Muchomorki Zajęcia w domu


Temat tygodnia: Wiosenne przebudzenia
23.03-27.03.2020
 
Temat dnia 5: Wiosenne symetrie
 
Aby rozpocząć omawianie tematów związanych z symetrią należy przeanalizować symetrię własnego ciała. Rodzice dają dziecku małe lusterko. Dziecko przegląda się w nim:

a) określa swój kolor włosów, oczu,
b) ogląda w lusterku głowę, nazywanie jej części: dotyka i głaska poszczególne części- czoło, brwi, powieki, rzęsy, nos, policzki, uszy, usta, brodę;
c) zwrócenie uwagi na symetrię twarzy: położenie obu dłoni na twarzy (dłonie powinny stykać się na linii nosa), następnie odsłonięcie jednej strony twarzy i spojrzenie w lusterka, ponowne zasłonięcie twarzy i odsłonięcie drugiej strony twarzy.

2. Dostrzeganie regularności w innych obiektach.         
               
Zdjęcia: tulipana, motyla, biała kartka.

Rodzic pokazuje zdjęcia: motyla (najlepiej, aby był to zwiastun wiosny, czyli motyl cytrynek) oraz zdjęcie tulipana. Rodzic przykłada białą kartkę do zdjęcia tak, aby zakryć jego połowę. Widać więc tylko połowę motyla, połowę parasola i połowę gałązki świerka. Zakrywa kolejno raz jedną połowę, raz drugą połowę. Dzieci je obserwują i dochodzą do wniosku, że są one takie same. Rodzic tłumaczy, że jest to zjawisko symetrii.


3. Poszukiwanie w domu obiektów, w których można zaobserwować zjawisko symetrii.

Klocki w kształcie figur geometrycznych, pluszowe zabawki, np.: kot, pies, butelki, instrumenty muzyczne, garnki i sztućce z kącika lalek. Dzieci odnajdują w domu przedmioty, w których występuje zjawisko symetrii. Wskazują oś symetrii, czyli linię dzielącą obiekt za pomocą kolorowego sznurka na dwie równe części. Następnie zakrywają połowę obrazka kartką i sprawdzają, czy druga połowa jest na pewno taka sama.

4. Czym się różnią wiosenne obrazki? Znajdź 10 różnic.

Chochlik skradł 10 szczegółów z naszych ilustracji. Spróbuj je odszukać. Poniżej w linku dwie wiosenne ilustracje.

5.Namaluj farbami ulubione wiosenne kwiaty(jeśli nie ma farb to kredkami). Może to być ćwiczenie twórcze na weekend. Zdjęcie swojego dzieła koniecznie wyślij do nas. Z przyjemnością je zobaczymy, na pewno będzie śliczne.




Temat dnia 4 : Wiosna budzi zwierzęta

1. „Wiosenna pobudka” A. Widzowska

Wiosna obudziła misia.
Motyl mu na nosie przysiadł.
- Wstań, niedźwiadku! Podaj łapkę.
Zdejmij futro, szal i czapkę!
- Aaaaaaaaa! – miś ziewnął, wyszedł z jamy.
- Cześć, motylku nakrapiany.
Obudziłeś już borsuka?
Bo już wiosna do drzwi puka!
Borsuk wąchał kwiat sasanki I z krokusów robi wianki!
- Zaraz włożę je na głowę Pięknej pani borsukowej!
Obudziły się świstaki,
Przyleciały śliczne ptaki:
Boćki, gęsi i kukułki.
-Fruń, skowronku, po jaskółki!
Kwitną bazie i pierwiosnki:
- Chcemy słonka! Chcemy wiosny!
Wtem zaspany jeż nadchodzi.
- Gdzie jest…zima? O co chodzi…?

Pytanie: Kogo obudziła wiosna?



2.„Motyl - wprowadzenie do tematu zajęć za pomocą zagadki.
 
Lata nad łąką piękny jak kwiat,
swoim kolorem zachwyca,
i zapomina w mig cały świat,
że wcześniej była to gąsienica.

