Wiewióreczki Zajęcia w domu Marzec

Kontakt do Pań z grupy - jesteśmy dla Państwa w razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości:
Pani Agata D.- agatadembinska05@gmail.com
Pani Agata S. - agataskibinska0@gmai.com
Pani Mariola - mariolkazimoch@gmail.com
Pani Marta - pani.marta.pp29@gmail.com


Drodzy Rodzice, jeśli chcielibyście podzielić się z nami zdjęciami dzieci, w trakcie wykonywania proponowanych przez nas ćwiczeń lub innych domowych aktywności, podczas których miło spędzacie czas, prosimy o przesyłanie ich na adres Pani Marty. Zdjęcia zostaną udostępnione tylko dla Wiewióreczek w naszej galerii zdjęć. W tym nadzwyczajnym czasie, dzieci mają prawo za sobą tęsknić (my tęsknimy!), dlatego niech te zdjęcia będą dla nich możliwością, aby podejrzeć co słychać u kolegi lub koleżanki i w ten sposób ze sobą "pobyć".




Przydatne linki 
Dla Rodziców 6-latków: 

W tym toku szkolnym korzystamy z publikacji wydawnictwa MAC "Olek i Ada".  W związku z nadzwyczajną sytuacją, chcąc usprawnić pracę zdalną z uczniami, wydawnicwto MAC udostępnia cyfrową wersję podręczników i zeszytów ćwiczeń. Poniżej przekazujemy Państwu linki do ćwiczeń przygotowujących dzieci do nauki czytania, pisania i liczenia poprzez rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia grafomotoryczne oraz różnorodne zadania z zakresu: orientacji przestrzennej, kształtowania pojęć liczbowych, liczenia i rozwijania intuicji geometrycznej. Prosimy korzystać z nich wg możliwości i chęci dzieci  :) 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/w-swiecie-liczb-i-liter-cz-1/mobile/index.html#p=64   - część pierwsza

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=32  - część druga


Piątek- Wiosna, wiosna ciepła i radosna.

Kochane Dzieci mamy nadzieję, że dobrze się bawiliście przy naszych zadaniach w tym tygodniu. Na dzisiaj mamy dla Was propozycję zabaw wraz z całą rodziną. Życzymy udanej zabawy. Bardzo za Wami tęsknimy.  Pozdrawiamy Was bardzo serdecznie i Waszych rodziców.Panie z grupy Wiewióreczki :)

1. Stonoga –zabawa ruchowa dla całej rodziny

Pomoce: koc, śliska podłoga
Przebieg: zrolować koc. Dzieci same lub z rodzeństwem lub z rodzicami siadają okrakiem jeden za drugim tworzą „stonogę”. „ Stonogi próbują poruszać się w ten sposób po mieszkaniu. :)

2.Woda do podlewania grządki –porównywanie ilości cieczy, dolewanie i odlewanie.

Pomoce: mała konewka lub jakiś dzbanuszek, trzy przeźroczyste takie same szklanki
Przebieg. Dziecko przelewa wodę z malej konewki do trzech szklanek według poleceń: Najpierw należy przelać wodę z konewki do szklanek tak aby w każdym było tyle samo wody. Następnie dzieci wlewają wodę do konewki i powtórnie ją rozlewają . Tym razem w pierwszym ma być najmniej wody, a w każdym kolejnym- więcej. Gdy się to uda, wlewają wodę do konewki i rozlewają ją ponownie. Tym razem ma być tyle samo wody w dwóch szklankach, a w trzeciej jej ilość ma być inna ( może byś więcej lub mniej).

