Pszczółki Zajęcia w domu

 

 
 
                                                             Pożegnania nadszedł czas

26.06.2020

 

Temat: Bezpieczne wakacje

 

 

  • Wysłuchanie wiersza: „Na wakacje ruszać czas”B. Szelągowska

     

Za dni kilka –o tej porze
będę witać polskie morze.
Bo najbardziej mi się marzy
żeby bawić się na plaży.

A ja chciałbym dotknąć chmury
i dlatego jadę w góry.
Razem z mamą, razem z tatą
w górach lubię spędzać lato.

Ja na morze nie mam czasu.
Wolę jechać het- do lasu.
I tam z dziadkiem zbierać grzyby
albo w rzece łowić ryby.

Dla mnie to najlepsza pora
żeby wskoczyć do jeziora.
Nie chcę w upał chodzić w góry.
Wolę jechać na Mazury.

Morze, góry, las i rzeka;
Wszystko to już na nas czeka.
Bo zaczęło się już lato
Jedźmy mamo, jedźmy tato.

 

 

  • Rozmowa na temat wiersza

     

*Gdzie dzieci wybierały się na wakacje?

*Za co lubią dzieci morze?

*O czym powinny pamiętać dzieci będąc nad morzem?

* Za co dzieci lubią góry?

*O czym powinny pamiętać dzieci będąc w górach?

*Za co dzieci lubią Mazury?

* O czym powinny pamiętać dzieci będąc na Mazurach?

*Za co dzieci lubią wakacje z dziadkami?

* Jak powinny zachowywać się dzieci będąc z dziadkami?

 

  • Obejrzenie filmu edukacyjnego, przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji

 

Bezpieczne wakacje w górach

 

https://www.youtube.com/watch?v=W22ypJ665no&fbclid=IwAR21N-WdeQ2J1RQSCaL6h-Y2rZN3C-vA4GnEscXBd4npthzXBEp-p_0fya4

 

Bezpieczne wakacje na plaży

 

https://www.youtube.com/watch?v=oOq47PKOkA4&fbclid=IwAR1hTTty-wRNLeeDrCauZOn83YXcdT5zN9Db767x7ln7YkzXDRPj8OylbDo

Bezpieczne zachowania

https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=YZOw6JvT5Ug&feature=emb_logo
  • Rozmowa na temat bezpiecznego zachowania podczas wakacji. Przypomnienie numerów alarmowych 112, 999, 998, 997.

 

  • Quiz Tak, nie.

 

N. sprawdza, co dziecko wie na temat zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas wakacji.Dziecko wypowiada się na temat zasad. Jeśli zachowanie jest bezpieczne, dziecko klaszczą w dłonie, jeśli nie – tupie nogami w podłogę.

 

Przykłady zasad:

  1. Po górach spacerujemy w czasie burzy.

  2. Nie zbliżamy się do nieznanych/dzikich zwierząt.

  3. W lesie można krzyczeć.

  4. Podczas letnich wypraw należy osłaniać głowę przed słońcem.

  5. Na plaży opalamy się od rana do wieczora.

  6. W górach wędrujemy po wyznaczonych szlakach.

  7. Kąpiemy się w miejscach niestrzeżonych.

  8. Zawsze przebywamy blisko dorosłych.

     

 

  • Zabawa przy muzyce z pokazywaniem „ Oto morze Bałtyckie”

Podgląd zabawy

https://www.youtube.com/watch?v=8hSKMnW2CaY

Piosenka do zabawy

https://drive.google.com/file/d/1F5yNgyo6OmS2xdAcoeJwJJsj3eb3Oe4C/view?usp=sharing.





25.06.2020 czwartek 

Temat dnia: Lato w mieście

 

  • Nauka piosenki „ Niech żyją wakacje”

 

https://www.youtube.com/watch?v=BauTov9xmZY&list=RD9eBBpb1RILA&index=6&fbclid=IwAR0Va6rlYH7HEH3bPC_yLupJnk8vE7x93s-V0CTJh9qW_o27byqh_bZiVMg

 

  • Zabawy głoskami. Ćwiczenia słuchu fonematycznego.

