Pszczółki Zajęcia w domu

 




Witamy serdecznie po weekendzie wszystkie „Pszczółki” i ich Rodziców !
 
 




  Wiosna już do nas zawitała, ale chyba się czegoś przestraszyła. Kto z was wstał wcześnij w ten  niedzielny poranek miał szansę zobaczyć puszysty śnieg. Na kilka godzin pokrył wszystko białą kołderką. Wszystko jest pod kontrolą, bo przecież w marcu jak w garncu. Może się zdarzyć, że jednego dnia pada deszcz a drugiego śnieg albo jeszcze inaczej, cały dzień będzie ciepło i słonecznie. 
    Mamy pierwszą propozycje na dzisiejszy dzień. Na kartce papieru narysujcie największy jaki potraficie garnek, taki z uszami i pokrywką. Rodzic pomoże jeśli będzie trzeba ale myślę, że dacie radę. W środku tego garnka narysujcie, tak jak potraficie, wszystkie symbole pogody jakie tylko przyjdą wam do głowy. Każdy rysuje tak jak potrafi:)
W tym miejscu mamy prośbę do Was drodzy Rodzice. Załóżcie dzieciom teczki, w których będziecie gromadzić wszystkie wytwory pracy dzieciaków. Chętnie je pooglądamy kiedy wreszcie wrócimy do swojego przedszkola. Każdego dnia  za pomocą strony internetowej będziemy dla dzieciaków przygotowywały propozycje zabaw i krótkich zajęć edukacyjnych.
 
Tematyka tego tygodnia: Wiosenne przebudzenie
    Skupimy się na dostrzeganiu zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny, spróbujemy dowiedzieć się czegoś więcej na temat pierwszych wiosennych kwiatów oraz wiosennych zwyczajów niektórych zwierząt. Będziemy wspólnie przywoływać wiosnę !
 
Propozycje zabaw na poniedziałek 23.03.2020:
  • Poszukajcie w książkach, które macie w domu lub za pomocą internetu wiosennych ilustracji, kwiatów, zwierząt, co tylko znajdziecie na ten temat; porozmawiajcie na temat zmian, które zachodzą w przyrodzie; przypomnijcie nazwy kwiatów , które są charakterystyczne dla tego okresu; kto potrafi niech sam odczytuje nazwy, niech rodzice podają pierwszą sylabę, itp.
  • Przyjrzyjcie się wszystkim roślinom, które macie w mieszkaniu, niech dzieci określają jakie warunki muszą być spełnione by rosły i kwitły; jeśli macie takie plany (bo przecież już czas) przesadźcie wspólnie z dziećmi kwiaty, wymieńcie ziemię, niech oceniają jej właściwości, cechy; może którąś roślinę możecie oddać dzieciom pod opiekę?
  • Załóżcie z dziećmi hodowlę kiełków, o tej porze roku bardzo potrzebujemy witamin, a to najlepsze ich źródło; będzie okazja do obserwacji jak z nasionka wyrasta roślinka. Może uda Wam się zrobić fotorelację, którą podzielimy się na forum grupy kiedy już się spotkamy. Polecam najprostszy sposób założenia hodowli w słoiku po dżemie. Jakiekolwiek nasiona (rzodkiewka, lucerna, brokuł itp.) należy zalać wodą na przynajmniej 6 godzin. Wylewamy wodę ze słoika, nakładamy gazę i mocujemy gumkę. Tak przygotowane przelewamy wodą trzykrotnie w ciągu dnia. Trzeba tyko pamiętać by nie stały na słońcu. W zależności od nasion może trwać od 3 do nawet 7 dni. Polecam :)
Miłego dnia!
Ewa i Alicja

 
 
Propozycje zabaw na wtorek 24.03.2020:
 