3.Mrówki idą do mrowiska – konstruowanie gry.
Pomoce: kartki papieru białe i w kolorach np. czerwone, zielone, niebieskie, duże klocki które posłużą za pionki i kostka do gry.
Przebieg: Opowiedzmy dzieciom, że mrówki wracając do mrowiska postanowiły zabawić się w wyścigi i przekonać się która pierwsza dotrze na miejsce. Następnie dzieci układają na dywanie trasę do gry z kartek papieru wyznaczając pole startu(np. czerwona kartka ) i mrowisko – metę( zielona kartka). Następnie wspólnie wymyślcie przygody, jakie mogły po drodze przydarzyć się mrówkom np. niebieska kartka to kałuża, mrówka nie może do niej wpaść- trzeba się cofnąć o dwa pola ;zielona kartka to gąsienica, która zagadała mrówkę- trzeba odczekać kolejkę; czerwona kartka to pożywienie, czyli dodatkowa energia- trzeba przesunąć się o trzy pola do przodu. Po ustaleniu zasad ( według pomysłu uczestników gry). Każdy gracz ustawia klocek-pionek na polu start i można zacząć wyścigi mrówek. Wygrywa „mrówka” która pierwsza dotrze do mrowiska. Udanej zabawy dla całej rodziny :)

4.Wiosna ciepła i radosna- piosenka z ruchem.

Ref. Wiosna! Wiosna! Ciepła i radosna!
Wiosna! Wiosna! Nie zmarzniemy już! X 2            w czasie refrenu trzymamy ręce na bioderkach i kręcimy nimi

1.Zielenią się listki wysoko na drzewach           machamy rękami uniesionymi nad głową, naśladując gałązki poruszane prez wiatr
Między gałęziami słowik pięknie śpiewa      czterokrotnie dotykają kciukiem prawej ręki wyprostowanych palców( tworząc „dzióbek” śpiewającego ptaka)
Na łąkach i w sadach kwiatów są tysiące        wyciągają przed siebie wyprostowane ręce i rozpościerają je, pokazując łąkę
Bzyczą między nimi pszczoły pracujące             naśladują machanie małych skrzydeł, poruszając jedynie dłońmi

Ref. Wiosna! Wiosna! ….x2

2. Z daleka bociany do Polski wracają    prezentują ruch bocianich skrzydeł, czterokrotnie unosząc i opuszczając wyprostowane i wysunięte w bok ręce
Wysoko w swych gniazdach jaja już składają       wspinają się na palce, starając się wyciągnąć jak najwyżej nad głową wyprostowane ręce
Promienie słoneczka przeganiają cienie           czterokrotnie otwierają i zaciskają piąstkę, najpierw prawej , potem lewej dłoni
Niedźwiedzia w jaskini czeka przebudzenie      przeciągają się i przecierają oczy, udając , że dopiero się obudziły

Ref. Wiosna! Wiosna!.....x2
Link do piosenki poniżej


Czwartek – Wiosna budzi zwierzęta

Cel:
- określenie zmian zachodzących w życiu zwierząt i wiązanie ich z aktualną porą roku
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej

1. „Wiosenna pobudka” A. Widzowska

Wiosna obudziła misia.
Motyl mu na nosie przysiadł.
- Wstań, niedźwiadku! Podaj łapkę.
Zdejmij futro, szal i czapkę!
- Aaaaaaaaa! – miś ziewnął, wyszedł z jamy.
- Cześć, motylku nakrapiany.
Obudziłeś już borsuka?
Bo już wiosna do drzwi puka!
Borsuk wąchał kwiat sasanki I z krokusów robi wianki!
- Zaraz włożę je na głowę Pięknej pani borsukowej!
Obudziły się świstaki,
Przyleciały śliczne ptaki:
Boćki, gęsi i kukułki.
-Fruń, skowronku, po jaskółki!
Kwitną bazie i pierwiosnki:
- Chcemy słonka! Chcemy wiosny!
Wtem zaspany jeż nadchodzi.
- Gdzie jest…zima? O co chodzi…?

Pytanie: Kogo obudziła wiosna?

Link do ilustracji wiersza poniżej.

2.Zwiastuny wiosny- zapoznanie z motylem cytrynkiem :)

Jednym z pierwszych zwiastunów wiosny jest motyl popularnie nazywanym cytrynkiem ( właściwa nazwa Latolistek Cytrynek). Można go spotkać już na samym początku wiosny, gdy tylko stopnieją śniegi. Budzi się wówczas z zimowego snu.
Można zapytać dzieci czy wiedzą skąd się wzięła nazwa cytrynek?
Swoją nazwę motyl zawdzięcz a nie tylko ubarwieniu, ale też zapachowi – skrzydełka motylka pachną jak cytryna. Zdjęcie motyla poniżej w linku.

