Muchomorki Zabawy sensoryczne w domu

15.05.2020

ĆWICZENIA STÓP


Dziecko próbuje chwytać palcami stóp kawałki materiałów o różnych fakturach.



Przenoszenie elementów: klocków, kawałków materiałów, koralików z podłogi do pudełka.



Malowanie stopą:)



Najtrudniejsze ćwiczenie, urywanie kawałka gazety stopą i przenoszenie jej do pojemnika.



ĆWICZENIA PRZEDSIONKA, STYMULACJI DOTYKOWEJ, RÓWNOWAGI I ŚIADOMOŚCI SWOJEGO CIAŁA:)






14.05.2020


 Trzy kubeczki – stymulacja wzrokowa

Klasyczna sztuczka wymagająca koncentracji polega na ustawieniu obok siebie trzech kubeczków i umieszczeniu drobnego przedmiotu pod jednym z nich. Kuglarz bardzo szybko przesuwa kubeczki, a gracz ma zgadnąć, pod którym ukryto cenny przedmiot. Podczas zabawy początkowo przesuwaj kubeczki powoli i zachęcaj dziecko, żeby nie spuszczało wzroku z właściwego kubeczka. Potem przestawiaj kubeczki tak szybko, jak uznasz za właściwe. W tej grze możesz w prosty sposób nagradzać koncentrację dziecka. Pod jednym z kubeczków można schować monetę lub owocowego żelka, które dziecko może zdobyć za poprawną odpowiedź. Jeżeli użyjesz więcej niż trzech kubeczków, zwiększysz poziom trudności. Zamień się rolami z dzieckiem



Propozycja drugiej zabawy w linku poniżej:

 http://www.kreatywniewdomu.pl/2019/08/zabawy-odeczkami-czyli-zabawy-oddechowe.html



13.05.2020

MALOWANIE LODEM



Potrzebne materiały:
  • 1 szklanka wody
  • Barwniki spożywcze w kolorach czerwonym, żółtym, zielonym i niebieskim
  • Krótkie laski Popsicle
  • Taca na kostki lodu:
    1. Równomiernie wlej wodę do tacy na kostki lodu
    2.  Dodaj tylko małą kroplę czerwonego barwnika spożywczego do czterech różnych kostek i dobrze wymieszaj
    3.  Dodaj tylko małą kroplę żółtego barwnika spożywczego do czterech różnych kostek dobrze wymieszanych
    4.  I tylko niewielką kroplę niebieskiego barwnika spożywczego do czterech różnych kostki i dobrze wymieszaj
    5.  Następnie dodaj niewielką kroplę zielonego barwnika spożywczego do czterech kostek i dobrze wymiesza
    6.  Umieść krótki patyk popsicle w kostce lodu na plaży
    7. Zamrażaj przez około 4 do 6 godzin lub przez noc.
    8. Pociągnij drążki, aby wyjąć z tacy.
    9. Połóż starą gazetę na stole, zanim zaczniesz malować, ponieważ barwniki spożywcze zabrudzą
    10. Przytrzymaj drewniane patyczki, aby malować
I zabawa może się rozpocząć! Płynnie koloruje się na papierze, a kolory są świetne (rodzaj wody). 



OWOCOWO -WARZYWNE STĘPLE


         

Do tej zabawy potrzebne będą farby, warzywa i owoce, foremki do ciastek nożyk.
Rodzic pomaga dziecku wyciąć odpowiedni wzór, następnie dziecko maluje farbą owoc lub warzywo i odciska na papierze.
Miłej zabawy!





12.05.2020

ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE PRECYZYJNE ZDOLNOŚCI MOTORYCZNE
  • Kanapka
Najpierw chleb pokroję. (uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka) Potem masłem posmaruję. (głaszczemy plecki dziecka) Na to ser położę. (przykładamy po kilka razy dłonie do pleców) Pomidora dołożę. (rysujemy kółeczka na plecach) I posolę i popieprzę. (przebieramy palcami po pleckach) Żeby wszystko było lepsze. (masujemy) Już nie powiem ani słowa, (ugniatamy delikatnie) bo kanapka jest gotowa. (robimy wielkie "aaaaam", chwytamy dziecko i zjadamy!)
 
  • Tomcio Paluch
Tomcio Paluch, (wszystkie palce zwinięte w pięść) Tomcio Paluch tańczy sam! – (prostujemy kciuk) Ram, pam, pam, ram, pam, pam! (zginamy i prostujemy kciuk) Teraz przyszedł tancerz inny, (prostujemy palec wskazujący) też w tańczeniu bardzo zwinny. (machamy palcem wskazującym) I środkowy (prostujemy palec środkowy) już do tańca jest gotowy. (machamy palcem środkowym) Teraz serdeczny chce tańczyć troszeczkę. (machamy palcem serdecznym) Ja też, ja też! – mały palec woła, (machamy małym palcem) i tańczą leciutko raz dokoła, dwa dokoła. (krążymy całą dłonią)
  •  ​Klik-klak. Do tej zabawy potrzebujemy wieczka od słoiczków. Można je ozdobić w dowolny sposób.  Zabawka, która pod wpływem przyciskania wypukłego punktu na wieczku (zakrętce) wydaje dźwięk klik-klak. Dziecko ćwiczy odpowiedni nacisk dłoni, a  także może wykorzystać zabawkę do recytacji wierszyków, rymowanek, dzielenia słów na sylaby, głosk




