Krasnoludki Zajęcia w domu

Znalezione obrazy dla zapytania: grafika zajęcia w przedszkolu
 
PONIEDZIAŁEK  (23.03.2020)    

„Wiosenne przebudzenie” w tym tygodniu a więc tematyki wiosennej ciąg dalszy.

1. Na początek mamy zagadkę dla przedszkolaków:
 
    Wracają ptaki z daleka
    i kwiatki kiełkują wokoło.
    Nadchodzi pora radosna,
    bo właśnie zaczyna się … (wiosna)
 
2. By doskonalić umiejętność nazywania i rozpoznawania wybranych kolorów (zielony
    i żółty) oraz rozwijać słownictwo dziecka proponuje oglądanie wraz z rodzicami książek,
    gazetek, kalendarzy o tematyce wiosennej. Zwracamy uwagę na kolory żółty i zielony, prosząc dziecko by wypowiedziało się na temat skojarzeń z tymi kolorami i wiosną. Następnie dziecko odnajduje w mieszkaniu jak najwięcej przedmiotów w tych kolorach.
 
3. Zabawa matematyczna kształtująca umiejętność segregowania przedmiotów wg jednej cechy
    przeznaczenia. Do zabawy potrzebne nam będą dwie torby lub walizki. Na jednej z nich
    przyklejamy symbol zimy np. płatek śniegu na drugiej symbol wiosny np. tulipan. Następnie
    wyciągamy ubrania wiosenne i zimowe, rozkładamy na dywanie i mieszamy je. Zadaniem
    dziecka jest spakować panią zimę i panią wiosnę wkładając odpowiednie ubrania do jednej
    i drugiej walizki.
Znalezione obrazy dla zapytania: grafika wiosenne kwiaty
WTOREK  (24.03.2020)

1. Proponujemy dzisiaj 
piosenkę pt. ,,Przyszła Wiosna do niedźwiedzia", znaną dzieciom z przedzkola.
 
                                        1.  Przyszła wiosna do niedźwiedzia
                                       Zbudź się misiu, zbudź!
                                       Pogłaska słonkiem,
                                       dzyń, dzyń leśnym dzwonkiem,
                                       zbudź się misiu, zbudź się misiu!
                                       A on śpi i już!
         
                                  2.  Przyszła wiosna do niedźwiedzia
                                       Zbudź się misiu, zbudź!
                                       Burzą grała, grzmiała,
                                       gromem zahuczała,
                                       zbudź się misiu, zbudź się misiu!
                                       A on śpi i już!
 
                                  3.  Przyleciała pszczółka mała
                                       Zbudź się misiu, zbudź!
                                       Bzyku, bzyk do ucha,
                                       widział kto leniucha!
                                       Ledwie pszczółka bzyk bzyknęła
                                       niedźwiedź krzyknął ! – miód!

 
Niedźwiedź, przebudzając Klipart | k35775012 | Fotosearch
 
2. Dla zrelaksowania się i nabrania dobrego humoru proponujemy:

Masaż relaksacyjny na plecach  „Jaka dziś pogoda?”

Może słońce świeci?-                          okrężne ruchy dłońmi
Albo deszczyk kropi?-              uderzenia opuszkami palców
Nie to deszczyk buty topi-       szybkie i mocne ruchy palców
Może ulewa nas zalewa?-                       oklepywanie dłońmi
Lub piorun trzaska w drzewa?-       lekkie klaśnięcie w dłonie
Potem w ziemie szybko leci-           opadnięcie dłoni na plecy
Jak się czują wszystkie dzieci?-                 masowanie po szyi.

 
 
3. Zabawa rozwijająca precyzję ruchów. 

Do miseczki wkładamy różne rodzaje nasion: fasoli, grochu, bobu. Dzieci za pomocą pęsety lub paluszkami rozdzielają je na poszczególne rodzaje. Gdy już je podzielą opisują ich kształt, kolor, wielkość. Na koniec układają z nich kółeczka, domki i inne wg własnego pomysłu.

