Żabki Zajęcia w domu Marcowa pogoda

WAŻNE !

Szanowni Państwo,

Poniżej załączamy adresy e- maill do kontaktu
Jeżeli pojawiłyby się jakiekolwiek pytania, wątpliwości prosimy o kontakt :
Pani Jola : pp29.zabki@gmail.com
Pani Edyta : e.kurdekzabki@wp.pl
 



Temat tygodnia: WIOSENNE PRZEBUDZENIA
23-27.03.2020
 
Temat dnia: Wiosna w ogrodzie 23.03

Słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego Oznaki wiosny

Rodzic czyta opowiadanie.

– Wstawajcie, śpiochy! – budził dziadek Olka i Adę. – Mamy już wiosnę! Od dzisiaj mamy tyle samo dnia co nocy, a od jutra dzień będzie coraz dłuższy, a noc coraz krótsza... Aż do wakacji!
– Wiosna, a spać się chce! Jestem senny – wiosenny!
– Nie marudź, wstawaj szybko, a nie pożałujesz! I ty Ada, też!
– A mogę dośnić do końca moją bajeczkę?
– Dobrze, daję wam piętnaście minut na obudzenie i wyjście z łóżka!
Po piętnastu minutach dzieci były na nogach, myły buzie i ręce w umywalce, czyściły zęby.
– Ubierajcie się, wychodzimy!
– A co będziemy robić? – spytała Ada.
– Wyruszamy na poszukiwanie wiosny!
– A jak wygląda wiosna? – spytała Ada.
– Za chwilę ją zobaczysz!
Ada wyobraziła sobie wiosnę jako panią w zielonej sukni, z wiankiem na głowie, niosącą koszyk pełen kwiatów. Olek rozglądał się, szukając zwiastunów wiosny.
– Ja tu widzę tylko zimę! Wszędzie śnieg, drzewa są gołe, bez liści, gdzie tu wiosna?
– Tak myślisz? Rozejrzyj się, patrz uważnie, to zobaczysz wiosnę!
Nagle Ada się zatrzymała.
– O, jakie ładne, białe kwiatki! Wyrastają ze śniegu!
– To przebiśniegi! Widzisz, Olku, Ada pierwsza zauważyła wiosnę!
– O, a tam takie fioletowe kwitną! Ale ich dużo!
– To są przylaszczki! Dwa punkty dla Ady!
Ada, dumna, rozglądała się wszędzie.
– O, jeż wyłazi spod gałęzi!
– Obudził się ze snu zimowego!
– O, bazie rosną na wierzbie!
– Brawo, Olku, to też oznaki wiosny!
Na polu, między płatami topniejącego śniegu, zieleniło się coś jak trawa.
– O zielone rośnie! – zawołał Olek.
– To wschodzi ozimina – zboże zasiane jesienią, które przezimowało na polu!
– O, lecą jaskółki!
– Brawo! Jedna jaskółka nie czyni wiosny, ale całe stadko – tak! – powiedział dziadek.
– Jedna jaskółka mogła przezimować w norce u kreta, razem z Calineczką! – stwierdziła Ada.
– Wiosną niedźwiedzie budzą się z zimowego snu, wychodzą głodne ze swojej gawry i szukają tłustych małych dziewczynek do jedzenia! – zażartował Olek.
– Ale mnie nie zje, bo powiem, że jestem niesmaczna! – powiedziała Ada, ale na wszelki wypadek rozglą­dała się dookoła.
– Ada, nie słuchaj go, tu nie ma niedźwiedzi! Co najwyżej mogły się obudzić borsuki i chomiki!
– Ale one nie jedzą dzieci? – upewniła się Ada.
– Z tego co wiem, to nie! – uśmiechnął się dziadek.
Dzieci usłyszały głośny dźwięk dochodzący znad podmokłych łąk.
– Co tak hałasuje? – zdziwił się Olek.
– To żuraw! Jego klangor niesie się na wiele kilometrów!
– Żurawie przyleciały?
– Już miesiąc temu! Zawsze przylatują, zanim zacznie się wiosna!
– O, bociany, bociany, bociany – zawołała Ada.
Wysoko na niebie krążyły bociany. Wracały do swoich gniazd.
– No, to już możemy być pewni, że wiosna nadeszła! – powiedział dziadek.

Po przeczytaniu, rodzic zadaje pytania : Jaka pora roku występuje w opowiadaniu? Jakie kwiaty odnalazła w ogrodzie Ada ? Jakie zwierzęta wymienione w opowiadaniu zwiastują wiosnę?