3. Czym się różnią? Znajdź 10 różnic.
Chochlik skradł 10 szczegółów z naszych ilustracji.Spróbuj je odszukać. Poniżej w linku dwie wiosenne ilustracje.

4. Namaluj farbami motyla ( jeśli nie ma farb to kredkami).

Przyjemnej zabawy  :)

Środa –Szukamy wiosny

Cel:
-dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny
-rozwijanie percepcji słuchowej i manualnej

1Zabawa paluszkowa „ W ogrodzie” M. Konopnicka

Pójdź laleczko do ogrodu „kroczenie”                          palcem wskazującym i środkowym jednej dłoni po grzbiecie drugiej
Słonko cudnie dziś przygrzewa                                     otwieranie i zamykanie palców obu dłoni uniesionych do góry
Znać i kochać trzeba z młodu                                        skrzyżowanie dłoni na klatce piersiowej
Nasze kwiaty, nasze drzewa                                          kręcenie dłońmi w nadgarstkach najpierw nisko, potem wysoko
Patrz! Tu rosną tulipany,                                                 gest pokazywania prawą dłonią
A tam znów narcyzy kwitną gest                                    pokazywania lewą dłonią
A tu bratek główkę wznosi                                       złączenie dłoni i stopniowe unoszenie ich z jednoczesnym odchylaniem palców (dłonie zostają złączone w nadgarstkach)
Główkę śliczną aksamitną.

2.”Nadeszła wiosna” B. Forma

Spojrzał w okno mały Paweł
A w ogrodzie wiosna
Świeżą trawkę przebiśniegi
W koszu nam przyniosła.
Obudziła pąki kwiatów W parku i ogrodzie.
Zapomnijcie, moi mili, o śniegu i chłodzie.
Pożyczyła od słoneczka Garść ciepłych promieni,
Gdy ogrzeje nimi ziemię,
Świat się zazieleni.

Obrazki do wiersz w linku poniżej :)

Pytania do wiersza:
-Jaką porę roku dostrzegł Paweł za oknem?
- Jakie zmiany w przyrodzie przyniosła wiosna?
- Dzieci wymieniają oznaki wiosny przedstawione w wierszu.

3.Rozpoznawanie odgłosów wiosny
- rechot żab
- klekotanie bociana
-śpiew ptaków
Dźwięki odtwarzamy z Internetu. Dzieci rozpoznają je, nazywają i naśladują słyszane dźwięki.

4.Wiosenne puzzle.

Pomoce- karta pracy w linku poniżej lub inna wiosenna kolorowanka, kredki
Przebieg: Dzieci kolorują obrazek, a następnie rozcinają i układają puzzle.

Link do kolorowanki poniżej

Udanej zabawy :)



Wtorek : Wiosna w ogrodzie

Cele:
-zapoznanie się z zawodem ogrodnik
-dziecko odtwarza kształt litery Ł, ł
-dziecko wymienia słowa które zaczynają się głoską ł

1.Ogrodnik idzie.- rozmowa o zawodzie ogrodnika

Pytanie do dzieci : Kto to jest ogrodnik?

Ogrodnik to osoba , która pracuje w ogrodzie, zajmuje się sadzeniem, sianiem i pielęgnacją roślin.
Jakich narzędzi używa ogrodnik? ( np.grabie, łopata, konewka, rękawice) można pokazać dzieciom zdjęcia np. w internecie
Każdy z nas może być takim ogrodnikiem pobawmy się- ruchami naśladujmy czynności w ogrodzie.

