Słoneczka Zajęcia w domu





                             Znalezione obrazy dla zapytania: przedwiośnie przedszkole

Jeśli mają Państwo jakiekolwiek pytania związane z treściami zawartymi na stronie, udostępnianiem materiałów itp., nauczycielki z grupy "Słoneczek" są do dyspozycji pod następującymi adresami mailowymi:
anna.sloneczka@onet.pl
ma.swier@op.pl


 
Temat tygodnia: Wiosenne przebudzenie
Temat dnia (23.03): Oznaki wiosny
1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę:
Wąchanie kwiatków – dziecko nabiera powietrze nosem, a wypuszcza ustami, naśladując wąchanie kwiatków.
Podlewamy kwiatki – pompujemy wodę do konewki, dziecko unosi język do góry, w stronę nosa, opuszcza go w stronę brody, a następnie obie wargi wysuwa do przodu.
Bocian – dziecko wysuwa wargi mocno do przodu, naśladuje dziób bociana, następnie otwiera szeroko wargi i je zamyka.
Żaba – żaba schowała się przed bocianem pod liściem i uśmiecha się szeroko – dziecko szeroko rozciąga wargi, potem uśmiecha się i ściąga wargi.
Kukułka – dziecko ściąga wargi do przodu i naśladuje kukułkę – mówi: ku, ku, ku, ku. Wiosenne porządki – przy szeroko otwartej jamie ustnej język wymiata wszelkie zakamarki: wędruje za górne i za dolne zęby.
 

2. Zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę ciała  „Kwiaty rosną na wiosnę” Dziecko siedzi skulone na podłodze, na piętach. Na rytmiczny dźwięk instrumentu/ relaksacyjnej muzyki powoli się prostuje. Ręce ma wzniesione ku górze.
Link do przykładowej muzyki użytej do tej zabawy:
https://www.youtube.com/watch?v=RDxU1m8LN_g
 
3. Słuchanie opowiadania  E. Stadtmüller „Witaj, wiosno!”:
– Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosenki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic.
– Jak to: nic – oburzył się tato. –  Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz.
– Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro…
– Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie… – pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda?
– Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek.
Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami.
Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał: – STOP! Na prawo patrz!
– Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada.
Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbowych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie…
–  Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie! 
Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny. Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk:
– Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis!
Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wiadomo skąd tuż nad ziemią.
– To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka.
– A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada.
– Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki… – odparł tato. – Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować.
Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć.
– Pąki na żywopłocie! – meldował Olek.
– Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada.
– Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosnących na trawniku, tuż obok ich własnego domu.
– Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. R. zadaje pytania:
− Na co narzekały dzieci?
− Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi?
− Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku?
− Czy w waszej okolicy można zobaczyć już jakieś zwiastuny wiosny?



4. Zabawa słowna
Pomoce: obrazki kwiatów z nazwami
Dziecko dzieli nazwy kwiatów na sylaby.
 
___________________________________________________________________________
 
 

Temat dnia (24.03): Przyroda wiosną
 
1. Opisywanie wiosennego obrazka
Pomoce: obrazek z oznakami wiosny.
R. prosi, aby dziecko opisało swoimi słowami co widzi na obrazku.
 
2. Zagadki słuchowe „Co to za zwierzę?”
R. prezentuje dziecku odgłosy różnych zwierząt, zadaniem dziecka jest odgadnąć jakie zwierzę wydaje taki dźwięk.
 
Link do przykładowych zagadek słuchowych:
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
 
 
 
 
3. Założenie kącika przyrodniczego
Pomoce: woreczek strunowy, waciki lub wata, ziarna fasoli, taśma klejąca
 
- hodowla fasoli: do woreczka strunowego wkładamy ok. 3-4 nasączone wodą waciki/watę; wrzucamy 5 ziaren fasoli; woreczek przyklejamy za pomocą taśmy klejącej do szyby (w ten sposób dziecko będzie miało możliwość obserwacji pojawiania się korzeni oraz liści) – kiedy fasola wypuści korzenie i liście wkładamy ją do ziemi w doniczce;
- hodowla rzeżuchy, kiełków;
- hodowla kwiatów z cebulek;
- hodowla warzyw z nasion (np. marchewka, pietruszka, sałata).