2.Zwiastuny wiosny- zapoznanie z motylem cytrynkiem

Pierwsze oznaki wiosny są tym, czego każdego roku wyczekujemy z niecierpliwością. Znużeni długą i mroźną zima, z wielką radością i entuzjazmem przyjmujemy wszelkie symptomy zbliżającego się ocieplenia. Nie tyko przebiśniegi lub powracające do kraju dzikie ptactwo mogą zwiastować rychłe nadejście wiosny. Jedną z najwspanialszych jej oznak jest Latolistek cytrynek – jeden z najpopularniejszych i najpiękniejszych motyli, jakie możemy spotkać na terenie naszego kraju. Można go spotkać już na samym początku wiosny, gdy tylko stopnieją śniegi. Budzi się wówczas z zimowego snu.

Można zapytać dzieci czy wiedzą skąd się wzięła nazwa cytrynek?

Swoją nazwę motyl zawdzięcz a nie tylko ubarwieniu, ale też zapachowi – skrzydełka motylka pachną jak cytryna.


* Ciekawostka o stadiach rozwoju motyla

Poszczególne stadia rozwoju motyla: jaja---larwa ( inaczej gąsienica)----poczwarka---dorosły motyl

Motyl cytrynek żyje kilka miesięcy. Samiczka składa jajeczka i na początku lipca (kiedy dzieci mają wakacje) pojawią się młode motyle. Nie lubią one jednak upałów, więc w środku lata zapadają w drzemkę. Najpierw jednak nabierają sił, pijąc nektar z kwiatów. Budzą się pod koniec lata (kiedy dzieci wracają po wakacjach lub idą do szkoły), znowu zbierają nektar z kwiatów, aby nabrać sił, i latają do listopada. Potem ponownie chowają się w suchych liściach i zapadają w zimową drzemkę, aż do przyjścia wiosny.


3. Motyl- ćwiczenie grafomotoryczne
 


Temat dnia 3 : Szukamy wiosny w parku

Kochane dzieci dzisiaj również rozpoczynamy dzień od pysznego kolorowego śniadanka. Jak już brzuszki są najedzone zapraszam na kilka ćwiczeń i zabaw.

Na dobry początek zaczniemy od improwizacja ruchowej do utworu Vivaldiego „Cztery pory roku” „Wiosna”. Rodzic pokazuje i kieruje improwizacją w formie opowieści ruchowej. Dzieci śpią, budzą się, wąchają kwiaty, idą na spacer do lasu, słuchają śpiewu ptaków, zrywają kwiaty, itp.

https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI
 
2. Wysłuchanie wiersza B. Formy „Nadeszła wiosna”

Spojrzał w okno mały Paweł,
a w ogrodzie wiosna,
świeżą trawkę, przebiśniegi
w koszu nam przyniosła.
Obudziła pąki kwiatów
W parku i w ogrodzie.
Zapomnijcie moi mili,
O śniegu i chłodzie.
Pożyczyła od słoneczka
Garść ciepłych promieni,
gdy ogrzeje nimi ziemię,
świat się zazieleni.
 
Rozmowa na temat wiersza:
Rodzice proszą, aby dzieci powiedziały jaką porę roku za oknem dostrzegł Paweł? Jakie zmiany w przyrodzie przyniosła wiosna? A następnie dzieci wymieniają oznaki wiosny przedstawione w wierszu.
 
„Wiosna w obrazach”- oglądanie reprodukcji malarskiej Claude ‘a Moneta „Wiosna”. Opisanie jaką porę roku przedstawia autor?, jaka gamę barw zastosował?, wskazanie ciepłych i zimnych barw na  obrazie.



 

3. Załóżcie wspólnie ogródek – nie trzeba mieszkać w domku jednorodzinnym, aby móc założyć ogródek. Wystarczy doniczka, do której wysiejecie ulubione kwiatki i warzywa. Przy okazji dzieci potrenują troszkę odpowiedzialność, gdyż ich zadaniem będzie podlewanie roślinek, by nie uschły.
 