-kopanie łopatą w ziemi
- grabienie ziemi
- sianie nasion

2. Wiosna w ogrodzie- zabawa z gestem(Jolanta Siuda-Lendzion)

                 Nasiona w glebę wrzucamy                            dzieci kucają i naśladują wrzucanie nasion do ziemi
                 Potem je podlewamy                                        pokazują gest podlewania

Słonko mocniej przygrzeje                               unoszą nad głową wyprostowane ręce i naprzemiennie otwierają i zaciskają palce obu dłoni

                 Wiaterek powieje                                                kołyszą się na boki z uniesionymi rękami
  Nasiona nam wykiełkują kucają ,                                  kładąc ręce na głowę, a następnie powoli wstają, stają na palcach i wyciągają ręce jak najwyżej
 
                 Nasze oczy rozradują                                          śmieją się głośno
                A gdy wszystko urośnie                                       dłońmi kreślą w powietrzu kształt koła
                Podziękujemy wiośnie                                         robią ukłon i rozkładają ręce na boki

3.Dla sześciolatków i dzieci starszych

W tym tygodniu odkrywamy literę ł, Ł małą, wielką, drukowaną i pisaną- wyraz podstawowy to łodyga .
Dzieci dzielą słowo na głoski ł-o-d-y-g-a .
-Liczą ile jest sylab i głosek w wyrazie. - wymieniają inne słowa w których występuje głoska ł ( na początku, na końcu i w środku)
- wyszukują w domu przedmiotów które mają w sobie głoskę ł.
-czytają sylaby- link poniżej

4.Gra sylabowa "BINGO"

Aby trzy osoby mogły zagrać w sylabowe bingo, należy wydrukować 3 plansze znajdujące się poniżej. Jedną z planszy należy wydrukować podwójnie i rozciąć pola z sylabami tak, aby stworzyć kwadraciki do losowania. Te kwadraciki wkładamy do woreczka lub pudełka. Każdy z uczestników gry ma przed sobą sylabową plansze. Jeden z uczestników losuje kwadraciki, czyta sylabę, a wszyscy uczestnicy zakrywają pole z daną sylabą na swojej planszy. Do zakrywania pól można uczyć małych klocków, kolorowych kwadracików wyciętych z papieru, guzików itp. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza zakryje 3pola w linii poziomej lub pionowej – krzyczy wtedy „BINGO!”.

W linku poniżej karty pracy.
Zapraszamy również do przeglądania kart pracy z linków powyżej (literka "ł" to strony 46-49 w drugiej części materiałów z Olka i Ady).


Temat tygodnia: Wiosenne przebudzenie

 Poniedziałek- Pierwsze kwiaty wiosny


Cele:
- zachęcanie do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie wiosną, wiązanie ich z aktualną porą roku -wzbogacenie wiedzy na temat pierwszych wiosennych kwiatów

1. Wiersz" Wiosenne kwiaty" Anny Łady- Grodzkiej.  Ilustracje do wiersza w pliku poniżej

  Już kwiaty zakwitają
W lasach, ogrodach i na łąkach
- mówią o tym , że nadszedł
Czas wiosny i słonka
Przyszły do nas kwiaty w goście
W swej wiosennej szacie,
Popatrzcie uważnie ,może je poznacie?
Pierwszy to przebiśnieg biały.
Drugi – to stokrotka, kwiatek bardzo mały,
Trzeci jest jak złota łąka,
To kaczeniec cały w pąkach.
Czwarty to krokus fioletowy,
Piąty – tulipan purpurowy,
I szósty ostatni – to żonkil w żółtym kolorze,
Ten ostatni słoneczny kwiatek
Do wazonu włożę.

Pytania dla dzieci do wiersza:
-O czy mówi wiersz?
-Jakie kwiaty występują w wierszu?
-Czy znasz jeszcze jakieś inne kwiaty wiosenne? ( np. pierwiosnek, sasanki, zawilce, bratki, fiołki, hiacynty. Dobrym pomysłem jest pokazanie dzieciom zdjęć tych kwiatków.
-Czy widziałeś kwiaty o których mówi wiersz?

2. Ile w „kwiatkach ukrywa” się sylab ?

Podziel na sylaby i policz je w słowach : tulipan, kaczeniec, przebiśnieg, krokus, fiołek, żonkil, stokrotka.

3.Kolorowa rabata-rozwijanie umiejętności układania rytmów.