Ważne:
wszystkie wyżej wymienione hodowle stanowią propozycję i inspirację do utworzenia swojej własnej hodowli roślin. Podczas prowadzenia kącika przyrodniczego zwracamy uwagę na to co jest potrzebne aby roślina mogła urosnąć (woda, słońce, ziemia). Zadaniem dziecka jest dbanie o rośliny.
Link do animacji jak z ziarna powstaje roślina:
https://www.youtube.com/watch?v=JGNkJp3hqmA
___________________________________________________________________________
 
Temat dnia (25.03): Kolory wiosny
1. Karta pracy
Zadaniem dziecka jest połączyć kropki; powstały obrazek koloruje odpowiednimi kolorami.
 
2. Układanie kwiatów
Pomoce: kolorowe guziki lub kółka wycięte z kolorowego papieru.
Zadaniem dziecka jest ułożenie różnokolorowych kwiatów. Podczas zabawy dziecko podaje nazwy kolorów. Jeśli potrafi może nazwać wykonany kwiat, używając nazw kwiatów wiosennych. Gotowe kompozycje można przykleić na kartkę.
 
 
3. Zabawa badawcza „Skąd się wziął kolor...?”
Pomoce: dwa kubki, woda, farba żółta i niebieska (ewentualnie odpowiednio większą ilość kubków oraz farba czerwona) .
 
W jednym kubku barwimy wodę na kolor niebieski, w drugim na żółty. Najpierw zadajemy dziecku pytanie czy wie, jaki kolor powstanie z połączenia koloru żółtego i niebieskiego. Następnie prosimy, aby dziecko zmieszało oba kolory ze sobą. Na koniec dziecko podaje przykłady „rzeczy”, które mogą być zielone.
 
Taką samą zabawę możemy przeprowadzić wyjaśniając dziecku powstanie koloru pomarańczowego (mieszamy kolor żółty i czerwony) oraz fioletowego (mieszamy kolor niebieski i czerwony).
 
4. Zabawa dydaktyczna „Grasz w zielone?”
Rodzic wraz z dzieckiem powtarza znany tekst rymowanki:
(R.) - Grasz w zielone?
(Dz.)        - Gram.
(R.) - Masz zielone?
               (zadaniem dziecka jest odnaleźć w najbliższym otoczeniu coś zielonego)
(Dz.)       - Mam!
 
___________________________________________________________________________
 
 
Temat dnia (26.03): Co słychać wiosną w gnieździe?
 
1. Zabawa słuchowa „Poznajemy głosy ptaków”
Pomoce: nagranie odgłosów ptaków: https://www.youtube.com/watch?v=yiRIvZplphA
 
R. odtwarza nagranie z odgłosami ptaków i zapoznaje z ich nazwami.
 
 
2. (Piosenka wiosenna J - improwizacje ruchowe do piosenki) – lada moment coś tu się pojawi.
 
 
3. Zabawa badawcza „Co znajdziemy w skorupce jaja?”
Pomoce: jajko, talerzyk/miseczka.
Dziecko trzyma w ręku jajko i podaje związane z nim określenia, np.: małe, twarde, białe, kremowe, okrągłe, owalne, gładkie itp. R. uderza w skorupkę i wylewa zawartość na talerzyk. Nazywa części jaja: żółtko i białko. Dziecko ogląda skorupkę jaja, sprawdza, czy łatwo da się ją pokruszyć, co znajduje się w skorupce od środka. Ogląda jajko na talerzyku, dotyka je delikatnie, sprawdza konsystencję. Po obserwacji dziecko myje ręce.
 
4. Praca plastyczna „Bociany w gnieździe”
Materiały: kółka wycięte z białego papieru/waciki, czarny papier pocięty na cienkie paski, kredka czerwona/ pisak

 
___________________________________________________________________________
 
Temat dnia (27.03): Wiosenny ogródek
 
1. Zabawa twórcza „Czerwony jak...”
R. podaje kolor np. czerwony, a dziecko podaje przykład np. serce.
 
2. Wiosenne kolorowanki.
 
 
3. Utrwalanie zdobytej wiedzy – R. wypowiada zdania, a dziecko określa „prawda” czy „fałsz”, np.:
- Pora roku, która jest teraz, to wiosna.
− Wiosną jest mało kwiatów.
− Wiosną jest bardzo zimno i często pada śnieg.
− Wiosną przyroda budzi się do życia.
 
4. Słuchowisko dla dzieci pt. „Leśne opowieści”:
https://www.youtube.com/watch?v=cs706BU_7wU



Jeśli mają Państwo jakiekolwiek pytania związane z treściami zawartymi na stronie, udostępnianiem materiałów itp., nauczycielki z grupy "Słoneczek" są do dyspozycji pod następującymi adresami mailowymi:
anna.sloneczka.onet.pl