Muchomorki Tematyka zajęć

 
PLAN  PRACY  WYCHOWAWCZO-
DYDAKTYCZNEJ
na miesiąc  - Październik
dla  dzieci   6 – letnich
w oparciu o nową „Podstawę programową”z 2017 roku i program wychowania przedszkolnego pt. „OLEK I ADA”
 
Tematyka  kompleksowa:
  1. Idzie jesień… przez ogród i sad.
  2. Idzie jesień… do zwierząt.
  3. Co z czego otrzymujemy?
  4. Idzie jesień… z deszczem.
Zadania programowe:
 
  • poznawanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, sadu, drzew owocowych – rozpoznawanie ich po owocach
  • rozpoznawanie owoców: za pomocą dotyku, węchu, wzroku, po smaku
  • wykorzystywanie owoców drzew we wszystkich możliwych formach działalności, w tym działalności technicznej
  • poznawanie sposobów przechowywania owoców (mrożenie, suszenie, pasteryzowanie)
  • wyjaśnianie znaczenia słów owoce egzotyczne, podawanie ich przedstawicieli
  • rozpoznawanie i nazywanie najczęściej spożywanych warzyw, wskazywanie ich jadalnych części
  • rozpoznawanie i nazywanie mniej popularnych warzyw, np.: patisona, bakłażana, kabaczka
  • nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, kompoty, soki, sałatki, kiszonki), poznawanie sposobów ich robienia oraz wyjaśnianie potrzeby ich wykonywania
  • zwracanie uwagi na rolę owoców i warzyw w życiu ludzi i zwierząt (pożywienie, dekoracje, środek leczniczy).
•        poznawanie sposobów przygotowania się wybranych zwierząt do zimy
•        zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt przed zbliżającą się zimą: zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór, zwiększenie masy ciała
•        rozpoznawanie owoców: za pomocą dotyku, węchu, wzroku, po smaku.
  • określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym
  • nabywanie szacunku dla pracy ludzi w różnych zawodach.
  • dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią
  • zwracanie uwagi na ubiór dostosowany do warunków atmosferycznych
  • obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią (mgły, intensywne opady deszczu, silny wiatr, coraz krótsze dni, obniżanie się temperatury powietrza itp.).
  • szanowanie wody, niemarnowanie jej.
  • obserwowanie zjawisk fizycznych w najbliższym otoczeniu
  • uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał.
Procesy poznawcze
Myślenie (logiczne)
  • wykonywanie czynności wymagających analizy, syntezy, porównywania, klasyfikowania
  • porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
  • rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
  • wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
  • tworzenie zdań z określoną liczbą słów.
Przygotowanie do czytania
  • czytanie całościowe nazw umieszczonych w sali
  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter
Przygotowanie do pisania
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestniczenie w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • rysowanie po śladzie
  • prawidłowe gospodarowanie przestrzenią kartki (ograniczenie przestrzenne).
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
  • ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby.
Liczenie
  • odróżnianie błędnego liczenia od liczenia poprawnego
  • kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
  • poznawanie cyfr
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
  • wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
  • śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego.
Muzyka i ruch
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • ilustracyjnych
  • tanecznych
  • przy akompaniamencie instrumentu
  • opowieściach ruchowych
  • z wykorzystaniem niekonwencjonalnych pomocy, np.: gazet, wstążek itp.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych:
  • kształtujących postawę ciała
  • orientacyjno-porządkowych
  • bieżnych
  • z elementem czworakowania
  • z elementem skoku, podskoku
  • z elementem rzutu, chwytu
  • równoważnych
  • organizowanych metodą opowieści ruchowej
  • ze śpiewem
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.