 
ŚRODA (25.03.2020)

1. Zabawy badawcze są dla dzieci okazją do obserwacji i wyciągania wniosków. Są też przez dzieci bardzo lubiane. Proponujemy doświadczenie z fasolką. Potrzebne nam będą: słoik z wodą, gaza, gumka, nasionko fasoli. Gazę nakładamy na słoik, wypełniamy wodą, tak by lekko była zanurzona w wodzie. Gumką recepturką mocujemy gazę na słoiku. Na gazę kładziemy nasionko fasolki. Przez najbliższe czas dzieci obserwują jak fasolka wypuszcza korzonek i listeczki. Niech dzieci mając dyżur przy fasolce nie zapominają o dolewaniu wody.

 Znalezione obrazy dla zapytania: domowa hodowla fasoli
 
2. Zabawy plastyczne są również pożądaną aktywnością przez dzieci. Proponujemy na dziś ćwiczenia rozmachowe, kształtujące motorykę rąk. Potrzebne nam będą: duży arkusz szarego papieru lub każdego innego ale o dużym rozmiarze, pędzel jak największy rozmiar, farby rozcieńczone wodą w miseczkach, fartuszek lub stare ubranka, gazety lub stara cerata. Papier rozkładamy na podłodze lub dużym stole zabezpieczając ich powierzchnię przed wybrudzeniem ceratą lub gazetami. Przedszkolaki ubrane w fartuszki pędzlem zanurzonym w farbie malują. Zachęcamy by dziecko wykonywało ruchy zamaszyste, śmiałe malując np. tęczę, łąkę. W tej pracy chcemy rozluźnić  ramiona, przełamać lęk przed ograniczoną powierzchnią, regulować siłę nacisku narzędzia. Ćwiczenie to jest okazją do rozplanowywania dużej powierzchni własną inwencją, którą zwykle ogranicza mała powierzchnia kartki.

3. Kolejną zabawą kształtującą prawidłowy tor oddechowy jest ćwiczenie „Zawody rodzinne”. Potrzebne nam będą: rurka plastikowa do picia, kawałki papieru, gazety, bibuły zgniecione w kulkę, taśma malarska, stół. Na stole wytyczamy dwa pasy ulicy za pomocą przyklejonej taśmy malarskiej lub rysujemy np. kredą. Jednym pasem ulicy będzie poruszał się rodzic a drugim dziecko. Ustawiamy na jednym końcu stołu kulki – każdy na swoim pasie. Na sygnał „start” dmuchamy przez rurkę na kulkę starając się przesuwać ją do przodu tak by nie wyleciała na bok z drogi. Przy podsumowaniu bierzemy pod uwagę nie tylko szybkość ale też precyzję i dokładność wykonania ćwiczenia.



CZWARTEK  (26.03.2020)

1. W związku z możliwością obserwacji ptaków za oknem  a właściwie ich zachowań o tej porze roku warto  z dzieckiem poszukać ich ilustracji, zdjęć w albumach, gazetkach, książkach oraz dowiedzieć się o ciekawych zwyczajach ptaków. Najbardziej znanym ptakiem przylatującym do nas wiosną jest oczywiście bocian. Rodzice podają podstawowe informacje o nim np. Bocian przylatuje do nas wiosną. Ma czerwone nogi i dziób a całe  są białe tylko na końcach skrzydeł są czarne piórka. Wybiera co roku to samo gniazdo ( gdy ulegnie zniszczeniu buduje nowe). Jest ono bardzo solidne, duże i okrągłe . Gniazda chętnie buduje na kominach, słupach z trakcją elektryczną. Składają jajka w gnieździe a rodzice oboje troskliwie opiekują się pisklętami. Gdy dorosną jesienią odlatują do ciepłych krajów.
Po tej prezentacji zachęcamy dzieci poprzez zadawanie im pytań do logicznego myślenia, wzbogacania słownictwa, budowania wypowiedzi i ćwiczenia pamięci słuchowej. Przykładowe pytania mogą brzmieć następująco: jak wygląda bocian?, gdzie spędza zimę?, czy buduje co roku nowe gniazdo?, jakie jest jego gniazdo?,itp. Rodzice mogą rozwijać rozmowę  wg zainteresowania dziecka tematem.
 