11.05.2020

Rozpoznawanie przez dotyk

Potrzebne przedmioty: poszewka na poduszkę, dwie identyczne maskotki, piłki i inne znane dziecku przedmioty np. naczynia.
Przebieg zabawy: Włóż jeden przedmiot do poszewki. Drugi identyczny połóż na stole, aby dziecko go widziało. Poproś dziecko, by włożyło rękę do poszewki, nie zaglądając do środka, a następnie opisało przedmiot, którego dotyka. Gdy zrozumie, że informacje dotykowe zgadzają się ze wzrokowymi, możesz utrudnić zabawę. Aby zwiększyć trudność, połóż na stole więcej przedmiotów. Zadaniem dziecka jest zidentyfikowanie przedmiotu w poszewce. Gdy mu się to uda, pomóż dziecku w opisaniu czynności i przedmiotu, np. Wybrałeś monetę, która jest okrągła, gładka i płaska. Możesz też spytać: Czy to jest miękkie czy twarde? Gładkie czy puszyste?
 
 
Ukryte obrazki – ćwiczenie na przekraczanie linii środkowej

Członkowie rodziny tworzą dla siebie tajemnicze obrazki za pomocą białej świeczki lub białej kredki świecowej. Następnie kładziemy kartkę przed dzieckiem, a jego zadaniem jest zamalowanie kartki farbami akwarelowymi, aby ujawnić ukryty rysunek. Należy dopilnować, aby dziecko nie zmieniało ręki, tylko malowało w jedną i drugą stronę, przekraczając linię środkową (czyli linię, która biegnie wzdłuż środka ich ciała).






08.05.2020

Masy plastyczne - ćwiczenie dotykowe i zapachowe
Piankolina - do jej wykonania potrzebujemy: • 1 kg mąki ziemniaczanej, • jedno opakowanie pianki do golenia • odrobinę płynu do mycia naczyń najlepiej białego lub bezbarwnego
 
Piasek księżycowy - do jego wykonania potrzebujemy: • 8 szklanek mąki • 2 szklanki oleju lub zamiennie oliwy, oliwy z oliwek, odżywki lub balsamu do ciała • opcjonalnie troszkę kredy lub farbki Opcjonalnie można dodać startą kredę bądź farbkę – piasek księżycowy nabierze wtedy odpowiedniego koloru.
 
Sztuczny śnieg - do miski wsypujemy sodę i dodajemy piankę mieszając razem wszystkie składniki. W trakcie mieszania dziecko poczuje, że masa jest chłodna. Po zagnieceniu masy wstawiamy nasz śnieg do lodówki na 30 minut.
Do wykonania sztucznego śniegu potrzebujemy: • 8 opakowań sody oczyszczonej • jedną piankę do golenia.
 



07.05.2020

WOREK DO ZGNIATANIA

Potrzebne materiały: stara poszewka na poduszkę, duży worek na śmieci lub torba na zakupy; pogniecione gazety, sznurek.
Wypełnijcie starą poszewkę, duży worek na śmieci lub torbę na zakupy pogniecionymi gazetami i mocno zwiążcie. Niech dziecko ściska torbę, siada lub po niej skacze. Można zrobić kilka takich worków z różnym wypełnieniem (bibuła, wata, liście), aby porównać wrażenia dotykowe i słuchowe po zabawie każdym z nich.

 
PTAKI ŚPIEWAJĄ, OWADY BRZECZĄ – ZABAWA WZMCNIAJĄCA ZMYSŁ SŁUCHU
 Zabawa polega na naśladowaniu ptasich śpiewów. Czy potrafisz naśladować gruchanie gołębia albo śpiew kanarka? Jeśli macie taką możliwość wyjdźcie na podwórko przed dom, posłuchajcie śpiewów ptaków – niech dziecko spróbuje zlokalizować źródło dźwięku i znajdzie ptaszka, a potem go naśladuje. Jeśli to niemożliwe, wykorzystajcie nagrania dostępne w internecie.




06.05.2020




 
Potrzebne rekwizyty: piłeczki pingpongowe, rurki po ręcznikach papierowych, taśma samoprzylepna, plastikowe kubki
Zdjęcie przedstawia sposób mocowania kubków ora sposób zabawy.


BALONOWY TENIS
Kolejna fajna zabawa i nie może być łatwiejsza do zrobienia!

Potrzebne materiały: kolorowe balony oraz packa na muchy 
Zadaniem dziecka jest odbijanie balonów packą tak, żeby nie spadły na podłogę.
 Balon Tenis Indoor Gross Motor Motor Activity Fly Swatter and Balloons
Miłej zabawy!