  • Poznamy dzisiaj wielką i małą literę U, u (propozycja dla dzieci 6-letnich oraz dla wszystkich chętnych 5-latków). Pobawimy się słowami : Ula, ule. Zadaniem dziecka jest określenie co słychać na początku każdego słowa, co słychać na końcu, następnie co w środku.
  • Pokazujemy jak wygląda duża i mała litera drukowana oraz pisana. Dziecko porównuje wyglądy tych liter, określa w czym są podobne a czym się różnią.
Znamy wierszyk:
„A, e, i, o, u, y, - to są takie głoski , które same brzmią więc się samogłoski zwą” Gdy uderzamy delikatnie pięścią w klatkę piersiową wszystkie samogłoski podskakują jak „piłeczka” (aaaa, oooo) a po każdej wypowiedzianej spółgłosce słychać „y” (np. ryyyyy, myyyy itd.). Kto jeszcze nie umie wierszyka niech nauczy się go na pamięć. Dzieci wiedzą jak się wystukuje samogłoski więc chętnie rodziców nauczą. Robiliśmy to wielokrotnie. W ten sposób sprawdzamy czy „u” to samogłoska czy spółgłoska
  • 5 i 6-latki niech spróbują podać kilka słów na głoskę „u” (ucho, usta, uchatka, ubranie, itd.), można je również symbolicznie narysować i policzyć ile zdobyło się punktów.
  • Dla chętnych w załączniku pomoc graficzna przy poznawaniu litery.
  • Zabaw plastyczna „Pszczoła”- korzystając z rolki po papierze kolorowym i dostępnych w domu materiałów (papier kolorowy, sznurki, pisaki, klej) dzieci wykonują pracę wg własnego pomysłu. Poszukajmy ilustracji pszczoły, sprawdźmy jak wygląda, ile ma par nóg, itp. i dopiero niech zaczną pracę by mogły zadbać o szczegóły.
  • Zabawy przy muzyce i piosence – mamy wiosnę i słoneczną pogodę. Wykorzystajmy wybraną przez dzieciaki piosenkę. Dziewczynek nie trzeba namawiać do tego typu zabaw a chłopcy niech wystukują rytm na pudełkach, pojemnikach czy garnkach. Rytmy można dzieciom wystukać a one później powtarzają. Zaczynamy od tych zupełnie prostych i krótkich, następnie utrudniamy.
  • Aerobic dla dzieci i rodziców”- wszystkim nam brakuje ruchu więc zorganizujmy zabawy przy ulubionych utworach lub takich, które lecą w radio. Dzieci potrafią powtarzać krótkie układy taneczne na zasadzie zabawy w „lustro”. Rodzic pokazuje a dziecko powtarza a potem zmiana.
  • Wiosenne zagadki”
 
Swym czerwonym dziobem
chwali się od rana.
Na jednej nodze stoi,
zna ktoś tego pana?
-------
Chętnie wskoczy do stawu
lub muszką się posili
ale przed bocianem
zmyka w jednej chwili?
-------
Cóż to jest za pora
gdy zima odchodzi.
I ochoczo do życia
przyroda się rodzi?
-------
Co to za ozdoby
na gałązkach rosną.
Soczyste, zielone,
zdobią drzewa wiosną?

 
 
Pozdrawiamy, Alicja Kasińska i Ewa Moszyńska
 
Propozycje zabaw na środę 25.03.2020:
 

  • „Poznajemy wiosenne kwiaty”. Potrzebne będą dostępne w domu książki lub ilustracje w internecie (W załączniku dodałam ilustracje wiosennych kwiatów). Wyszukujemy następujące kwiaty: sasanka, krokus, bratek, fiołek, żonkil. Swobodna rozmowa z dzieckiem mająca na celu zapamiętanie nazw. Dzielimy słowa na sylaby, określamy ile ich jest. W słowie „sasanka” niech określą jak brzmi pierwsza sylaba, jak ostatnia, jaka sylaba jest w środku. Wszystkie dzieciaki niech określą co słyszą na początku i na końcu każdego z nazw kwiatów. 6-latki niech próbują podać kolejne głoski (s-a-s-a-n-k-a). Jeśli napotykają trudności proszę im pomagać. Można napisać im nazwy i podzielić wyrazy na sylaby (bra/tek, sa/san/ka). Niech czytają sylaby i łączą je w słowa. Jeśli nie znają jakiejś litery proszę im podpowiedzieć.
  • Ćwiczenia przygotowujące do pisania;
  • 6-latki- trzeba przygotować wzór pisanej litery „U, u”- najpierw rysują po śladzie, później samodzielnie; następnie za pomocą plasteliny niech toczą wałeczki i z nich układają litery.
  • 5-latki- rysowanie po śladzie; do koszulki foliowej (takiej na dokumenty) wkładamy dowolną kolorowankę i za pomocą pisaków rysują ten wzór po liniach czyli po śladzie. Koszulkę wystarczy wytrzeć mokrą chusteczką i powtórzyć czynność z innym obrazkiem. Jeśli nie macie koszulki to niech rysują bezpośrednio po konturach. (W załączniku znajduje się plik z szablonami wiosennych kwiatów, które należy odwzorować bez odrywania ręki od kartki. Można je tutaj wykorzystać jeśli mają Państwo możliwość wydrukowania)
  • Zabawy ruchowe- stwórzcie wspólnie z dziećmi i według ich pomysłów tory przeszkód. Da się to zrobić nawet na niewielkiej powierzchni. Przyda się: woreczek z ryżem, krzesło, pasek, poduszki, co tyko przyjdzie wam do głowy. Zamiast przekładania szarfy można wkładać i zdejmować na kolejnej stacji spodenki albo koszulkę. Z kilku poduszek można stworzyć „basen” do , którego można wskoczyć, itp.:)
  • Zabawa „Tworzymy kolekcje”- to zabawa w tzw. skojarzenia. Zadaniem dzieci jest wymienić to co mu się kojarzy z danym hasłem, odpowiedzi punktujemy. Propozycje: wiosna (np. bocian, przebiśnieg, itd.), słońce (promienie, rośliny, ciepło, spacer itd.), spacer, kwiaty, ubranie.
  • Zabawa „Ile słów zapamiętasz?”- dziecko powtarza za rodzicem. Zaczynamy od dwóch słów, np.: kwiatek, woda; kwiatek, woda, lody; kwiatek, woda, lody, kredka itd. Za każdym razem powtarzamy wszystkie słowa w tej samej kolejności i dodajemy nowe. Zobaczycie ile potrafią zapamiętać
 
