Żabki Tenatyka zajęć

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO DYDAKTYCZNEJ   dla dzieci 4 / 5 - letnich  opracowany w oparciu o program " Olek i Ada " wyd. MAC

  Styczeń


 
Tematyka kompleksowa :
  1. Mijają dni, miesiące, lata

  2. Zima i zwierzęta

  3. Babcia i dziadek
  4. Projekt Zabawki

Treści programowe:

Przyroda

Przyroda zimą

  • pomaganie zwierzętom w przetrwaniu zimy – dokarmianie, dopajanie ptaków w karmnikach

  • poznawanie przedstawicieli ptaków zimujących w Polsce (gile, jemiołuszki, wrony itp.),
    podawanie ich ptasich cech.

Miejscowość, region

Praca dorosłych

  • określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym.

Aktywność językowa

Wypowiedzi ustne

  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich

  • opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych według kolejności zdarzeń.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku,
    na końcu lub w środku

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach
    (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie
    działalności plastycznej

  • odróżnianie druku od pisma

  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych

  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Zainteresowania czytelnicze

  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów.

Elementy matematyki

Liczenie

  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym
    i porządkowym

Klasyfikowanie

  • klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.

Intuicja geometryczna

  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt,
    prostokąt; podawanie ich podstawowych cech.

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i ruch

  • reagowanie ruchem na zmiany wysokości dźwięków (wysokie – niskie),
    tempa (szybciej – wolniej) i dynamiki (głośniej – ciszej) utworu.

Bezpieczeństwo

Świadomość niebezpieczeństwa

  • przewidywanie skutków niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

Zajęcia ruchowe:

  • Ćwiczenia poranne – zestaw nr 18.

  • Zabawy ruchowe: Rozgrzewamy się na mrozie, Pada śnieżek, Jedz to, co lubisz;
    Domy z lokatorami, Podróż samolotem, Kolory ptaków, Ptaki fruwają
    .

  • Zabawa ruchowa z elementem toczenia – Kto ulepi największą kulę?

  • Zabawa ruchowa Przyleciały ptaszki, z wykorzystaniem rymowanki K. Sąsiadka Ptaszki.

  • Zabawy bieżne: Zimowy berek, Leśnik karmi zwierzęta.

  • Zabawa ruchowa z rymowanką – Zima i gil.

  • Opowieść ruchowa przy muzyce – Ptaki w karmniku.

  • Zabawa ruchowa z liczeniem – Rodziny zwierząt.

Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 9

Zabawy na świeżym powietrzu.