05.05.2020

ZABAWY I ĆWICZENIA Z BAŃKAMI MYDLANYMI

Potrzebne przedmioty: buteleczka z płynem do robienia baniek, plastikowa łyżka lub packa na muchy, słoik, barwnik spożywczy
Propozycje zabaw:
- najpierw dorosły puszcza bańki a dziecko śledzi ich lot
- dziecko próbuje dotknąć lub zdmuchnąć bańkę, która spadła na nie lub w inne miejsce w pomieszczeniu
- dziecko mokrą ręką chwyta małą bańkę, wkłada do słoika i zamyka; obserwuje kiedy bańka znika
- uderza w bańki plastikową packą na muchy lub plastikową łyżką
- dziecko samo puszcza bańki, można dodać do płynu kilka kropel barwnika spożywczego , aby zmieniły kolor
 
UTRZYMYWANIE PODUSZKI

 Potrzebne przedmioty: mała poduszka i rzecz, która się nie stłucze (np. książka, teczka, ręcznik);
Propozycje zabawy: - dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej; - dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej na palcach; - dziecko idzie po linii prostej z poduszką na głowie, trzymając w rękach nietłukący się przedmiot.
 Cele zabawy:
- planowanie motoryczne
- utrzymywanie poduszki na głowie wymaga koordynacji ciała i przyjęcia odpowiedniej pozycji; na dodatek ćwiczenie wymaga koordynacji ciała w dynamice.
- integracja zmysłu wzrokowego i proprioceptywnego (inaczej czucia głębokiego) w celu zachowania równowagi.






04.04.2020

Ćwiczenie kształtujące orientację przestrzenną
 
Poruszanie się według instrukcji: zrób dwa kroki do przodu, trzy kroki do tyłu, jeden krok w prawo (można wykorzystać planszę do gry „Twister”).

 
Zabawa ze szczoteczką do zębów – zabawa zapachowa

Potrzebne przedmioty: szczoteczka do zębów, pasta do zębów, blacha do ciast, woda
Przebieg zabawy:
Dziecko wyciska trochę pasty na blachę i miesza ją z odrobiną wody za pomocą szczoteczki. Zadaniem dziecka jest wyszorowanie blachy pastą do zębów. Dziecko może też czyścić pastą wybrane plastikowe zabawki (np. myć im zęby lub zrobić myjnie samochodzikom). Jeśli dziecko odczuwa silną potrzebę wąchania różnych zapachów, użyjcie różnych rodzajów past, np. o smaku miętowym, gumy do żucia i owocowym. Niech dziecko wącha pastę podczas zabawy (uważamy, żeby nie podsuwało jej zbyt blisko nosa).






30.04.2020

PODAJ PIŁKĘ

CELE:
- kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego
- rozwój przekraczania linii środka
- rozwój reakcji równoważnych
- stymulacja przedsionkowa
- stymulacja dotykowa
- stymulacja propriceptywna
POMOCE:
Dywan lub koc, piłka
PRZEBIEG ZABAWY:
Rodzic wraz z dzieckiem stoją odwróceni do siebie tyłem, stykając się plecami. Podczas wykonywania ćwiczenia starają się w jak najmniejszym stopniu oderwać się od drugiej osoby. Rodzic kieruje polecenia typu: góra -dziecko podaje piłkę nad głową, dół- dziecko podaje piłkę pomiędzy nogami, prawo/lewo- dziecko przekazuje piłkę z prawej/lewej strony. Sekwencję powtarzają dwa- trzy razy.
Do tej zabawy można wykorzystać piłki o różnej fakturze, ciężkie, lekkie.

 
PODAJ DALEJ

CELE:
- Integracja odruchów Tonicznych
- rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego
- stymulacja proprioeptywna
- stymulacja dotykowa
POMOCE:
Dywan, piłka
PRZEBIEG ZABAWY:
Dziecko leży na brzuchu naprzeciwko rodzica. Ręce i nogi ma wyprostowane. Na sygnał start bierze od rodzica piłkę, a następnie przekazuje mu ją,  pamiętając, aby ręce i głowa były uniesione nad materacem. Ilość powtórzeń należy dostosować do możliwości dziecka, stopniowo wydłużając ich liczbę.
Zabawę można zmodyfikować o :
- głośne liczenie podawanych piłek
- mówienie wyliczanki, wierszyka, śpiewanie piosenek
 





29.04.2020

ŻOŁNIERZE

Zabawa ta doskonale wpływa na:

- układ proprioceptywny
-stymuluje układ słuchowy
- kształtuje mechanizmy planowania motorycznego

Potrzebne materiały:
- płyta z rytmiczną muzyką, butelki z wodą do obciążenia rąk i nóg

Przebieg zabawy:
Rodzic wraz z dzieckiem maszeruje w rytm muzyki jak żołnierze, rytmicznie uderzając nogami o podłogę. Marsz żołnierzy może być szybki lub wolny, można także poruszać rękami oraz podnosić nogi wysoko lub nisko.
Można również to ćwiczenie wykonywać z butelkami np. przymocowanymi do nóg lub trzymanymi w rękach.
 

BĘBNIARZ

Zabawa stymulująca układ słuchowy, układ proprioceptywny

Przebieg zabawy:
Rodzic wystukuje rytm nogami lub rękami, zadaniem dziecka jest powtórzenie tego rytmu.
Do tej zabawy można wykorzystać przedmioty codziennego użytku i zrobić domową orkiestrę.