 
Pozdrawiamy, Alicja Kasińska i Ewa Moszyńska


Propozycje zabaw na czwartek (26.03.2020):
  • Wysłuchanie wiersza „Wiosenna pobudka” A. Widzowska
Wiosna obudziła misia,
motyl mu na nosie przysiadł
- Wstań niedźwiadku! Podaj łapkę.
 Zdejmij futro, szal i czapkę!
- Aaaaaa! - mis ziewnął, wyszedł z jamy.
- Cześć motylku nakrapiany.
Obudziłeś już borsuka?
Bo już wiosna do drzwi puka!
Borsuk wąchał kwiat sasanki
i z krokusów robił wianki.
- zaraz włożę je na głowę
pięknej pani borsukowej!
Obudziły się świstaki,
przyleciały piękne ptaki:
boćki, gęsi i kukułki.
- Fruń, skowronku, po jaskółki!
Kwitną bazie i pierwiosnki:
Chcemy słonka! Chcemy wiosny!
Wtem zaspany jeż nadchodzi.
- gdzie jest... zima? O co chodzi…?
Porozmawiajcie z dziećmi na temat treści wiersza, sprawdźcie czy i ile nazw zwierząt zapamiętały. Proponuję zapisać na kartce papieru w trakcie rozmowy nazwy zwierząt:
miś, motyl, borsuk, świstak, bocian, gęś, kukułka, skowronek, jaskółka, jeż
- dzielimy słowa na sylaby (np. sko-wro-nek)
- liczymy ile sylab jest w słowie
- określamy co jest na początku słowa a co na końcu
- jakie zwierzę zaczyna się na „j”, „b” itd.
- łatwiejsza wersja to jakie zwierzę zaczyna się na „ja...”, „bo...”
- 6- latkom podzielmy słowo na sylaby i niech po kolei mówią co słyszą: motyl, mo-tyl, m: m-o, tyl: t-y-l (każdą samogłoskę proszę wydłużyć , łatwiej będzie im usłyszeć; mooooo, tyyyyyyyl. I tak sylaba do sylaby:)