 

Pomoce: różne owoce i warzywa, przedmioty.
Dziecko dzieli wyrazy na sylaby, określa pierwszą głoskę i (starsze dzieci)ostatnią głoskę w wyrazie.

 

  • Słuchanie wiersza G. Lech Co robią latem dni tygodnia?

Co wy na to, że już lato?
Tydzień swoje dni zapytał.
Poniedziałek zsiadł z roweru.
– Radość dla kolarzy wielu!
Wtorek książkę czytał właśnie.
Mruknął tylko: – Lubię baśnie!
Latawca puszczała Środa,
bo piękna była pogoda.
Czwartek rzekł: – Ja wciąż maluję,
jak się świetnie w lesie czuję.
Piątek tylko machnął ręką:
– Chciałbym zagrać, lecz nieprędko
znajdę gracza w tym upale.
Szachów nie otwieram wcale.
– A Sobota? – Cóż mam rzec.
Niosę piłkę, dziś gram mecz.
– Czy Niedziela coś dopowie?
Nie dopowie, bo jest w kinie
na animowanym filmie.
A czy film ten był o lecie,
w poniedziałek się dowiecie.

  • Rozmowa na temat wiersza.

N pyta dziecko:
- Jaka pora roku już nadeszła?
- O co zapytał swoje dni Tydzień?
- Co zrobił i odpowiedział poniedziałek?
- Co zrobiły i odpowiedziały kolejne dni tygodnia?

N pyta dziecko dalej:
- Co lubisz robić latem?
- Co robisz najczęściej w poniedziałek… w sobotę i w niedzielę?
- Ile dni wchodzi w skład tygodnia?
- N zachęca dziecko do wymienienia w kolejności wszystkich dni tygodnia i jednoczesnego wysuwania palców.

  • Wiersz „tydzień” J Brzechwa….. posłuchaj! Samodzielnie wymień dni tygodnia.

https://www.youtube.com/watch?v=0DEBomKMtHA


 

  • Zabawa Moje wymarzone wakacje.

Dziecko rysuje kredkami swoje wymarzone wakacje. Następnie dzieko wypowiada się, prezentując wykonany wcześniej rysunek .

 

  • Zabawa ruchowa Samochodem przez miasto. 8 obręczy.

R. wyznacza miejsca: startu i mety (kładzie w tych miejscach obręcze). Dziecko jest samochodem. Na podany sygnał  samochodu rusza – dziecko wykonuje wcześniej ustalone ruchy w coraz szybszym tempie. Następnie biega – jadzie po mieście do ustalonego miejsca R. podaje nazwę, np.: do kina, muzeum, teatru). Po wykonaniu jednego okrążenia  zatrzymuje . Dziecko opowiada o tym, co widziało podczas jazdy przez miasto


24.06.2020 środa

Temat dnia: Smaki, zapachy i odgłosy lata

 

  • Za co lubimy lato? “– rozmowa połączona z rozwiązywaniem zagadek Utrwalenie wiadomości na temat charakterystycznych cech lata, rozwijanie
    logicznego myślenia.

     

Oglądanie reprodukcji obrazów przedstawiających lato.

Dziecko ogląda reprodukcje obrazów: Włodzimierza Tetmajera Żniwiarki w polu, Winslowa Homera For to be a former’s boy.

Opisuje ich kolorystykę i nastrój. Zastanawia się, z jaką porą roku się kojarzą i jakie oznaki lata przedstawiają. 


https://drive.google.com/file/d/1lBRsFcreuMlB2tODq8g89N7z6uF7dffi/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1rYayL9f3H2Zh_PossEtf-leLbEiRjiu0/view?usp=sharing

N. zapoznaje dzieci ze znaczeniem słowa żniwa.

Żniwa to czas zbioru z pól roślin uprawnych, głównie zbóż, takich jak: żyto, pszenica, owies


  • Utrwalanie zdobytych wiadomości na temat cech lata.