28.04.2020

ĆWICZENIA Z UŻYCIEM LINII

Jeżeli chcemy dzieciom urozmaicić ćwiczenia, nie mając przy tym do dyspozycji żadnych przyrządów, możemy wykorzystać linię na podłodze. Do jej wykonania potrzebna będzie taśma malarska(papierowa) lub samoprzylepna. Linie jednego toru kleimy w odległości około 20- 25 centymetrów od siebie. Torów może być kilka obok siebie, mogą być kręte, mogą się zwężać, rozszerzać, przecinać. Może imitować mostek, ławkę, potok, drabinkę itp.
Propozycje zabaw:
- dziecko chodzi do przodu, do tyłu, biega bokiem na czworakach po linii
- dziecko wykonuje podskoki i skoki: na jednej nodze, z nogami złączonymi, na przemian rozkrok- nogi razem, żabie skoki
- dziecko trenuje zapasy: uniki na ograniczonym terenie, przeciąganie, przepychanie
- ćwiczenia np. z piłką: wyciąganie piłki z potoku, chód po torze z jednoczesnym toczeniem piłki po drugim, toczenie piłki po linii

 
RYSOWANIE MUZUKI – ZABAWA WYCISZAJĄCA

Wybierz jakiś utwór z muzyki klasycznej, np. „Wiosna” Vivaldiego. Poproś dziecko, aby zamknęło oczy i wsłuchało się w muzykę, a potem namalowało to, co kojarzy mu się z usłyszaną melodią. Jeśli jest taka potrzeba, włącz utwór kilkukrotnie.
Wskazówka: dzieci chętnie malują na większym arkuszu papieru
 




27.04.2020
 
Rysowanie do muzyki – zabawa słuchowa
 
Daj dziecku papier i kredki. Powiedz mu, by rysowało tylko wtedy, gdy gra muzyka. Włączaj i wyłączaj muzykę, i zobacz, czy dziecko potrafi zaczynać i przerywać rysowanie wraz z nią. Staraj się różnicować tempo muzyki. Dziecko może rysować na kartce swoje wzorki lub możecie umówić się na rytmiczne kreślenie jednego wzoru, np. kółek, pionowych kresek.
 
Bujanie
 
Rodzice  łapią się za ręce i splatają je tak, by powstał „hamak”. Kładziecie na nim dziecko w pozycji horyzontalnej. Musicie stać dostatecznie blisko, aby delikatnie naciskać ciałem na dziecko. Bujajcie dziecko do przodu i do tyłu tak, aby najpierw głowa dziecka była wyżej niż stopy, a potem odwrotnie.  Podczas bujania możecie rytmicznie śpiewać wybraną piosenkę.
Cel: połączenie impulsów pobudzających zmysł równowagi,  propriocepcję (czucie głębokie ciała) oraz bodźców słuchowych.




24.04.2020

ZAPAMIĘTAJ TRASĘ

Pomoce:
- apaszka, poduszka lub koc, różne przeszkody(piłki, krzesła, duże poduchy, itp.)
Przebieg zabawy:
Rodzic w linii prostej ustawia różne przeszkody. Dziecko ma zapamiętać trasę. Następnie siada na poduszce lub kocyku w siadzie klęcznym(tak żeby pupa dotykała pięt), rodzic zawiązuje dziecku oczy. Zadaniem dziecka jest odpycha się rękami od podłoża i jechać wg zapamiętanej chwilę wcześniej trasy.

 
ŁOWISKO

Pomoce:
- krzesło, dwie duże miski lub kosz na pranie, kosz na zabawki, maskotki, woreczki wypełnione różnymi materiałami sypkimi(ryż, kasza, groch, fasola, itp.)
Przebieg zabawy:
Dziecko siada na krześle, na boso. Rodzic kładzie przed dzieckiem miskę wypełniona uzbieranymi materiałami do zabawy. Obok kładzie pusty pojemnik. Zadaniem dziecka jest złapanie stopami jednego przedmiotu i przełożenie go do pustej miski.




23.04.2020

DZWONECZEK

Sposób wykonania narzędzia do zabawy: w dnie kubka np. po dużym jogurcie lub maśle roślinnym, robimy mały otwór, przez który przewlekamy sznurek(sznurowadło, tasiemkę) długości ok.1m. wewnątrz kubka robimy na sznurku węzeł lub wiążemy guzik. Dzwoneczek trzymamy na sznurku tak aby kubek lekko dotykał podłogi i mógł prowadzić piłeczkę położoną na podłodze i umieszczoną w kubku.

 Propozycje zabaw:
- dziecko prowadzi za pomocą dzwoneczka piłeczkę pingpongową po podłodze. Ćwiczenie można utrudnić, wprowadzając slalom między kubkami
- dziecko prowadzi dwa dzwoneczki z piłeczkami po podłodze równocześnie w lewej  i prawej ręce
- dziecko prowadzi piłeczkę chodząc tyłem
- dziecko ma zawiązane oczy, za pomocą wskazówek udzielanych przez rodzica, prowadzi piłeczkę pingpongową slalomem, pomiędzy rozstawionymi po podłodze przeszkodami.

 
KRZESŁO

Pomoce: Krzesło, po jednym dla każdego uczestnika

Propozycje zabaw:
- rodzic wydaje polecenia, które dziecko stara się jak najszybciej wykonać: stanąć po prawej stronie krzesła, stanąć za krzesłem, położyć prawą rękę na krześle, itp.
- dziecko przechodzi pod krzesłem, czołga się pod stojącym lub leżącym krzesłem
- budowanie rzeźb z krzeseł




22.04.2020

Gorąca lawa :

Potrzebne przedmioty:
- poduszki kanapowe
- ręczniki
Zdejmijcie poduszki z kanapy i z krzeseł. Rozrzuć je na podłodze w taki sposób, by z jednej można było przeskoczyć na drugą. Rozłóż kilka poduszek dalej do siebie i połoz między nimi kilka ciasno zwiniętych ręczników(niczym równoważnie ) tak, by ręczniki łączyły poduszki. Powiedz dziecku, że podłoga to gorąca lawa, poduszki to wyspy, a ręczniki to mosty. Zadaniem dziecka  jest przeskakiwanie z wyspy na wyspę i balansowanie na mostach, uciekając przed lawą.
 