  • Odszukaj zwierzątka w książce-  polećcie swoim dzieciom by w dostępnych książkach w domu wyszukały te zwierzątka , o których była mowa w wierszu. O każdym z nich można dowiedzieć się czegoś ciekawego i poszerzyć zakres wiedzy. Można do tego wykorzystać internet. Zapiszcie na karce nazwę a same wklepią litery na klawiaturze, przy okazji je utrwalą
  • Ćwiczenie usprawniające rękę i przygotowujące do pisania Miś”- wydrukujcie prostą kolorowankę , nie musi mieć zbyt wielu szczegółów. Zadaniem dzieci jest za pomocą ołówka lub kredki całą powierzchnię wypełnić drobnymi kreseczkami jedna przy drugiej (trzeba zwrócić tylko uwagę by rysowały je z zachowaniem kierunku: od góry do dołu) lub małymi kółeczkami (też zwrócić uwagę by rysowały je od góry w stronę lewą ).
  • Ćwiczenie pamięci – poprzez kilkakrotne powtórzenia metodą „na pamięć” nauczcie dziecko choćby fragmentu wiersza  (w zakresie ich możliwości jest całość).
  • Domowa siłownia dla dziecka i rodzica- wykorzystajcie butelki po wodzie mineralnej, większe i mniejsze, jakie posiadacie. Wykonajcie ćwiczenia z obciążeniem. Można z nimi robić wymachy, skłony, turlanie, przekładanie co tylko wymyślą same dzieciaki. Korzystajmy z ich kreatywności.
  • Utrwalamy literę „U,u”- dajcie dzieciom wycinek z gazety lub zaznaczcie jakiś fragment. Niech wyszukują wszystkie litery i zaznaczają je kółkiem lub wykreślają.
  • Ćwiczenia w czytaniu- potrzebne będą dwie kartki. Na jednej na górze piszemy literę „u” (na środku) a poniżej cały szereg spółgłosek, które dziecko już zna (m, t, s, , b, g, k, itd). Wskazujemy: samogłoska a potem spółgłoska i tak po kolei (u-m czyli um, u-t czyli ut, u-s czyli us, itd.).
Odwracamy sytuację: na górze kartki piszemy ten sam szereg spółgłosek (m, t, s, b, g, k, itd.) a pod nimi na środku „u”. Wskazujemy literę a potem samogłoskę „u” (m-u czyli mu, t-u czyli tu, s-u czyli su, itd.). To ćwiczenie można robić nie tylko z 6-latkami ale z pozostałymi zainteresowanymi również a jest ich kilkoro.
 
Propozycje zabaw na piątek (27.03.2020):

  • Utrwalanie wiersza „Wiosenna pobudka”, sprawdzamy ile zapamiętały, uczymy się kolejnego fragmentu. Dodatkowo możemy tę naukę urozmaicić- rodzic czyta wiersz powoli i zatrzymuje się w miejscu gdzie powinna paść nazwa zwierzątka ( Wiosna obudziła…?)
  • Zabawa „Wiosenna symetria”- będzie potrzebne lusterko i karteczki z narysowanymi figurami geometrycznymi (na jednej koło, na drugiej kwadrat, trójkąt i prostokąt,; wystarczy jak narysujecie je pisakiem na kartce). Zaczynamy od prostych ćwiczeń:
– kładziemy rysunek na ręce i przystawiamy lusterko, obserwujemy odbicie, powtarzamy z kolejnymi obrazkami,
- każdy obrazek przecinamy na połowę, rozdzielamy i łączymy,
- rozsypujemy pocięte obrazki , mieszamy i zadaniem dziecka jest połączyć je by powstały figury,
- w pokoju dzieciaki maja za zadanie wyszukać po dwa identyczne przedmioty, zabawki i poukładać je w pary,
- przedzielamy kartkę na pół pionową linią, po lewej stronie rodzic rysuje półkole tak by przylegało do linii a dziecko po drugiej stronie rysuje drugą połówkę (inne propozycje to pół motyla, kółko itd. według waszych pomysłów). Jeżeli przedmioty , np. kółko jest w jakiejś odległości od linii środka to pamiętajmy by dziecko rysując po prawej stronie kartki, też zachowało odpowiednią odległość od linii środka.

  • Zabawa plastyczna „Plama”- potrzebne będą farby i kartki papieru. Kartkę składamy na pół. Na jednej połówce nanosimy farby w różnych kolorach ,w przypadkowy sposób. Zamykamy kartkę, dociskamy. Po rozłożeniu kartki mamy niespodziankę bo każdy z was widzi co innego:).
  • Zabawa ruchowa „Brzeg -woda”- nie opisuje jej bo dzieciaki wam pokażą. Będą tylko potrzebni wszyscy domownicy i dywan. Jeśli nie posiadacie to naklejcie pasy, jakby dywan, za pomocą choćby taśmy malarskiej. Jedna osoba prowadzi zabawę a pozostałe wykonują polecenia.
  • Ćwiczenia z książką dla 6-latków- ci którzy zabrali karty pracy z przedszkola niech robią ćwiczenia w domu, tyle ile potrafią. Przy niektórych ćwiczeniach trzeba dzieciom pomóc bo nie są takie proste.
 
Pozdrawiam serdecznie  moje „pszczółki’ i ich rodziców
 i życzę miłej zabawy
Ewa Moszyńska

 
 
 

 

[21.03.2020]
Witam serdecznie moje „Pszczółki” !!!
 