N pyta: Po czym poznajemy, że nadeszło lato?

Co dzieje się latem w przyrodzie?

Dziecko wypowiadają się.

 

  • Rozwiązywanie zagadek słuchowych – Zjawiska charakterystyczne dla lata.

*Ciemno, cicho. Co to będzie?
Nagle grzmoty słychać wszędzie. (burza)

N odtwarza nagranie z odgłosami burzy. Pokazuje obrazki przedstawiające krajobrazy – w czasie ładnej pogody i podczas burzy. R/O pyta, czy dziecko słyszało i widziało burzę; czy wie, jak należy się zachowywać podczas burzy. R/O informuje, na czym polega to zjawisko.

odgłos burzy

https://www.youtube.com/watch?v=WzWvY44e5sc&fbclid=IwAR02VWsf1uQAwmoz2CCUXUDHpxNfB9MXwfYHlI4oaRltDcLM2Yy_QAtKwFQ

Burzy towarzyszą grzmoty, błyskawice, bardzo silny porywisty wiatr oraz obfite opady deszczu. Przed nadejściem burzy często panuje spokój, jest cicho.
 

* Kolorowy most na niebie,
co zachwyca dzieci.
Zjawia się, gdy deszczyk pada i słoneczko świeci. (tęcza)

N pyta, co to jest tęcza, czy dzieci pamięta, jak powstaje tęcza, jaki ma kształt. Zapoznaje dziecko z tym zjawiskiem pogodowym. Przypomina, że tęcza pojawia się na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Wówczas promienie słońca załamują się w kropelkach wody. N pyta, czy dziecko pamiętają, jakie kolory ma tęcza.

  • Rozwiązywanie zagadek rysunkowych.

    Pomoce: karton, mazak.

N rysuje na kartonie różne kształty, np. słońce, czereśnię. Dziecko odgaduje, co zostało narysowane. Próbuje sformułować poprawne zdanie związane z rysunkiem. Przykłady wypowiadanych zdań: Latem mocno świeci słońce. Latem dojrzewają czereśnie.

  • Ćwiczenia

https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc&fbclid=IwAR1xmnhPJ0OQ1YEEwaD14fCcSpCzbBMOaoMwKyL5QhiFNM29thS-Avq84s0&app=desktop
 

Zabawa podsumowująca informacje o lecie – Prawda – fałsz.

N wypowiada zdania, dziecko siedzi na dywanie. Jeśli zdanie jest prawdziwe, dziecko wstaje, jeśli fałszywe, siedzi. Przykłady zdań:
• Latem trzeba się ciepło ubierać.
• Latem pada z nieba kolorowy śnieg.
• Latem zwierzęta przygotowują się do zimowego snu itp.

  • Zajęcia plastyczne „ Lato” Zadaniem dziecka jest namalowanie letniego obrazka farby/kredki



Poniedziałek
Wakacyjne wędrówki
 
 
  • 1. Zabawa na powitanie Witam wszystkich, którzy...np.mają czerwoną bluzeczkę itp.
  •  Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Wakacje.
 
Kiedy nam buzie ogrzewa lato,
czas na przygody z mamą i tatą.
Czekają góry, pachnące łąki,
     morze i plaża, konie, biedronki!
 
Gdy my będziemy się pluskać w rzekach,
przedszkole na nas grzecznie poczeka,
odpoczną w ciszy lalki, zabawki,
     dwie karuzele, miś i huśtawki.
 
Chętnie wrócimy do naszej pani
z wakacyjnymi opowieściami
o sarnach w lesie, o rybkach w morzu
    i ptasich gniazdkach ukrytych w zbożu.
 
Będziemy liczyć białe muszelki,
poznamy nowe, ważne literki,
a ten, kto butów sam nie sznuruje,
      w mig się nauczy! Ja już sznuruję
  • Roz­mowa kierowana na podstawie wiersza.
 