Sztafeta z łyżką:

Potrzebne przedmioty:
- duża łyżka
- mały ziemniak, orzech
- wacik
W jednym końcu pokoju postaw miskę. W drugim końcu umieść pozostałe przedmioty. Daj dziecku łyżkę i poproś, by podeszło do ziemniaka, położyło go na łyżce, zaniosło do miski i wrzuciło do środka. Niech powtórzy tę czynność z wacikiem i z orzechem.





21.04.2020

Kolorowe woreczki

Każdy może zostać czarodziejem, a przy okazji przekonać się, jak powstają barwy.

Potrzebne materiały:
- kilka plastikowych woreczków z zamknięciem strunowym
- farby w kolorach podstawowych: żółtym, niebieskim i czerwonym.

Przebieg zabawy:
Do każdego woreczka wlewamy po odrobinie farby w dwóch kolorach w taki sposób, żeby kleksy znajdowały się w przeciwległych rogach, i szczelnie zamykamy. Dziecko  ugniatając woreczek miesza barwy i na jego oczach dzieją się prawdziwe czary-mary. Zabawa pokazuje związki przyczynowo- skutkowe, a przy okazji pozwala ćwiczyć mięśnie dłoni i koordynację ręka – oko.
 

Solne obrazki

Sól kuchenną wsypujemy do kilku kubeczków i energicznie mieszamy z kawałkiem kolorowej kredy. Powstały pył zabarwi sól. Teraz można zacząć tworzyć obrazki. Najmłodszym spodoba się posypywanie nasmarowanej klejem kartki kolorowym pyłem. Zabawę można urozmaicić. Wystarczy przygotować kartkę z wybranym konturem narysowanym grubym flamastrem. Może to być np. owoc, zwierzę, dom – ważne, żeby kształt nie był skomplikowany. Wypełnienie konturów różnymi kolorami soli wymaga większej precyzji i koncentracji uwagi.
 



20.04.2020

Zabawy z kubeczkiem i piłeczką pingpongową

Potrzebne materiały: kubeczek plastikowy oraz mała piłeczka do ping ponga lub inna dla każdego uczestnika zabawy
Propozycje ćwiczeń:
- każdy uczestnik zabawy ma kubek i piłeczkę i balansuje piłeczką na dnie odwróconego do góry dnem kubka. Dziecko zmienia pozycję, stoi, chodzi.
- dziecko wyrzuca piłeczkę z kubka przed siebie, wyprzedza ją i ponownie łapie do kubka,
- dziecko wyrzuca piłeczkę z kubka w powietrze i łapie ja do kubka. Ćwiczenie można utrudnić, dodając dodatkowe zadanie, na przykład wyrzucanie prawa ręką, łapanie lewą, wykonywanie obrotu i tym podobne
- ćwiczenie z rodzicem lub rodzeństwem. Uczestnicy stoją naprzeciwko siebie i rzucają sobie piłeczkę z kubków z jednym odbiciem od ziemi

 
Ćwiczenia z balonikiem

Potrzebne materiały: balonik dla każdego uczestnika zabaw
Propozycje zabaw:
- każdy z uczestników zabawy stara się jak najszybciej balonik nadmuchać i zawiązać
- balansowanie balonikiem na głowie, dłoni, palcu i tym podobne
- odbijanie balonika różnymi częściami ciała
- odbijanie balonika  jak najdłużej, idąc prosto, tyłem, chodząc miedzy przeszkodami
- uczestnik zabawy chodzi na czworakach z balonikiem między kolanami
- dziecko przenosi balonik na brzuchu w podporze tyłem



17.04.2020

Widzę coś na literę… - w wersji memo – zabawa wzrokowa
 
Rozłóż na stole kilka kart do gry memo obrazkami do góry. Powiedz: „Widzę coś na literę ….” i opisuj kartę, aż dziecko wskaże to, co opisujesz. Im lepiej dziecko radzi sobie w tej grze, tym więcej kart możesz położyć na stole. Oprócz umiejętności odszukiwania wybranego obrazka wśród innych, dziecko uczy się także uważnego słuchania i selekcjonowania dla niego istotnych informacji.
 
 
Utrzymywanie poduszki
 
Potrzebne przedmioty: mała poduszka i rzecz, która się nie stłucze (np. książka, teczka, ręcznik);

Sposób zabawy:

- dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej;
- dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej na palcach;
- dziecko idzie po linii prostej z poduszką na głowie, trzymając w rękach nietłukący się przedmiot.

Cele zabawy:
planowanie motoryczne- utrzymywanie poduszki na głowie wymaga koordynacji ciała i przyjęcia odpowiedniej pozycji; na dodatek ćwiczenie wymaga koordynacji ciała w dynamice.
integacja zmysłu wzrokowego i proprioceptywnego (inaczej czucia głębokiego) w celu zachowania równowagi.