          Mam nadzieję, że na razie nie brakuje wam jeszcze pomysłów na spędzenie tak dużej ilości wolnego czasu. Za to na pewno bardzo tęsknią za wami wasi dziadkowie. Skoro nie można ich odwiedzać proponuję, na dobry początek tej wiosny, wykonać dla nich obrazek. Wystarczy pstryknąć zdjęcie i wysłać:) Ucieszą się, bardzo za wami tęsknią. Fajną propozycję biedronek i motyli na łące podpatrzyłam na stronie kreatywniewdomu.pl. Rodzice pomogą. Praca jest prosta ale bardzo efektowna. Poradzą sobie nawet chłopaki.
          Drodzy Rodzice, jeśli szukacie pomysłów czym zająć dzieciaki, polecam stronę superkid.pl. W tej chwili można wykupić całoroczny abonament za całe 10 zł. Zawiera mnóstwo pomysłów i możliwości drukowania pomocy dydaktycznych, kolorowanek , gier edukacyjnych. Wystarczy kliknąć hasło, np. wiosna i otrzymujecie cały pakiet zgromadzonych zabaw. Jest tam dużo propozycji do nauki czytania przez zabawę (litery, zabawy sylabami itp.).
Nasze dzieciaki generalnie mają problem ze skupieniem uwagi. Polecam formę słuchowisk. Niedawno zaczęliśmy czytać „Pana Kleksa”. W radiowej „Trójce” codziennie o 10.30 Piotr Fronczewski czyta kolejne odcinki. Może być cokolwiek innego co znajdziecie. W sieci jest tego całkiem sporo. Próbujmy przyzwyczajać do tej formy dzieciaki.
 
Pozdrawiamy wszystkich serdecznie z pierwszym dniem wiosny,
ściskamy dzieciaki
Ewa i Alicja
 

[17.03.2020]
Drodzy Rodzice i Kochane Dzieciaki :)
 
          Mam nadzieję, że miło spędzacie czas wspólnie z dziećmi. Pamiętajcie, że one uczą się poprzez zabawę. Każda forma przez nich czy przez Was zaproponowana jest wartościowa. Każda z nich to sytuacja edukacyjna. Pszczółki świetnie radzą sobie z układankami i puzzlami. Bardzo lubią wszelkie gry planszowe i logiczne. Potrafią przegrywać i wygrywać :) 
          Jeśli przyjdzie taki moment, że zaczną się nudzić polecam zerknąć na bezpłatne strony dla nauczycieli. Znajdziecie tam Państwo ciekawe pomysły. Polecam: przedszkolankowo.pl i panimonia.pl (np. sensoplastyka).
          Moje starszaki (te idące do szkoły od września) i wszystkie te dzieciaki, które są zainteresowane czytaniem, zachęcam do utrwalania poznanych liter. Można je wyszukiwać i zakreślać w jakimkolwiek czasopiśmie czy niepotrzebnej książeczce, broszurce. Można je wylepiać z plasteliny, przyozdabiać szablony. Wyszukiwać słowa na podaną głoskę, rysować je na kartce i zliczać je jak punkty. Niech określają kolejność głosek prostych w słowach (3 i 4 głoski, np. kot, kura, itp.). Ważne by te litery były wokół nich obecne i by je utrwalali.
          Kochani Rodzice, zaglądajcie na stronę naszej grupy. Będę się starała podrzucać Wam propozycje zabaw i zajęć edukacyjnych. Już dziś bardzo polecam wszelkie słuchowiska. Również zerknijcie na stronę polskiego radia, tam też można znaleźć ciekawe propozycje.
                                                                                        
                                                                                      Pozdrawiam serdeczne
                                                                                                 pani Ewa

 

[17.03.2020]
Drodzy Rodzice,
Chciałabym Was również zachęcić do zabaw z dzieciakami i językiem angielskim. Podczas moich zajęć w przedszkolu najczęściej korzystam z oferty Super Simple Songs. Posiadają kanał na YouTube oraz stronę internetową, na której poza piosenkami można znaleźć do nich słowa, gesty, karty obrazkowe oraz różne kolorowanki i łamigłówki do wydrukowania. Dzieci bardzo lubią zabawy przy tych piosenkach jednocześnie szybko przyswajając nowe słownictwo

--> https://supersimple.com

PS. Ulubiona piosenka "rozrywkowa" Pszczółek to "Party Freeze Dance Song" od The Kiboomers. Na pewno będzie im bardzo miło jak odszukacie tę piosenkę :)

Pozdrawiam, Alicja.