Pomoce: kolorowe kólka: fioletowe, białe,czerwone, żółte
Przebieg: Rodzic układa przykładowy rytm z kółek(np.dwa fioletowe, czrwony, dwa żółte).Dziecko układa taki sam rytm np. na kartce papieru zaczynając od lewej strony. Zabawę powtarzamy kilka razy układając za każdym razem inny rytm :)

4.Pokoloruj tulipany- doskonalenie umiejętności przeliczania

Pomoce: plik do ilustracji poniżej lub dziecko może samo namalować tulipany, kredki
Przebieg: Dziecko na karcie pracy koloruje tulipany lub rysuje je samo według zakodowanej informacji( kod w pliku poniżej).Resztę ilustracji dziecko koloruje dowolnie. Można też poprosić dziecko aby przeliczyło ile jest razem wszystkich tulipanów.


Temat tygodnia: Marcowa pogoda
21 marca rozpoczyna się kalendarzowa wiosna.
W związku z tym warto zapoznać dzieci z ludowym zwyczajem pożegnania zimy, wykorzystując wiersz A. Widzowskiej pt. „Pożegnanie Marzanny”.

Wskakuj na miotłę, mroźna Marzanno! Czas się pożegnać zimowa panno!
Nadal ze szronu dziergasz nam getry, a dla bałwanków bielutkie swetry?
Przestań zamieniać nosy w mrożonki i pieskom wplatać sople w ogonki!
Spójrz! Wiosna biegnie do nas ze słonkiem, próbuje zbudzić misia skowronkiem!
Obsypie drzewa brokatem z kwiatków, na łąkach złoży dywan z bławatków.
Z norek wygoni śpiochy – zwierzaki, zwoła na koncert pszczoły i ptaki.
- Jestem Marzanną, panią zamieci, zmiotę was miotłą, wiosenne dzieci!.
Czy nie lubicie śmigać na sankach, nurkować w zaspach, lepić bałwanka?
Dla was wymyślam bitwy na śnieżki, wiewiórkom w dziuplach mrożę orzeszki,
Sypię wam białe gwiazdki na głowy ! ja mam stąd znikać? Nie! Nie ma mowy!
- A kysz Marzanno, mrożąca lodem! Czas na słoneczko i ule z miodem.
Witamy wiosnę, twą koleżankę! A ty idź wcinać zimną owsiankę!”


Pytania do wiersza:
Kogo przedstawia Marzanna?
Dlaczego dzieci chciały pożegnać się z Marzanną?
Jakie zmiany w przyrodzie zaobserwowały dzieci?
Jak zachowywała się Marzanna?
Co ostatecznie postanowiły zrobić dzieci?

• Zapoznanie z ludowym zwyczajem topienia Marzanny
Warto pokazać dzieciom zdjęcia z dawnego obrzędu, pokazać na kalendarzu ściennym datę 22 grudnia, kiedy zaczęła się zima, poprosić, aby dziecko wymieniło kolejne miesiące, w których panowała zima .

Opowiedzmy dzieciom o Marzannie:

Marzanna to kukła często wykonana ze słomy i ubrana np. w stare, porozrywane stroje, które zniszczyła panując na ziemi przez trzy miesiące w roku: od 22 grudnia do 21 marca. Symbolizuje zimę. 21 marca, czyli pierwszego dnia kalendarzowej wiosny, Marzannę topiono, czyli wrzucano do rzeki, aby wraz z wodą popłynęła do morza i nie wróciła już w danym roku. W ten sposób ludzie żegnali zimę, wszyscy bowiem tęsknili już za ciepłem, zapachem kwiatów i śpiewem ptaków. W dzisiejszych czasach ludzie nie topią już słomianej kukły, aby nie zanieczyszczać rzek

.
• Zabawa dydaktyczna „Wiosenna wycieczka”
– cel: 5-latki – układanie pociętych na części obrazków w całość ,
6 –latki – układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
Pomoce – pocięty na części obrazek przedstawiający to, co może być przydatne podczas wiosennej wycieczki, np. kalosze, kurtkę, rower, plecak, parasol. Dla sześciolatków dodatkowo rozsypanka literowa.
Przebieg: dziecko układa pocięte na części obrazki (bez wzoru) w całość i podaje ich nazwy.
Odpowiada na pytanie : Dlaczego ta rzecz może być przydatna na wiosennym spacerze? Sześciolatki pod obrazkiem układają dodatkowo jego nazwę z rozsypanki literowej i odczytują ją.

