Żabki ZAJĘCIA ZDALNE

Temat tygodnia: Ja i moi bliscy 

18.05.2021

Temat dnia: Każdy jest ważny


„Obowiązki i prawa” – rozmowa z dziećmi, burza mózgów.
 
Rodzic rysuje na kartce papieru tabelkę z podziałem na prawa i obowiązki dziecka. Dziecko próbuje wyjaśnić znaczenie tych dwóch słów (prawa, obowiązki).  Wspólnie ustalają jakie prawa i obowiązki ma dziecko, zapisują je w tabeli z uwzględnieniem prawidłowego podziału oraz omawiają ich znaczenie.
 
Np.
prawa: prawo do życia, prawo do imienia, prawo do informacji, prawo do tajemnicy/
prywatności, prawo do wyrażania swojego zdania, prawo do posiadania rodziny, prawo
do nauki, prawo do posiadania godnego domu, prawo do odpoczynku/zabawy, prawo
do ochrony przed przemocą, prawo do wyznawania dowolnej religii;
 obowiązki : obowiązek nauki, obowiązek dbania o własność, obowiązek szanowania innych, itp.
 
* Chętne dzieci mogą stworzyć także swoją tabelę obowiązków domowych i każdego dnia w tygodniu oznaczać wykonanie konkretnego zadania.
 

„Domowe obowiązki” – zabawa plastyczna.

Dzieci kredkami  rysują, jakie obowiązki mają w domu, w czym pomagają rodzicom lub dziadkom. Po wykonaniu  pracy opowiadają o tym, co narysowały, i nadają tytuł swojemu dziełu.
 
„Raz wesoło, a raz smutno” – gra memory

Do rozpoczęcia gry należy podwójnie wydrukować  i wyciąć grę memory załączoną w poniższym linku.

https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2020/02/MEMO.pdf

Do tej zabawy może dołączyć cała rodzina.
Gra, każdemu dobrze znana. Rozkładamy wydrukowane obrazki tak, aby nie było ich widać. Odsłaniamy po dwa obrazki. Kto znajdzie parę takich samych zdobywa punkt. Osoba, której uda się odnaleźć  parę, nazywa emocje, które są przedstawione na obrazku i wspólnie z innymi graczami zastanawia się, co może spowodować, że taka emocja się pojawiła u dorosłych albo u dzieci. Gracze starają się wymyślić, jak pomóc komuś w przypadku trudnych emocji.
 
Każdy jest ważny…- dokończenie rozpoczętych zdań.
 
Rodzic rozpoczyna zdanie np. W domu jest…., Mamy swoje…, Każdy z nas…, W domu dbam o…, Często z moją rodziną….
Zadaniem dzieci jest dokończenie rozpoczętych zdań.


17.05.2021
Temat dnia: Dom to my


Zgaduj zgadula” – rozwiązywanie zagadek, ćwiczenie syntezy słuchowej.
Dziecko rozwiązuje zagadki czytane przez R., a pierwszą głoskę rozwiązania zapisuje w postaci litery na środku kartki tak, by powstał z nich wyraz.

(kartki, mazaki )


Gdyby go w ogóle Nie było na świecie,
To wszystko by uschło
Na naszej planecie. (deszcz)
 

Rzadko kto ją widział, ale każdy zna –
Na ogromnej głowie Osiem ramion ma. (ośmiornica)

 

Polna żyje w polu,
A w domu – domowa, Kiedy słyszy kota,
Do dziury się chowa. (mysz)
 

„Dobra to chatka, gdzie mieszka matka” – rozmowa na podstawie bajki.

https://www.youtube.com/watch?v=c13RMjWSDjM

 

Dziecko z pomocą R. wyjaśniają trudne słowa i zwroty, np. złote jaja niosę, matula, kubraczek, będziesz moim pacholikiem, wyszła Jasiowa matka na gościniec, zaświeci jeszcze słońce nad moimi wroty, mam barszczu ostatki, byście mogli z pełnej misy jeść. Po wyjaśnieniu dzieci swoimi słowami opowiadają jeszcze raz treść bajki z niewielką pomocą R. 
 

Dom” – zabawa słownikowa. Dzieci zastanawiają się nad pojęciem dom – kończą zdanie Dom to…

 


14.05.2021

Temat dnia: Upominki dla mamy i taty

 
„Narysuję…” – rozmowa z dziećmi na podstawie wiersza.
 
Narysuję…
Agnieszka Frączek
 
Narysuję dziś dla taty
żółtą kredką trzy kwadraty –
jeden duży, dwa maleńkie,
wszystkie zgrabne, równiuteńkie.
Domaluję kreski trzy…
i nasz domek ma już drzwi!
Narysuję pomaleńku
dla bocianów, dla wróbelków
i dla wszystkich innych ptaków
śliczny trójkąt w barwie maków.
Dodam kołek pół tuzina…
i już leci dym z komina!
Narysuję dziś dla mamy
w oknach kwiaty i firany.
A przed domkiem psa z ogonkiem,
kozę, brzozę i jabłonkę.
Jeszcze kreski… długa… krotka…
i jest furtka do ogródka!
A w ogródku?
Cudów sto!
Jutro narysuję to?

Po wysłuchaniu wiersza dzieci odpowiadają na pytania, np. Co dziecko rysowało dla mamy,
a co dla taty? Jak myślicie, dlaczego dziecko rysowało dla swoich rodziców? Wypowiadają się
swobodnie, Rodzic nie komentuje odpowiedzi , zadają  dodatkowe pytania: W jaki sposób jeszcze możecie sprawić rodzicom przyjemność? Co pokazujemy swoim bliskim, gdy dajemy im prezenty lub sprawiamy przyjemność w jakiś inny sposób? Jak jeszcze możemy pokazać rodzicom, że ich kochamy?
 
„Kupujemy prezenty” – zabawa matematyczna.

Dzieci mają przed sobą monety (1 zł, 2 zł, 5 zł- po kilka sztuk)
Rodzic  układa polecenia, np. Ela z babcią kupiły prezenty dla mamy i taty – kubek za 6 zł i bukiet stokrotek za 3 zł. Ile zapłaciły za oba prezenty?
Olek z ciocią kupili prezenty dla mamy i taty– długopis za 4 zł i lusterko za 6 zł. Ile zapłacili za oba prezenty? Julek miał 10 zł i kupił mamie prezent za 7 zł. Ile mu zostało? Dzieci same dobierają strategię liczenia do swoich umiejętności – w pamięci, na palcach lub z użyciem liczmanów.
 
„Upominek dla mamy i taty”- praca plastyczno-konstrukcyjna
 
zdjęcie pracy w załączniku*
 
Potrzebne materiały:
  • Rolka po papierze toaletowym
  • Kolorowy papier
  • Nożyczki
  • Klej
  • Farby
 
Rolkę po papierze malujemy farbami /ozdabiamy i czekamy aż wyschnie. Następnie przyklejamy ją do kartki kolorowego papieru. Łodygę kwiatów robimy z bibuły/kolorowego papieru/drucika kreatywnego- co tylko przyjdzie do głowy. Wklejamy ją do naszego wazonu-rolki.  Na koniec wycinamy z papieru kielich tulipana i przyklejamy go. Pracę można ozdobić według własnego pomysłu.