Propozycja pracy plastycznej „Tulipany” (w załączniku zdjęcie wykonanej pracy )

Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie tulipanów, prosi dziecko o opisanie  wyglądu kwiatów.

Pomoce dydaktyczne: kartka papieru A4, farby plakatowe, pędzel, jednorazowy widelec, papierowa tacka, kubek z wodą

Rodzic proponuje wykonanie pracy plastycznej. Pędzlem rysujemy na kartce łąkę lub wazon z samymi łodygami. Następnie moczymy widelec w wybranej farbie i odbijamy na kartce kielich tulipana. Wykonujemy dowolną ilość kwiatów.
 
Aktywność dodatkowa - Zabawa badawcza „Sadzimy wiosenne kwiaty”

Pomoce dydaktyczne : doniczka, ziemia, cebulka wybranego kwiatu, łopatka, szkło powiększające, woda

Rozpoczynamy zabawę od poznania właściwości ziemi. Wykorzystując szkło powiększające, dziecko może zbadać i opisać wygląd ziemi. Określa kolor, fakturę, zapach. Przy użyciu łopatki dziecko przesypuje ziemię do doniczki, jednocześnie liczy ile łopatek ziemi wsypało. Następnie umieszcza cebulkę kwiatu i dosypuje ziemię, delikatnie dociska ją paluszkami. Po podlaniu zasadzonej cebulki, dziecko sprawdza czy zmienił się zapach ziemi, porównuje je.
 

Temat: Szukamy wiosny 24.03.2020

Witajcie przedszkolaki .
Zawitała do nas nowa pora roku- wiosna Za oknem w przyrodzie zmieniło się wiele. Posłuchajcie proszę wiersza.

 

Słuchanie wiersza B. Formy pt. „Przybycie wiosny”
Spojrzał w okno mały Paweł,
a w ogrodzie wiosna:
świeżą trawę, przebiśniegi

w koszu nam przyniosła.

Obudziła pąki kwiatów
w parku i w ogrodzie.
Zapomnijcie moi mili
o śniegu i chłodzie.
Pożyczyła od słoneczka
garść ciepłych promieni,
gdy ogrzeje nimi ziemię,
świat się zazieleni.

Po przeczytaniu wiersza drodzy rodzice warto porozmawiać z dzieckiem na jego temat, zadając pytania: Jaką porę roku dostrzegł za oknem Paweł? Co przyniosła Pani Wiosna?

Rodzicu proszę aby wasze dzieci starały się mówić pełnymi zdaniami, pomóżcie im w tym.
 

Słyszałam, że wiosna lubi zabawy. Aby przekonać ją by u nas została, pokażemy jej kilka. Myślę że, spodobają się wiośnie i zagości u nas na dobre.

 

  • Wiosenne kwiaty Ćwiczenie oddechowe połączone z zabawą matematyczną –
     

    Pomoce: słomka, kółka/ kwiatki z papieru, zielona kartka/ jakakolwiek/ talerzyk,

    bębenek-zamaist bębenka miseczka plastikowa i łyżeczka

     

    Dzieci trzymają w ustach słomkę i próbują zassać "kwiatek"/ „ kółko” i przenieść go
    "na łąkę"- kartkę/ talerzyk, dzieci liczą kwiatki na kartce. ( dzieci młodsze zakres do 5, dzieci starsze do 10 )

    Trudniejsza wersja: dziecko przenosi tyle kwiatków ile usłyszy dźwięków ( rodzic powoli uderza np. łyżką w metalową miseczkę, klockiem o klocek , w bębenek itp.)
     

  • Wiosenne dźwięki” Z jakimi dźwiękami kojarzy się WIOSNA?posłuchajcie i spróbujcie odgadnąć

Nazwijcie usłyszany dźwięk ( zagadkę) i spróbujcie podzielić wyraz na sylaby. Policzcie proszę ile jest sylab w słowie.

Drogi Rodzicu nagranie jest w zalaczniku

Daliście radę? Suuuuper

Moje drogie przedszkolaki przed Wami jeszcze jedno zadanie. Przyjrzyjcie się proszę obrazkom które pokażą Wam wasi rodzice . To są drzewa i krzewy które najczęściej spotykamy w parku. Na pewno wiele razy byliście na spacerze w parku z rodzicami i je widzieliście. Może chcecie spróbować powiedzieć rodzicom jak one się nazywają? Spróbujcie.