16.04.2020

Ćwiczenia z kocykiem

Do ćwiczeń potrzebny będzie koc niewielkich rozmiarów lub kawałek materiału lub zasłony, ewentualnie kolorowy dywanik. I zaczynamy:
- dziecko siedzi na kocyku i, odpychając się rękami od podłogi, kręci się wokół osi pionowej
- dziecko siedzi na kocyku o odpycha się rękami i nogami, przesuwając się po podłodze do tyłu
- dziecko stoi jedną nogą na kocyku, drugą odpycha się od podłogi, posuwając się do przodu jak na hulajnodze
- dziecko stoi obiema nogami na kocyku i stara się, nie odrywając stóp od podłogi, przesuwać się do przodu


 
Ćwiczenia z kocykiem cz. 2

Do tych ćwiczeń potrzebny będzie duży koc oraz rodzic lub nawet oboje rodziców i rodzeństwo:
- rodzice trzymają koc, stoją naprzeciwko siebie, odwracają się twarzami do siebie i wykonują przysiad. Zadaniem dzieci lub dziecka jest czołgać się pod kocem jak kret pod ziemią(lub żołnierz na poligonie, wąż, itp.
- dziecko kładzie się na koc z rękami wyciągniętymi nad głową. Rodzic zwija koc(dżdżownica), następnie chwyta zwinięte dziecko i ciągnie(dziecko – dżdżownicę)po podłodze.
- dziecko siada na kocu, rodzice łapią końce koca z przodu i ciągną siedzącego na podłodze
 


15.04.2020

Witam Wszystkich sensorycznych bystrzaków po świętach. Dzisiaj podsyłam propozycje zabaw sensorycznych związanych z prawidłową pracą buzi waszych pociech oraz zabawy z ryżem. Zabawy są propozycją Wydawnictwa Harmonia. Życzę dużo śmiechu i owocowo – warzywnej zabawy.

https://harmonia.edu.pl/public/assets/EDUKACJA%20W%20DOMU/PROPOZYCJE%20ZABAW/Smaczne%20zabawy%20buzi%20i%20j%C4%99zyka.pdf

https://harmonia.edu.pl/public/assets/EDUKACJA%20W%20DOMU/PROPOZYCJE%20ZABAW/Zabawy%20z%20ry%C5%BCem.pdf



10.04.2020

Zabawy tropiące

Zabawy tropiące, inaczej poszukiwawcze. Jedną z nich jest znana powszechnie zabawa w "ciepło-zimno". Rodzic chowa konkretny przedmiot, dziecko musi go znaleźć wyłącznie dzięki wskazówkom: ciepło, zimno.

Drugą zabawą, bardziej skomplikowaną są domowe podchody. Rodzic chowa w domu koperty z zadaniami. Dziecko znajduje je i wykonuje poszczególne polecenia np. zrób 10 przysiadów.

 
Wielkanocna zabawa sensoryczno – motoryczna DIY
Link do opisu poniżej. Życzę miłej zabawy.
https://dzieciakiwdomu.pl/2016/03/zlap-kurczaka-zabawka-zrecznosciowa-dla-dzieci-diy.html
 



09.04.2020r.

„Łowienie rybek”

Potrzebne materiały: makaron (muszle), farby, pędzle oraz klamerki
Makaron w formie dużych muszelek wrzucamy do miski z zimną wodą. Dzieciom rozdajemy klamerki. Ich zadaniem jest wyłowienie jak największej liczby muszelek. Aby utrudnić zabawę można zawiązać oczy. Wyłowione muszelki wspólnie dekorujemy farbami według uznania


„Tor przeszkód 2”

Potrzebne materiały: gumy, sznurka lub wstążki oraz piłeczki
W pokoju rozstawiasz gumę lub sznurek, tworząc tor przeszkód – zaczepiasz wstążkę o meble, raz wyżej, raz niżej tak aby stymulować dziecko do czołgania się i podnoszenia nóg. Tworzysz tak jakby sieć pajęczą. Rzucasz piłkę, a dziecko ma za zadanie przynieść ją, oczywiście prawidłowo omijając tor przeszkód i uważając, aby nie dotknęło linki.




08.04.2020r.
 
„Tor przeszkód”
                                                          
Zawieszamy sznurek, tasiemkę między krzesłami, tak żeby tworzył pajęczą sieć a na nim powieszamy baloniki. Zadaniem dziecka jest przeczołgać się pod balonami, tak żeby ich nie dotknąć. Zabawa sensoryczna z elementem rywalizacji. Miłej zabawy.
 
„Zabawy na bosaka”
 
Zróbcie sobie spacer boso. Przejdźcie po dywanie i po kafelkach. Możecie rozłożyć ubrania o różnej fakturze, ręczniki, materiały do pakowania, folię bąbelkową lub cokolwiek innego, co mace pod ręką, a po czym się ciekawie chodzi.





07.04.2020r.
 

Zabawa w wannie

Używajcie podczas kąpieli różnych gąbek, ręczników i szczotek. Rodzicu zachęcaj dziecko do używania mydeł o różnych zapachach, kształtach i konsystencji. Poproś by dziecko wykręcało gąbki, ręczniki. Żeby wąchało mydełka, żele. Robiło pianę, przelewało do różnych pojemników, przez sitko, itp.


 
Malowanie ściągaczką 

Rozłóżcie duże arkusze papieru na płaskim podłożu, najlepiej na podłodze. Przyklejcie papier taśmą samoprzylepną. Przygotujcie gęstą farbę plakatową lub akrylową na plastikowej tacy. Maczajcie gumkę ściągaczki (do mycia okien) i przeciągajcie ją po papierze w dowolnych kierunkach. Zmieńcie kolor i powtórzcie proces kilkukrotnie. Obserwujcie i porównujcie efekty. Sprawdźcie co się dzieje w miejscach, gdzie kolory na siebie zachodzą.