• Wykonanie pracy plastycznej „Wierzbowe bazie”
– pomoce: brązowa bibuła, wata, papier kolorowy, klej nożyczki. Przed rozpoczęciem pracy warto pokazać dziecku wazon z gałązkami wierzbowymi (może być na zdjęciu) i określić ich cechy charakterystyczne.
Kolejne etapy wykonania pracy: - wycinanie wazonu z kolorowego papieru według pomysłu dziecka; - formowanie z brązowej bibuły cieniutkich wałeczków (gałązek) i przyklejanie ich do kartki; - wykonanie z waty małych kuleczek i przyklejanie ich na gałązkach; - porządkowanie miejsca pracy; - przeliczanie liczby bazi – kotków na poszczególnych gałązkach, porównywanie ich liczebności ( więcej, mniej); - umieszczenie pracy na wyeksponowanym miejscu tak, aby cieszyła oko całej rodziny:)

ŻYCZYMY PRZYJEMNEJ ZABAWY :)


W marcu jak w garncu

Dla sześciolatków i starszych dzieci

Drodzy Rodzice, w tym tygodniu odkrywamy literę c: małą i wielką, drukowaną i pisaną.

Poniżej są dołączone karty pracy.

Słowo podstawowe to "cebula". 
Dzieci mogą dzielić słowo cebula na sylaby. Liczyć, ile jest w słowie sylab, a ile głosek. Wymieniają kolejno wszystkie głoski- c-e-b-u-l-a. Następnie wymieniają inne słowa, w których głoskę c słychać na początku, na końcu oraz w środku słowa.
Ćwiczenia analizy i syntezy sylabowej i głoskowej można wykonać z każdym innym wyrazem rozpoczynającym się na głoskę c.
Dzieci mogą również szukać litery c,C np. w gazecie i zaznaczać ją.

Dla pięciolatków i sześciolatków
Rozmowa na temat cebuli. Można zapytać dzieci co się dzieje, gdy obieramy cebulę, ale wytłumaczmy dzieciom, że cebula nie musi kojarzyć się tylko z płaczem. Cebula bowiem ma bardzo dużo witaminy C oraz B, a także wiele innych wartościowych składników. Zachęćmy więc innych do jej spożywania, wykonując pracę plastyczną "Uśmiechnięta cebula".
Narysowaną cebulę można pomalować farbami, a następnie z zielonej bibułki należy wyciąć paski (szczypior) i dokleić do sylwety cebuli. Dzieci domalowują cebuli oczy i uśmiech.

Marcowa pogoda- w marcu jak w garncu
Cel:- dzieci poznają zjawiska atmosferyczne ,charakterystyczne dla pogody wczesną wiosną
       - ćwiczą sprawność fizyczną i manualną
1.Zabawa Kucharz Marzec -poniżej plik muzyczny

I. Do kuchni wpada marzec i chce coś ugotować  dziecko udaje, że ma miskę i w niej miesza                                           
         Lecz straszny z niego gapa                             trzyma się za głowę
         Nie może zdecydować

Ref. Czy będzie śnieg czy słońce                        naśladuje spadające płatki śniegu a potem słońce
       Czy może jednak plucha                               tupie
       Ulewa, mały wietrzyk palcami                       naśladuje padający deszczyk
       Czy wielka zawierucha                                  robi rękami "młynek"

II.     Do garnka wszystko wrzucił                         naprzemiennie wyciąga ręce przed siebie
       Dołożył dwie przyprawy                                 uderza dłońmi o uda
       Co wyszło? Nie wiadomo!                             rozkłada ręce na boki w geście zapytania
       Sam bardzo jest ciekawy                              drapie się po głowie

Ref. Czy będzie śnieg……..