4. Zabawa „Matematyczne kwiaty”.

Dzieci wycinają z kolorowych kartek, gazet lub kolorowego materiału sylwety kwiatów. Dowolnej wielkości, kształtu. Zadaniem rodziców jest układanie kwiatów w zbiory(dowolnej liczby). Zadaniem dzieci jest ich przeliczenie oraz porównanie i określenie czy jest ich: mniej – więcej, tyle samo, równo. Świetna zabawa matematyczna doskonaląca przeliczanie oraz porównywanie liczebności. Kwiatami można później ozdobić swój domowy ogródek.


Temat dnia 2 : Pierwsze kwiaty wiosny

1. Kolorowe, wiosenne śniadanie

Wiosenny poranek, gdy nikt z rodziców nie śpieszy się do pracy i nie trzeba rano wstawać do przedszkola i szkoły możemy poświęcić na przygotowanie iście wiosennego śniadania! Do wykonania kolorowego śniadania (kwiatków, zwierzaczków, słoneczka) potrzebne nam będą: rzodkiewka, zielony ogórek, pomidor, ser żółty, czerwona papryka, sałata, twarożek i wiele innych. Z jajka i rzodkiewki możemy wyczarować na talerzu małą myszkę. Z papryki i pomidora możemy zrobić na kanapce uśmiech a z ulubionej parówki przyrządźmy prawdziwą ośmiornicę! Śniadanie może stać się udanym początkiem dnia, za trawkę na kanapce może posłużyć nam wcześniej wyhodowana w zielonym ogródku rzeżucha!

2. Jak brzuszki najedzone zapraszamy dzieci do rozwiązania zagadki (jako wprowadzenie do tematu o jakiej porze roku będziemy mówić:

Bociany z podróży wracają,
wokół kwiaty rozkwitają.
Motyle pojawiły się na łące,
ale dni nie są jeszcze gorące.  (wiosna)
 
3. Znakomicie oczywiście, że mowa o wiośnie! Posłuchajcie teraz opowiadania o kolejnych, tym razem wiosennych przygodach Olka i Ady. 

Słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego Oznaki wiosny.
 

 
 – Wstawajcie, śpiochy! – budził dziadek Olka i Adę.
 – Mamy już wiosnę! Od dzisiaj mamy tyle samo dnia co nocy, a od jutra dzień będzie coraz dłuższy, a noc coraz krótsza... Aż do wakacji!
– Wiosna, a spać się chce! Jestem senny – wiosenny!
 – Nie marudź, wstawaj szybko, a nie pożałujesz! I ty Ada, też!
– A mogę dośnić do końca moją bajeczkę?
– Dobrze, daję wam piętnaście minut na obudzenie i wyjście z łóżka!
 Po piętnastu minutach dzieci były na nogach, myły buzie i ręce w umywalce, czyściły zęby.
 – Ubierajcie się, wychodzimy!
 – A co będziemy robić? – spytała Ada.
 – Wyruszamy na poszukiwanie wiosny!
 – A jak wygląda wiosna? – spytała Ada.
– Za chwilę ją zobaczysz! Ada wyobraziła sobie wiosnę jako panią w zielonej sukni, z wiankiem na głowie, niosącą koszyk pełen kwiatów. Olek rozglądał się, szukając zwiastunów wiosny.
 – Ja tu widzę tylko zimę! Wszędzie śnieg, drzewa są gołe, bez liści, gdzie tu wiosna?
 – Tak myślisz? Rozejrzyj się, patrz uważnie, to zobaczysz wiosnę! Nagle Ada się zatrzymała.
– O, jakie ładne, białe kwiatki! Wyrastają ze śniegu!
 – To przebiśniegi! Widzisz, Olku, Ada pierwsza zauważyła wiosnę!
 – O, a tam takie fioletowe kwitną! Ale ich dużo!
 – To są przylaszczki! Dwa punkty dla Ady! Ada, dumna, rozglądała się wszędzie.
– O, jeż wyłazi spod gałęzi!
 – Obudził się ze snu zimowego!
 – O, bazie rosną na wierzbie!
– Brawo, Olku, to też oznaki wiosny! Na polu, między płatami topniejącego śniegu, zieleniło się coś jak trawa.
 – O zielone rośnie! – zawołał Olek.
 – To wschodzi ozimina – zboże zasiane jesienią, które przezimowało na polu!
– O, lecą jaskółki!
 – Brawo! Jedna jaskółka nie czyni wiosny, ale całe stadko – tak! – powiedział dziadek.
 – Jedna jaskółka mogła przezimować w norce u kreta, razem z Calineczką! – stwierdziła Ada.
 – Wiosną niedźwiedzie budzą się z zimowego snu, wychodzą głodne ze swojej gawry i szukają tłustych małych dziewczynek do jedzenia! – zażartował Olek.
 – Ale mnie nie zje, bo powiem, że jestem niesmaczna! – powiedziała Ada, ale na wszelki wypadek rozglądała się dookoła.
 – Ada, nie słuchaj go, tu nie ma niedźwiedzi! Co najwyżej mogły się obudzić borsuki i chomiki!
 – Ale one nie jedzą dzieci? – upewniła się Ada.
 – Z tego co wiem, to nie! – uśmiechnął się dziadek. Dzieci usłyszały głośny dźwięk dochodzący znad podmokłych łąk.
– Co tak hałasuje? – zdziwił się Olek.
 – To żuraw! Jego klangor niesie się na wiele kilometrów!
 – Żurawie przyleciały?
– Już miesiąc temu! Zawsze przylatują, zanim zacznie się wiosna!
 – O, bociany, bociany, bociany – zawołała Ada. Wysoko na niebie krążyły bociany. Wracały do swoich gniazd.
– No, to już możemy być pewni, że wiosna nadeszła! – powiedział dziadek.
 
