Słoneczka Tematyka zajęć

 

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ

na m-c
MARZEC dla dzieci 3/4-letnich w oparciu

o program „Wokół Przedszkola”

i „Podstawę programową”.

 

Tematyka kompleksowa:

  1. ZWIERZĘTA Z DŻUNGLI I SAWANNY

  2. ZWIERZĘTA NASZYCH PÓL I LASÓW

  3. MARCOWA POGODA

  4. WIOSENNE PRZEBUDZENIE

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • poznawanie przedstawicieli zwierząt egzotycznych;

  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela;

  • uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych;

  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów;

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu;

  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich;

  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk;

  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek);

  • malowanie: palcami, dłonią, pędzlem;

  • lepienie z plasteliny, masy solnej, masy papierowej;

  • wycinanie, wydzieranie, składanie papieru;

  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście;

  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych: ze śpiewem, rytmicznych, ilustracyjnych;

  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa;

  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;

  • poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm);

  • obserwowanie okazów przyrodniczych za pośrednictwem filmów, książek, zdjęć;

  • rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia;

  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk;

  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń: blisko, daleko, wysoko, nisko, dalej, bliżej, wyżej, niżej;

  • reagowanie na polecenia słowne;

  • dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną;

  • uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia
    i pływania ciał;

  • rozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów perkusyjnych;

  • rozpoznawanie dźwięków celowo wytworzonych;

  • rozpoznawanie odgłosów przyrody;

  • nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.;

  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika;

  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście;

  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków (np. bocian), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy);

  • poznawanie oznak nadchodzącej wiosny;

  • uczestniczenie w pracach dorosłych, dbających o rośliny w ich otoczeniu (np. pomoc przy podlewaniu roślin doniczkowych);

  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą dotyku, smaku, węchu;

  • rozwiązywanie prostych zagadek;

  • zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek;

  • rozróżnianie i nazywanie barw – podstawowych i pochodnych;

  • nazywanie barw dostrzeganych wokół siebie (ubrania, zabawki, przyroda, zjawiska pogodowe).