Rodzicu wydrukuj proszę obrazki, a jeśli nie masz takiej możliwości pokaż po prostu dziecku na ekranie monitora . Pomóż dziecku, jeśli nie wie jaką nazwę mają drzewa i krzewy. Opowiedz o nich ciekawostki ( ciekawostki w załączniku)
 

Drogie przedszkolaki bardzo lubicie zajęcia plastycznę, proszę wykonajcie  " WIiosenny kwiat " i oczywiscie pochwalcie się , chetnie zobacze!  - instrukcję podadzą Wam wasi rodzice

Rodzicu karta pracy  wraz z instrukcją w załączniku ( jeśli nie macie państwo w domu bibuły mogą dzieci zastąpić ją plasteliną, papierem kolorowym)
 

Brawo przedszkolaki ! Na pewno Pani Wiośnie zabawy spodobały się i zagości u nas na dłużej

Dziękuję i do zobaczenia jutro

 

Temat: Wiosenne zabawy – czas start !  25.03.2020

Kochane dzieciaki zaproście rodziców/rodzeństwo do wspólnej zabawy. Dzisiejszy dzień rozpocznijcie od wiosennej gimnastyki!

*Rodzic może zaproponować poniższe ćwiczenia, po ich wykonaniu dziecko może wykonać własne propozycje ćwiczeń.

 „Szukamy słońca” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dziecko w siadzie skrzyżnym, ręce ma uniesione. Skręty tułowia w lewo i w prawo – szukanie słońca na niebie.
„Bociany chodzą po łące” – zabawa z elementem równowagi.
Chód z wysokim unoszeniem kolan. Co pewien czas dziecko – bocian, zatrzymuje się i staje na jednej nodze, rozkładając szeroko ramiona.
„Zajączki” – zabawa z elementem podskoku.
Podskoki raz na jednej, raz na drugiej nodze. Po serii podskoków dziecko zatrzymuje się i nasłuchuje – dłonie przy uszach, skręty w jedną i w druga stronę.
• „Wypatrujemy wiosny przez lornetkę” – ćwiczenie mięśni grzbietu.
Dziecko leży na brzuchu, łokcie ma wsparte o podłogę, dłonie zwinięte przy oczach naśladują lornetkę.
Co pewien czas dzieci wznoszą łokcie.
• „Mucha na suficie” – ćwiczenie mięśni brzucha.
Dziecko leży na brzuchu, porusza uniesionymi w górę rękami i nogami – naśladowanie poruszającej się muchy.
 
Czas na chwilę odpoczynku. Połóżcie się wygodnie, zamknijcie oczy i posłuchajcie utworu A. Vivaldiego Cztery Pory Roku, Wiosna. Podczas słuchania muzyki, wyobraźcie sobie jak wygląda wiosna, którą chcielibyście narysować.
Potrzebne materiały: utwór A. Vivaldiego „Wiosna”, kartka papieru A4, kredki ołówkowe/kredki świecowe/ farby (do wyboru)
https://www.youtube.com/watch?v=Tl8Z-tr73ss– utwór A. Vivaldiego „Wiosna”
 
Po wykonaniu rysunków, zapraszam do wspólnej rozgrywki w obrazkowe domino. W załączniku na trzech stronach załączone jest wiosenne domino do wydruku i wycięcia. Poproście do pomocy w wycinaniu swoje rodzeństwo albo rodziców.
 
Na zakończenie proponuję wam „kolorowy zawrót głowy”. Wykonacie własną piankolinę, z której możecie ulepić wiosenną łąkę czy też zwierzęta budzące się z zimowego snu. Liczę też na Waszą kreatywność. 
Do wykonania piankoliny potrzebne będą:

  • 1 kg mąki ziemniaczanej
  • Opakowanie pianki do golenia
  • Odrobina płynu do naczyń (najlepiej bezbarwnego)
  • Barwniki spożywcze
  • Ewentualnie brokat
  • Największa miska jaką znajdziecie w domu 

W poniższym linku znajdziecie Państwo krótki film instruktażowy , jak wykonać piankolinę.
https://www.youtube.com/watch?v=w_cupttsuJg&feature=emb_title                                  

Do zabawy można użyć foremki do ciasteczek, foremki do piasku, sitka różnej gęstości. W masie można również ukryć drobne zabawki, które będą odszukiwane przez dziecko.
Życzę Wam dobrej zabawy


Temat:: Wiosna budzi zwierzęta 26.01.2020


Dzień dobry przedszkolaki !