06.04.2020r.
 
1. Kto powącha chrzan? – zabawa węchowa i smakowa

Kto powąchać zechce chrzan?
Może pani? Może pan?
Może teraz zechcesz ty,
Bo mi z oczu kapią łzy?
 
Chrzan przyprawą jest do mięs.
Kto chce mięska z chrzanem kęs?
Może teraz zechcesz ty,
Bo mi z oczu lecą łzy.

Wierszyk pochodzi z książeczki M. Barańskiej „Sensorycznie wszystko gra”
 
 
Przebieg zabawy:

1. Rodzic recytuje wierszyk. Dziecko odpowiada na pytania:

- O czym jest mowa w wierszyku?
- Czy wiesz skąd się bierze chrzan?
- Do czego używa się chrzanu?
- Co to znaczy, że chrzan jest przyprawą? Jakie znasz inne przyprawy?
- Dlaczego w wierszyku jest mowa o łzach?
 
2. Obejrzyjcie korzeń chrzanu, a potem tarty chrzan w słoiczku. Ostrożnie (!) powąchajcie tarty chrzan i równie ostrożnie sprawdźcie, jak smakuje. Jak można nazwać ten smak?

3. Jeśli macie ochotę, pobawcie się w wyrywanie chrzanu z ziemi. Do tej zabawy potrzebujemy trzech osób. Jedna osoba
jest chrzanem: siedzi skrzyżnie, udając, że rośnie na grządce. Dwie pozostałe osoby „wyrywają chrzan” – chwytają osobę w pasie i usiłują nią poruszyć.
 
 
2. Stymulacja układu proprioceptywnego z wykorzystaniem szalika (lub taśmy elastycznej)
 
Dziecko może:
- naciągać szalik , trzymając go w dłoniach;
- naciągać szalik, zaczepiając go o stopy (w pozycji siedzącej lub stojącej)
- bawić się z rodzicem w przeciąganie liny;
- bawić się w „konika” – jedna osoba jest koniem, a druga woźnicą. Koń ma zaczepiony wokół pasa szalik, który trzyma woźnica. Koń ciągnie za sobą woźnicę.
- być ciągnięte po mieszkaniu, gdy siedzi na kocu i trzyma szal - a potem zmiana ról :) 
- przeciskać się przez elastyczny komin (najpierw komin przechodzi przez głowę i całe ciało, następnie w odwrotnym kierunku).




03.04.2020r.

Wyścigi w dmuchaniu”

Rekwizyty: stół, bawełniane kule, piłki do ping-ponga lub ziarenka ryżu, słomki o różnej długości i średnicy
Sposób zabawy:
  • Zamień stół w tor wyścigowy.
  • Ułóż bawełniane kule, piłki do ping-ponga oraz inne rekwizyty, które wpadną Ci do głowy lub masz pod ręką.
  • Pokaż dziecku jak dmuchać przez słomkę, by przesuwały się one po stole (niektóre dzieci mogą mieć z tym problem, dlatego warto jest trochę poćwiczyć).
  • Wykorzystuj różne słomki.
⇰ Zabawa ta wstępnie przygotowuje dziecko na nauki czytania, w której niezbędną umiejętnością jest skupienie wzroku i wodzenie nim.
 


„Robimy naleśniki”

Materiały:

  • koc lub duży kawałek materiału.

Sposób zabawy:

  • Rozłóż koc na dywanie.
  • Jedno dziecko kładzie się na brzegu koca. Pozostałe dzieci pomagają dorosłym turlać je w kierunku drugiego brzegu, żeby ciasno je owinąć. W czasie zabawy można śpiewać jakąś piosenkę tematyczną w stylu: „Robimy smaczne naleśniki, będziemy zaraz jeść, robimy smaczne naleśniki, zjadamy twoją część!”.
  • Następnie, jeśli dziecko jest zadowolone, rozbawione, udawajcie, że zjadacie zrobione naleśniki. Dorośli masują się po brzuchach mówiąc: Pycha!
  • Po chwili zapytaj dziecko: „Jesteś gotowy do rozwinięcia?”. Gdy będzie gotowe, delikatnie chwyć brzeg koca i pozwól, żeby powoli rozwinęło się na dywan.

Modyfikacje:

  • Owińcie kogoś na stojąco.
  • Owińcie dwoje dzieci na raz.



02.04.2020r.

1. „ Bujanie oczu” – drugi wariant zabawy
  • Dziecko buja się na huśtawce. Podnoś do góry kartoniki, a zadaniem dziecka jest ponowne nazwanie kartoników.
  • Zakręć dziecko na huśtawkę i niech wtedy podaje nazwy. Zabawę można dowolnie modyfikować.
⇰ Zmysł równowagi kontroluje małe mięśnie oka, dlatego współpracowanie tych zmysłów ma ogromne znaczenie w kontroli wzrokowo-motorycznej. Ważne jest angażowanie dzieci w różnego rodzaju aktywności, które wymagają integracji tych dwóch zmysłów.

