Muchomorki Zabawy logopedyczne

Znalezione obrazy dla zapytania: grafika ćwiczenia logopedyczne
Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci przedszkolnych

W razie pytań proszę o kontakt:  t.chwalinska@gmail.com


18.05.2020
 
Nazwij  poszczególne przedmioty,
policz te z  głoską cz, a potem policz te, z głoską sz.


Znajdź i policz – głoski [sz] i [cz]. Wersja kolorowa - Printoteka.pl

11.05.2020
 
Powycinaj wszystkie kartoniki z obrazkami, nazwij każdy przedmiot na obrazku, podziel na dwie grupy, w jednej umieść te, które można schować do lodówki, w drugiej te, które można umieścić w szafie.
Poukładaj odpowiednio, nazywając każdy z przedmiotów znajdujących się na obrazkach, dopasowując do lodówki i do szafy. Spróbuj policzyć te przedmioty, osobno dla lodówki i osobno dla szafy.
 
Dobrej zabawy!

 
 
04.05.2020
 

28.04.2020
 
 Wiosenne zabawy logopedyczne

- nazwij wszystkie kolory
- odczytaj wszystkie cyfry
- pokoloruj obrazek według właściwych cyfr i kolorów
- policz kwiaty i ptaki
Najlepsze obrazy na tablicy Kolorowanki (26) | Kolorowanki ...


23.04.2020



Materiał zawiera 3 plansze z ilustracjami, których nazwy zawierają głoski [sz] i [cz]
w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.
Zabawa polega na umieszczeniu brakujących obrazków tak,
by nie powtarzały się w pionie i poziomie.

21.04.2020
 
USPRAWNIANIE NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH
 
Gimnastykę buzi i języka rozpoczynamy od ćwiczeń najłatwiejszych i najlepiej by było, gdyby były, przynajmniej na początku, wykonywane całą rodziną, a do tego przy lustrze. Pamiętaj, że takie ćwiczenia i rodzicom mogą się przydać. Takie wspólne ćwiczenia to przecież świetna zabawa! Na początku naszej listy są ćwiczenia najprostsze, każde kolejne jest trudniejsze. Języki gotowe? No to zaczynamy!

1. „Koniki” - kląskanie przy jednoczesnym uśmiechu.
2. „Malowanie gwiazd” - czubkiem języka dotykajcie różnych miejsc na podniebieniu.
3. „Malowanie sufitu” - dotknijcie językiem do podniebienia i prowadźcie go wzdłuż podniebienia twardego do miękkiego, czyli od zębów do gardła.
4. Policzcie zęby czubkiem języka - najpierw na górze, a potem na dole.
5. „Mycie zębów” językiem od strony zewnętrznej i wewnętrznej. Przy tym ćwiczeniu możecie mieć otwarte usta.
6. Zaciśnijcie z całej siły wargi, a następnie próbujcie je spychać językiem z zębów.
7. Skierujcie język do nosa, do brody, do prawego ucha, do lewego ucha. UWAGA! Osoby, które wsuwają język między zęby, nie powinny wykonywać tego ćwiczenia!
8. Dotykajcie czubkiem języka na zmianę lewego i prawego kącika ust.
9. Przyklejcie język do podniebienia przy opuszczonej żuchwie. Następnie gwałtownie odklejcie język tak, by uzyskać odgłos kląskania.
10. Oblizujcie językiem dolną i górną wargę.
11. „Rurka” – ułóżcie język w rurkę.
12. „Język na gumce” - język przyklejcie do podniebienia, jednocześnie opuszczając żuchwę (dolną szczękę). Nie pozwólcie, by język odkleił się od podniebienia. To ćwiczenie rozciąga wędzidełko.
13. „Woźnica” – kląskajcie i cmokajcie na przemian.
14. Opuście dolną szczękę i połóżcie swobodnie język na dolnej wardze. Powinien być spłaszczony i rozszerzony tak mocno, by jego boki dotykały do kącików ust.
15. „Koszyczek” - zwińcie język do środka buzi. Musi on być dosyć szeroki, by udało się utworzyć z niego rodzaj koszyczka. Możecie sobie pomóc małymi cukierkami i z języka zrobić „łyżeczkę”, która utrzyma cukierek w dole języka i nie spowoduje jego połknięcia.
  •  