Wiosna to niezwykła pora roku. Podczas niej przyroda zaczyna żyć na nowo. Na drzewach i krzewach pojawiają się pączki z których za jakiś czas rozwiną się liście. Trawa staje się zielona i pachnąca. Na łąkach oraz polanach kwitną pierwsze kwiaty

Pojawiają się także pierwsze zwierzęta. Jasnoniebieskie niebo pełne jest ptaków wracających do domu po zimie. Wśród białych chmur znaleźć można wiele bocianów. Pamiętacie? To takie biało - czarne ptaki z czerwonymi nogami. Są one zwiastunem nadejścia wiosny. Pojawiają się także pierwsze owady. Ziemie pełne są dżdżownic, ale i pracowite mrówki stają się widoczne. Słychać pierwszy brzęk much, pojawiają się pracowite pszczoły, jak i znane ze swojej złości osy.

 

Proszę spróbujcie Odgadnąć zagadki, które przeczytają wam rodzice. Wiem, że świtanie dacie sobie z nimi radę .

Drogi rodzicu przeczytaj proszę zagadki, kiedy dziecko odgadnie pokaż mu proszę zdjęcie zwierzaka

  • Zagadki

Ze snu zimowego budzą się zwierzęta, tyle ich dokoła, że trudno spamiętać!

- Jak dobrze, że wreszcie skończyła się zima, wezmę dom na plecy i pójdę! - rzekł ...(ślimak)

- Nie ma lepszej lotniczki. Ogon niczym nożyczki. Lepi gniazdo pod strzechą, Jest dla ludzi pociechą, W powietrzu toczy kółka, Kto to taki?…(jaskółka).

- Ile fruwania? Ile roboty! Wierzba zaprasza na pyłek złoty.  Sasanka dzwoni: - nie traci czasu! Przylaszczka woła: chodźcie do lasu! Robotnice brzęczące w dzień pracują na łące. Mają dużo roboty, bo zbierają miód złoty (pszczoła).

- Długie uszy – świetny słuch. Kto nie wierzy –to „czuj duch”. Na wrogów nie czeka – nogi za pas, ucieka. – A jak chodzi? – Kicając!  Wiemy! Wiemy – to ...........(zając).

-  Na pastwisku, w sadzie drąży korytarze, kopce z ziemi sypie, połyka szkodniki. Bardzo pożyteczny, choć nie zawsze grzeczny. Pomyśl, zgadniesz wnet, że to czarny ... (kret).

-  Znacie takiego konika, który zawsze w trawie cyka? ...(konik polny).


Drogie dzieci także inne zwierzęta przesypiają zimę, a na wiosnę budzą się. Jeśli umiesz je nazwać, to proszę,  wymień!

Niedźwiedź zaczyna przygotowywać się do snu pod koniec lata i trwa to przez całą jesień. Zasypia w gawrze

Świstaki mieszkają pod ziemią w norach. Zimą zatykają wylot nory korzeniami i trawą. Przed zapadnięciem w długi sen zimowy, trwający od września do kwietnia, intensywnie żerują. Żywią się wyłącznie roślinami, nadziemnymi pędami, bulwami i korzeniami. Jesienią robią szczególnie duże zapasy, żeby móc zgromadzić odpowiednią ilość tłuszczu niezbędną do przetrwania zimy.

Jeż- zapada w sen zimowy, zagrzebany w stertach opadłych liści.

Nietoperz - to jedyne latające ssaki. . Niektóre gatunki emigrują w cieplejsze strony, inne zapadają w głęboki letarg. Jednak w okresach ocieplenia mogą się przebudzić, by polować na jakieś owady.

Wiedziałam, że świetnie poradzicie sobie z tym zadaniem. Brawo Wy !