 
2Pudełko sensoryczne

Rekwizyty: duży tekturowy karton, sznurek, piłeczki do ping-ponga, orzeszki styropianowe, podarty papier, kawałki tkanin, duży makaron, popcorn
Sposób zabawy:
  • Upewnij się, że dziecko bierze udział na każdym etapie zabawy.
  • Potnij sznurek na kawałki o długości 30-45 cm.
  • W bocznych ściankach kartonu wytnij otwory, tak żeby dziecko mogło do niego wejść. Zrób też mniejsze otwory w wieku pudełka.
  • Wewnątrz przymocuj sznurek i przyczep do niego piłki, skrawki odzieży, podarty papier, makaron i popcorn. Na początku niech to będzie mała liczba elementów.
  • Dno pudełka wyłóż kawałkami pociętych gąbek i orzeszkami styropianowymi.
  • Niech dziecko wejdzie do środka.
  • Gdy już się przyzwyczai do nowej sytuacji, możesz przywieszać i dodawać coraz więcej elementów.
⇰ Wiele dzieci uwielbia małe przestrzenie, bo jest to świetna kryjówka, inne zaś mogą mieć pewne obawy przed tą zabawą. Jednak przygotowanie takiego pudła razem z nimi daje im poczucie sprawstwa i poczucie kontroli nad sytuacją. Przyzwyczaja je do nowego otoczenia i małych przestrzeni.




01.04.2020r.

1. Ukryte skarby

Rekwizyty: piasek w dużym plastikowym pojemniku lub piaskownica na zewnątrz (alternatywa: ryż, fasola lub drobny makaron, jeśli bawimy się w domu, lub mnóstwo pianki do golenia w formie do pieczenia ciasta); zabawki, które interesują Twoje dziecko (małe samochody, lalki, figurki, itp., ważne, by dziecko było zmotywowane do ich szukania).
Sposób zabawy:
  • Schowaj przedmioty w piasku i rozpocznij poszukiwania ukrytych „skarbów”.
  • Powiedz (w razie konieczności pokaż palcem), ile zabawek schowałeś, zmotywuj do zabawy „W piasku ukryłem pięć autek: Zygzaka, Kamasza, Złomka, Sally i Edka. Znajdziesz je wszystkie?”
  • Zachęć, by dziecko włożyło nie tylko dłonie ale i całe ręce. Niech nie rozsypuje piasku na boki.
⇰ Kontakt z różnymi przedmiotami/substancjami zwiększa tolerancję na bodźce dotykowe i w zależności od układu nerwowego prowadzi do zarejestrowania ich przez dziecko i odwrażliwienia dotykowego.

2. „Bujanie” oczu

Rekwizyty: białe kartoniki o miarach 10 cm x 15 cm, huśtawka (opcjonalnie)
Sposób zabawy (wariant 1):
  • Narysuj na kartonikach różne kolorowe kształty, mieszaj kolory, tak by rysunki się nie powtarzały (jeśli dziecko potrafi już czytać, możesz napisać różnymi kolorami wielkie litery).
  • Dziecko kładzie się na ziemi (sprawdź podłoże – musi być bezpiecznie!), Ty stajesz w odległości 3 metrów od niego. Dziecko zaczyna się turlać w Twoją stronę (ręce przyciśnięte do boków, ciało wyprostowane).
  • Gdy dziecko porusza się w twoim kierunku, podnoś różne kartoniki, tak by dziecko podczas turlania mogło podać ci nazwę koloru i kształtu lub koloru i litery.
➩ Jeśli dziecko nie chce się turlać, może wykonać dwa obroty i wtedy wypowiedzieć nazwę lub stanąć w rozkroku, schować głowę między nogami i wtedy podawać nazwy tego, co widzi.



 31.03.2020r.

1.Dzień słuchania – przykład sensozabawy rozwijającej i usprawniającej percepcję słuchową z angielskim akcentem.

  • Zbieramy kilka przedmiotów codziennego użytku wydających jakieś dźwięki. Mogą to być przedmioty powiązane tematycznie, np. przybory szkolne.
  • Razem słuchamy każdego z dźwięków wydawanych przez te przedmioty (np. odgłos długopisu włączanego przez naciśnięcie skuwki, używania nożyczek, zgniatanego papieru, zapinanego piórnika, wertowanej książki) i powtarzamy parokrotnie ich angielskie nazwy (np. długopis – a pen, nożyczki – scissors, papier – paper, piórnik – a pencil case, książka – a book).
  • Prosimy, by dziecko zamknęło oczy.
  • Wytwarzamy dźwięki za pomocą danego przedmiotu.
  • Prosimy dziecko, by zidentyfikowało przedmiot, podając jego obcojęzyczną nazwę.
 
 

2.  Kółko i krzyżyk w piance do golenia.

Rekwizyty: pianka do golenia lub budyń, płaska powierzchnia (najlepiej lustro)
Sposób zabawy:
  • Pokryj pianką (warstwą 1 cm grubości) kwadrat około 15 cm x 15 cm na płaskiej powierzchni.
  • Niech dziecko narysuje w piance cztery linie (dwie poziome i dwie pionowe).
  • Zagrajcie w kółko i krzyżyk. Najpierw możecie tylko ćwiczyć rysowanie kółek i krzyżyków w poszczególnych kratkach. Można dodać również do pianki różne barwniki spożywcze, które urozmaicą zabawę.
⇰ Zabawa zapewnia bodźce dotykowe podczas doskonalenia umiejętności wzrokowych i wzrokowo-motorycznych na trójwymiarowej siatce.