Co robili Ada i Olek z rodzicami w górach?
– Co robili Ada i Olek z rodzicami nad morzem?
– Dokąd możemy pojechać na wakacje?
– Co się będzie działo w przedszkolu, kiedy my wyjedziemy na wakacje?
– Czego możemy się nauczyć w czasie wakacji?
– Czego nauczyliście się w tym roku w przedszkolu?
  • Zabawa ortofoniczna Wakacyjna wy­cieczka.
 
Przed wysłuchaniem opowiadania dzieci wspólnie z N.lub rodzicem ustalają, jakie odgłosy wydają: samochód (sz, sz, sz), pociąg (tu, tu, tu), rzeka (plum, plum, plum), ptaki (fiu, fiu, fiu), osa (bzz, bzz, bzz), dzieci (ha, ha, ha), krowa (mu, mu, mu). W trakcie opowiadania dzieci naśladują te odgłosy.
Pewnego letniego wieczoru Ada i Olek wraz z rodzicami ustalili, że następnego dnia wybiorą się na wy­cieczkę rowerową za miasto. Ada aż podskoczyła z radości i od razu pobiegła spakować swój mały, pod­ręczny plecaczek. Włożyła do niego okrągłe jabłuszko, soczystą gruszkę i swojego małego pluszowego misia. Następnego poranka nie trzeba było długo budzić dzieci, bo już z samego rana Olek był gotowy do drogi, a razem z nim Ada i jej mały podręczny plecaczek, a w nim: okrągłe jabłuszko, soczysta gruszka i mały pluszowy miś. Tata wystawił rowery, mama przygotowała kanapki i picie, a dzieci założyły kaski ochronne na głowy, i wszyscy ruszyli w drogę. A wraz z nimi mały pluszowy miś, okrągłe jabłuszko i soczy­sta gruszka. Początkowo jechali ścieżką rowerową przez miasto wzdłuż ruchliwej ulicy. Słychać było szum przejeżdżających samochodów (sz, sz, sz). Zatrzymali się przy przejeździe kolejowym, ponieważ szlaban był zamknięty i właśnie przejeżdżał pociąg (tu, tu, tu). Pojechali dalej wzdłuż rzeki (plum, plum, plum), coraz bardziej oddalając się od zabudowań. Z daleka widać było pole, na którym pasły się krowy (mu, mu, mu). Dalej rozciągała się łąka, przy której rodzina zrobiła sobie postój. Tata rozłożył koc, mama wy­jęła kanapki i picie, a Ada wyjęła z plecaka małego pluszowego misia, okrągłe jabłko i soczystą gruszkę. W oddali słychać było śpiew ptaków (fiu, fiu, fiu) i bzyczenie os (bzz, bzz, bzz). Ada zjadła soczystą gruszkę, a okrągłe jabłko oddała Olkowi. Potem spakowała misia do plecaka i całą czwórką wrócili do domu. Miło było spędzać czas z rodzicami, ale trochę już tęsknili za radosnymi okrzykami swoich koleżanek i kolegów w przedszkolu (ha, ha, ha).
 
 
Wtorek
Wakacyjna podróż pociągiem
 
 
  • 1. Wprowadzenie –  piosenki Po łące biega lato
https://www.youtube.com/watch?v=QHR9URbvf_E&list=PL7OVl7WqJXQKtWuSVoJg4Hhke1dsdjOEe&index=4
 
 
 
  • Zabawa językowa z wykorzystaniem obrazków.
Obrazki, np.: gepard, sokół wędrowny, ślimak, żółw, obręcze.
 Prezentujemy obrazki i wymawiamy wyraźnie nazwy przedstawionych na nich zwierząt. Dzieci dzielą je rytmicznie (na sylaby), a następnie umieszczają obrazki w wybranym kole, w zależności od sposobu poruszania się zwierząt – w jednym będą umieszczone szybkie zwierzęta, a w drugim – poruszające się wolno.
  • Zabawa ruchowa Poruszam się jak...
  • wykonanie z plasteliny zwierzątek