    Przykłady ćwiczeń języka:
    - wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie w głąb przy bardzo szeroko otwartej jamie ustnej
    - oblizywanie wargi dolnej i górnej
    - dotykanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów przy maksymalnym opuszczeniu szczęki dolnej
    - mlaskanie czubkiem języka
    - unoszenie i opuszczanie tyłu języka; przód języka opiera się o dolne zęby, tył języka wykonuje rytmiczne ruchy, podnosząc się i opuszczając na dno jamy ustnej
    - zabawa Język na defiladzie: mówimy dzieciom, że język wędruje na defiladzie: raz- czubek języka na górną wargę, dwa –czubek języka do lewego kącika ust, trzy – czubek języka na dolną wargę, cztery – czubek języka do prawego kącika ust. Ruchy muszą być energiczne i zdecydowane.

    Ćwiczenia usprawniające wargi i policzki:
    - zaokrąglanie i spłaszczanie warg przy zwartych szczękach
    - cmokanie
    - wymawianie samogłosek ustnych przy zwartych szczękach
    - nadymanie policzków
    - nadymanie policzków na zmianę lewego i prawego
      

 
14.04.2020
 


Wiosenna gimnastyka artykulacyjna - ćwiczenia mające na celu wypracowanie pionizacji języka, niezbędnego do prawidłowej wymowy głosek z szeregu szumiącego [sz], [ż/rz], [cz], [dż] oraz głoski [r]. W załączeniu plik do pobrania.

 
06.04.2020

LOGOPEDYCZNE MEMO

 
 

30.03.2020

Jak powstają głoski sz, ż, cz, dż - plakat logopedyczny - ePedagogika Zajęcia Dla Niemowląt, Aktywności Dla Dzieci, Abc Centers, Ręcznie Robione Pomoce Edukacyjne, Terapia Mowy, Dzieci


23.03.2020

1. Ćwiczenia słuchowe – stanowią one bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego/ tzw. słuchu mownego/. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka. 
 
 
Przykłady dla dzieci młodszych: 

  • „Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
  • „Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
  • Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
  • Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody (z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
  • Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności (cicho – głośno).
  • Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
  • Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
  • Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
  • Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
 
Przykłady dla dzieci starszych: 

  • Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
  • Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa / na ręce/ przy wybrzmiewanie sylab.
  • Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez logopedę, nauczyciela, rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
  • Dzielenie na sylaby imion dzieci / na początku łatwych/.
  • Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
  • Wyszukiwanie słów z podaną przez n-la sylabą.
  • Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
  • Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.
  • Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają sią na daną głoskę.
  • Wydzielanie spółgłoski wygłosowej.
  • Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
  • Ćwiczenia z paronimami: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa itp.
  • Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej
 

2. Ćwiczenia oddechowe poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe. 
 
 
 Przykłady: 

  • Wdech nosem (usta zamknięte) i wydech ustami.
  • Dmuchanie na płomień świecy.
  • Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
  • Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
  • Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
  • „Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
  • Chuchanie na zmarznięte ręce.
  • Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
  • Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „sssss”.
  • Nadmuchiwanie balonika.
  • Naśladowanie syreny – „eu-eu- eu”, „au-au-au” – na jednym wydechu.
  • Wyścigi chrupek – dmuchanie w parach.
  • Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
  • Liczenie na jednym wydechu.
  • Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.
  • Powtarzanie zdań szeptem.
  • Naśladowanie śmiechu różnych osób:
  • - staruszki: che- che- che
  • - kobiety – wesołe cha- cha- cha
  • - mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
  • - dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.