 

  • Zapoznanie z motylkiem cytrynkiem

Rodzicu pokaż proszę ilustracje motylka cytrynka i przeczytaj ciekawostkę o nim ( materiały w załączniku poniżej)

Kochane Żabki pamiętacie kiedy czytałam Wam w przedszkolu bajkę
„ Szary sen motylka”? Występował w niej motylek. Pamiętacie? Pamiętacie jak to gąsieniczka stała się motylkiem ?
Proszę obejrzyjcie film, dzięki niemu utrwalicie sobie jak przemienia się motylek

http://scholaris.pl/zasob/102333

 

Rodzicu po obejrzeniu filmiku proszę opowiedz dziecku ciekawostkę o rozwoju motylka cytrynka

( materiały w załączniku poniżej)

 

Drogie dzieci wiecie jak to się dzieje z motylkami więc proszę wykonajcie zadanie

 

Drogi rodzicu podaj dziecku planszę z etapami rozwoju motylka. Wytłumacz jaki etap rozwoju powinien być w konkretnym kwadracie oraz pokaż materiał suchy i poproś aby dziecko dopasowało kształt do etapu ( w załączniku ilustracja wykonanego zadania . Jeśli wytłumaczenie polecenia jest nie do końca zrozumiałe to myślę, że ilustracja pomoże ;-))
 

Proponowany materiał suchy

jajeczka - drobny makaron lub ryż lub groch lub rodzynka

gąsieniczka – makaron świderki lub rurki lub żelek gąsieniczka

poczwarka- makaron muszelka lub fasola

motylek – makaron wstążki

Liczę na Państwa kreatywność - dziękuje
Rodzicu jeśli dzieci młodsze będą mieś problem z tym zadaniem  proszę wydrukowac koloroewankę dla nich


 

Drogie dzieci po ciężkiej pracy zapraszam do tańca „Despacito” który bardzo lubicie . Zaproście do zabawy rodziców. ( muzyka w załączniku)

https://www.facebook.com/1034182526657216/videos/427548661221409/

Mam nadzieję, że świetnie bawiliścię się, do zobaczenia, do jutra .

 

Temat: Wiosenne symetrie 27.03.2020

Kochane Przedszkolaki!


Pamiętacie motylka cytrynka ? Spróbujcie go narysować „w powietrzu” Wystarczą wasze oczka i kciuk (rodzic może przypomnieć dziecku nazwy wszystkich palców).

Kreślenie „leniwych ósemek”

Dziecko (na wysokości oczu) wyciąga do przodu jedną rękę. Kciukiem kreśli koło – w lewą stronę do góry, do dołu, wracają do punktu wyjścia. Następnie kreśli drugie koło tą samą ręką, z tego samego punktu, w prawą stronę ku górze, do dołu i z powrotem do punktu wyjścia (rysują ósemkę). Oczy dziecka podążają za ruchem ręki. Ćwiczenie wykonujemy kilka razy: raz jedną ręką, raz drugą ręką, a także oburącz.


Świetnie Wam poszło! A teraz sięgnijcie po ołówek i spróbujcie rysować ten sam kształt na papierze(w plikach do pobrania można znaleźć kartę pracy, która pomoże dziecku w prawidłowym kreśleniu ósemki). Dziecko może ją także układać z pasków krepiny, włóczki czy sznurka.



Moi drodzy, czy wasze ósemki są symetryczne ? Ciekawe czy ktoś z was wie co to może znaczyć ? Jeśli chcecie się przekonać, to zróbcie z rodzicami mały eksperyment.

Drogi rodzicu, w plikach do pobrania znajduje się plansza z różnymi figurami. Jeżeli nie ma możliwości wydrukowania ich, można je narysować. Będzie potrzebna także biała karteczka. Zakrywamy kolejno raz jedną, raz drugą połowę danej figury. Dajemy dziecku czas na obserwację i dojście do samodzielnych wniosków. Jeżeli będzie miało trudności można zadawać pytania pomocnicze: Czy widzisz między nimi różnicę? Czy jedna połowa jest większa/mniejsza? Czy są takie same? Mogą Państwo również wykorzystać do tego ćwiczenia lusterko.



Jeśli już wiecie czym jest symetria, czas pobawić się w "poszukiwacza przedmiotów symetrycznych". Rozejrzyjcie się po swoim domu i postarajcie się znaleźć jak najwięcej przedmiotów, które są symetryczne. Możecie zabrać ze sobą białą kartkę, która pomoże wam sprawdzić czy odszukaliście prawidłowy przedmiot. Spróbujcie policzyć ile rzeczy udało się zebrać. Czas start!


Ostatnie zadanie przed wami. Przygotujcie kredki i jedną z symetrycznych  kolorowanek (rodzicu- w załącznikach znajdują się do pobrania kolorowanki (5) o różnym stopniu trudności). Jak możecie zauważyć waszej kolorowance brakuje drugiej połowy. Waszym zadaniem jest dokończenie ich tak, żeby wasz obrazek był symetryczny. Do dzieła!

Do zobaczenia w poniedziałek! :)