Rozmowa na temat opowiadania.
Rodzice proszą, aby dzieci powiedziały jakie oznaki wiosny widzieli Olek i Ada na wiosennym spacerze z dziadkiem? Co się dzieje z przyrodą wiosną?
 
Wiosenne kwiaty zamieszczone są poniżej.

4. „Bociany” – zabawa z elementem równowagi - dzieci chodzą unosząc wysoko kolana, na klaśnięcie w dłonie stają na jednaj nodze i rozkładają w bok.



Temat dnia 1: Wiosna w ogrodzie

1. Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci, w tym tygodniu odkrywamy literę ł, Ł: małą i wielką, drukowaną i pisaną. Zachęcam do zapoznania się z kartami pracy można pobrać i wydrukować.
 
 
- Kochane Dzieci już wiosna. A wiosną zaczynają się prace w ogrodzie. Jakiego narzędzia używamy podczas prac w ogrodzie?
 
-Oczywiście używamy łopaty.

 
Analiza i synteza słuchowa słowa łopata.
 
Dzieci mogą dzielić słowo łopata na sylaby. Liczyć, ile jest w słowie sylab, a ile głosek. Wymieniają kolejno wszystkie głoski ł-o-p-a-t-a. Następnie wymieniają inne słowa, w których głoskę ł słychać na początku, na końcu oraz w środku słowa.
             

* Budowanie schematu słowa łopata. Białe kartoniki wycięte z kartki dla każdego dziecka. Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie. Rozsuwają kartoniki i wymawiają głośno sylaby. Następnie układają tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie; wymawiają głoski głośno, dotykając kolejno kartoników. 
 

* Budowanie schematu słowa Łatka. Białe kartoniki dla każdego dziecka, zdjęcie psa dowolnej rasy. Rodzic informuje, że bardzo lubi on odwiedzać ogródek dziadka.

Wymawia, głoskując, imię psa: Ł-a-t-k-a. Dzieci dokonują syntezy i wymawiają słowo głośno. Następnie samodzielnie dzielą słowo na sylaby oraz na głoski. Układają z kartoników schemat imienia.


* Budowanie modeli słów łopata, Łatka. Czerwone i niebieskie kartoniki dla każdego dziecka. Dzieci głośno wymieniają kolejne głoski w słowach. Określają, czy głoska ł jest spółgłoską czy samogłoską. Pod schematami słów zaznaczają miejsca głoski niebieskimi kartonikami. Wskazują kolejną spółgłoskę. Porównują liczbę samogłosek i spółgłosek w słowach

2. Poniżej dołączone są karty pracy, kolorowanki z literą ł,Ł. Zachęcam do skorzystania :)