Wiewióreczki Propozycje zabaw sensorycznych

Propozycje zabaw elementami integracji sensorycznej:

Woreczek sensoryczny

Woreczek strunowy wypełnijcie żelem do włosów i kolorwymi guzikami. Zamknijcie woreczek. Dla pewności możecie go też skleić taśmą. Na woreczku narysujcie kolorowe ramki w kolorach odpowiadających guzikom. Zadaniem dziecka jest przesuwanie palcami guzików do odpowiednich ramek. Ćwiczenie doskonali motorykę małą. 

Pomysły na 10 worków sensorycznych, które zajmą dzieci na długo ...


Malowanie stopami

Na tackę wylejcie farbę. Dziecko macza stopy w farbie i chodzi po arkuszu szarego papieru tworząc swoje dzieło :)


hello, Wonderful - 12 CREATIVE SENSORY WALK ACTIVITIES FOR KIDS


Ćwiczenie "Wysokie loty"

Instrukcja: 
https://video.xx.fbcdn.net/v/t42.9040-2/91352565_510803566249768_3175884713436905472_n.mp4?_nc_cat=111&_nc_sid=985c63&efg=eyJybHIiOjMwMCwicmxhIjo1MTIsInZlbmNvZGVfdGFnIjoic3ZlX3NkIn0%3D&_nc_ohc=jdCRr3RDPLsAX9V-U1v&rl=300&vabr=145&_nc_ht=video-ams4-1.xx&oh=352c700c9b908f4541f566a433748de3&oe=5EBD09ED


Zabawa "Balonik"
 
Instrukcja w filmiku: 
https://video.xx.fbcdn.net/v/t42.9040-2/95021995_554016438561085_2588580225273036800_n.mp4?_nc_cat=106&_nc_sid=985c63&efg=eyJybHIiOjM2MCwicmxhIjo1MTIsInZlbmNvZGVfdGFnIjoic3ZlX3NkIn0%3D&_nc_ohc=rKX5AFQ1Y4MAX89VrHA&rl=360&vabr=200&_nc_ht=video-amt2-1.xx&oh=393dc9698d688d855716640711dfaee8&oe=5EBD1007

 

Granie na kieliszkach – zabawa słuchowa

Różny poziom wody w kieliszku sprawia, że przy stuknięciu w niego powstają różnorodne dźwięki. Możliwe, że już to widziałeś, ale jeszcze nigdy nie próbowałeś – zachęcam!
Ustaw kieliszki na stole i nalej do każdego inną ilość wody: zacznij od niskiego poziomu cieczy w pierwszym naczyniu i stopniowo nalewaj coraz więcej wody do każdego kolejnego. Osiem kieliszków powinno wystarczyć (możesz też wykorzystać szklanki lub słoiki).
Przebieg zabawy:
  1. Uderz delikatnie łyżką w każdy kieliszek i słuchajcie różnych tonów.
  2. Sprawdźcie czy możecie zagrać prostą melodię, np. Wlazł kotek na płotek.
  3. Słuchajcie uważnie i sprawdźcie, czy potraficie naśladować głosem poszczególne dźwięki.
  4. Spróbujcie stworzyć własną melodię.
  5. Wymyślcie słowa do melodii.


Jazda na dywaniku

 
Jeżeli masz mały kocyk, dywnanik albo duży ręcznik, możesz zaproponować swojemu dziecku przejażdżkę, która pomoże mu zrozumieć, na czym polega równowaga.
Połóż materiał na podłodze i poproś dziecko, aby na nim usiadło. Stań twarzą do dziecka, chwyć koniec dywanika lub ręcznika i ciągnij go do siebie, chodząc po pokoju tyłem. Na początek najlepsza jest spokojna przejażdżka, ale potem…
- możesz gwałtownie pociągnąć dywanik, wiele razy zatrzymywać się i ruszać;
- możesz kręcić się wkoło i wirować;
- możesz falować dywanikiem i ciągnąć go powoli tu i tam po pokoju;
- możesz zwiększać lub zmniejszać tempo i intensywność w zależności od tego, jak dobrze twoje dziecko toleruje wahana równowagi;
- możesz na przejażdżkę zabrać również rodzeństwo, a w wielkim finale możesz sam usiąść na dywaniku i kazać wszystkim ciągnąć siebie !



Rysowanie po plecach
Rysowanie palcami po plecach dziecka jest doskonałym sposobem na uwrażliwienie go na dotyk. Możesz bawić się w nią zawsze – nic nie jest do niej potrzebne!
Narysuj cokolwiek opuszkami palca na plecach dziecka i poproś, żeby odgadło, co to jest. Zacznij od czegoś łatwego i podaj podpowiedzi: „Narysuję na twoich plecach kwadrat lub trójkąt. Zobaczymy, czy będziesz wiedzieć, co to jest.” Albo narysuj kształty na kartce papieru – może być gwiazda, koło albo romb – i powiedz dziecku, że narysujesz jeden z tych kształtów na jego plecach. Czy będzie umiało powiedzieć, który to kształt?
Jeśli gra ma być większym wyzwaniem, narysuj kształt lub literę bez podpowiadania.
Możecie też zamieniać się rolami, żeby dziecko też mogło kierować grą.


Rysowanie po plecach dla starszych dzieci
Dziecko siedzi i ma przed sobą kartkę i ołówek. Stań za dzieckiem, napisz opuszkiem palca na jego plecach literę i poproś, żeby tę samą literę napisało na kartce. W taki sposób – litera po literze – możecie ułożyć jakieś słowo. To słowo może być sekretną wskazówką do odnalezienia ukrytego smakołyku lub skarbu. Takim słowem może być np. PIEKARNIK, w którym schowałeś smakołyk/zabawkę.



Zabawa skarpetą
 
Zabawa ze skarpetą to łatwy sposób na zwiększenie świadomości dotykowej u dzieci.
Potrzebujesz jedynie dużej skarpety i zwykłych przedmiotów znalezionych w domu (grzebień, klucz, piłka, spinacz do papieru, bateria, guzik, gumka do wymazywania, spinka do włosów itp.).
W najprostszej wersji zabawy włóż do skarpety dwa przedmioty, na przykład grzebień i klucz. Powiedz dziecku, jakie przedmioty są wewnątrz, poproś, żeby włożyło rękę do środka i bez podglądania wyciągnęło wskazaną rzecz (bez zaglądania).
W wersji trudniejszej nie mów, jakie przedmioty znajdują się w skarpecie. Dziecko musi włożyć rękę do środka, wyczuć przedmiot i powiedzieć, co to jest. Na początku zacznijcie od odmiennych od siebie przedmiotów, później wprowadźcie przedmioty bardziej do siebie podobne (np. piłeczkę golfową i piłeczkę do ping-ponga).
Dla dzieci starszych: Wrzuć do skarpety literkowe magnesy na lodówkę i sprawdź czy dziecko będzie potrafiło rozpoznać litery po kształcie.
 
LT142 MAGNESY LITERKI CYFERKI NA LODÓWKĘ 80 EL 8393459176 - Allegro.pl   



Odnajdywanie kształtów w chmurach
– wzmacnianie zmysłu wzroku

Kiedy następnym razem będziecie wspólnie patrzeć w niebo – na dworze lub przez okno- możesz zmienić zwykłe oglądanie chmur w poszukiwanie kształtów. To doskonała zabawa, jeśli wśród chmur dostrzeżecie np.  kształt królika ze sterczącymi uszami lub psa z wywieszonym językiem. Patrzenie na chmury jest prostym ćwiczeniem wzrokowym.

Z GŁOWĄ W CHMURACH