III.     Wiosną zdarzyć się może w pogodzie zamieszanie         robi „młynek” z dłoni
        Gdy marzec znów gotuje                                                    udaje, że ma miskę i w niej miesza 
        Nikt nie wie co się stanie                                                    kręci przecząco głową
Ref……..

2. Zegar pogodowy

Proszę zachęcać dzieci do systematycznej obserwacji warunków atmosferycznych w tym celu proponujemy wykonanie zegara pogodowego Dzieci wycinają koło z kartki. Z pomocą rodzica wycinają wskazówkę zegara. Na brzegach koła rysują słońce, zachmurzone słońce, chmurę z deszczem, chmurę ze śniegiem, chmury, tęczę. Z pomocą rodzica dzieci montują wskazówkę na środku koła za pomocą kawałka gumki i pinezki. Wykorzystując wskazówkę zaznaczają pogodę w danym dniu.

 MARCOWA POGODA PROPONOWANE ZABAWY:
„Zupa marcowa”
– cel: liczenie składników wchodzących w skład potrawy, ćwiczenia oddechowe
Pomoce: kartoniki, na których są przedstawione różne symbole składników pogody, np. słońce, krople deszczu, płatki śniegu, płatki śniegu z deszczem, chmury, wiatr ( po 10 kartoników z każdego rodzaju), sylweta dużego garnka wycięta z papieru.
Przebieg zabawy: Proponujemy dzieciom przygotowanie przepisu na marcową zupę. Kładziemy na dywanie dużą sylwetę garnka, a obok rozkładamy kartoniki z symbolami pogody. Dzieci kolejno podają składniki, to znaczy wymieniają nazwy i liczbę poszczególnych składników, następnie biorą odpowiednie symbole i umieszczają je na sylwecie garnka. Kiedy wszystko, co jest potrzebne , znajdzie się w garnku, dzieci wstają. Naśladując prawą ręka ruch mieszania zupy łyżką, mieszają zupę. Następnie kładą się na brzuchu i mocno dmuchają w sylwetę garnka ( rodzic może pomagać). Te kartoniki , które zsuną się z sylwety garnka, są już miękkie. Dziecko liczy, ile jest już miękkich słoneczek, ile chmurek , itd. Jeśli w garnku zostały jeszcze niedogotowane składniki, dzieci ponownie mieszają zupę, kładą się na brzuchu i dmuchają. Dalej zabawa toczy się według tych samych zasad, aż do momentu, gdy wszystkie składniki w zupie będą miękkie, czyli zdmuchnięte.
• „Zabawy z marcem”
– cel: utrwalanie nazw liczebników porządkowych, ćwiczenie pamięci
Pomoce: - jak w zabawie powyżej
Przebieg zabawy: Rodzic układa przed dzieckiem w jednej linii kartoniki z symbolami pogody, tworząc szereg, np.: słońce, chmura, deszcz, słońce, chmura , deszcz ( początkowo dwie sekwencje) . Dziecko głośno nazywa symbole znajdujące się na kartonikach. Następnie rodzic odwraca obrazki tak, aby nie było widać, co się na nich znajduje (nie zmienia kolejności). Pyta: Co znajduje się np. na drugim obrazku? Dziecko odpowiada , odwraca obrazek i sprawdza, czy odpowiedź była prawidłowa. Zostawia odkryty obrazek. Rodzic zadaje kolejne pytania. Dalej zabawa toczy się według tych samych zasad, do chwili, aż wszystkie obrazki zostaną odkryte. Podczas następnej zabawy można zwiększyć liczbę sekwencji.
• „Liczenie promyków słońca”-
cel: układanie odpowiedniej liczby elementów zastępczych
Pomoce: -kartoniki z narysowanymi słoneczkami z różna liczbą promyków, pudełko, guziki lub małe klocki
Przebieg zabawy: Dziecko losuje z pudełka kartonik z narysowanym słoneczkiem. Liczy promyki i układa na podłodze tyle samo guzików (klocków).