2. Zabawą rozwijającą palce dłoni, utrwalającą posługiwanie się liczebnikami porządkowymi i rozpoznawanie kolorów jest „Gniazdko”. Potrzebne nam będą tektura lub blok techniczny, kolorowe klamerki i piłki plastikowe, gąbkowe lub z papieru zgniecionego w  kulkę. Z tektury czy bloku technicznego wycinamy koło. Dzieci będą przypinać klamerki wg pomysłu rodzica. Rodzice podają dzieciom polecenia dotyczące kolejności , koloru i liczby przypinanych klamerek do brzegów kółka. Np. pierwszą klamerką przypinaną do brzegu kółka jest żółta, drugą czerwona, trzecią biała, następnymi będą dwie żółte, a po nich trzy niebieskie itd. Gdy koło jest zabudowane klamerkami – uformowało się na gniazdko do którego wkładamy piłki.

3. Propozycje wspólnych zabaw wg metody Weroniki Sherborne (metoda ruchu rozwijającego)

Ćwiczenia oparte na relacji „razem”
  • Rowerek – dorosły i dziecko leżą na plecach, stopami opierają się o stopy partnera, kreślą wspólnie kółka w powietrzu, „jadą na rowerze”.
  • Tunel – dorośli tworzą tunel w klęku podpartym, dzieci przechodzą pod „tunelem”.
  • Kołyska – dorosły w siadzie rozkrocznym obejmuje dłońmi dziecko siedzące przed nim tyłem, kołyszą się na boki.
  • Piłowanie drewna – dzieci siedzą w rozkroku, zwrócone przodem, trzymając się za dłonie. Nogi jednego dziecka znajdują się pod nogami drugiego dziecka. Następnie na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymając się za ręce.
  • Lustro – dziecko siedzi naprzeciw rodzica, zwrócone do niego przodem. Dorosły ,,rysuje” ręką w powietrzu różne figury np. jazdę samochodem, czytanie książki, dziecko zaś stara się jak najdokładniej naśladować ruchy dorosłego.


 PIĄTEK  (27.03.2020) 

1. Dziś proponuję test dydaktyczny, utrwalający zdobytą w tym tygodniu wiedzę.
    Dzieci słuchają wypowiadanych zdań i reagują  poprzez uśmiech (prawda) lub smutną
    minę (fałsz).
 
    A oto zdania:
    - Pora roku, która jest teraz to wiosna
    - Wiosną jest mało kwiatów
    - Wiosną jest raz zimno a raz gorąco
    - Wiosną przyroda budzi się do życia
    - Wiosną zjeżdża się na sankach
    - Wiosną wyjeżdżamy na wakacje i kąpiemy się w naszym morzu
    - Wiosną drzewa wypuszczają pierwsze listki
    - Wioną ptaki wracają do nas z ciepłych krajów
    -Wiosną bocian odlatuje od nas do ciepłych krajów
    - Bocian ma kolor zielony
    - Wiosną trawa i listki są brązowe i czarne
    - Wiosną chodzimy ubrani w kozaki i kombinezony śniegowe
    - Wiosną zwierzęta zasypiają na całe lato
    - Wiosną ptaki budują gniazda
    - Bocian co roku wybiera inne gniazdo
 
2. Następnym zajęciem  na piątek jest zabawa dotykowa „Pudełko sensoryczne”.
    Do pudełka po chusteczkach higienicznych wkładamy różne materiały: wata,
    gałązki, siano, piórka, piasek, kamyki, nasiona. Dzieci wkładają rękę w otwór w pudełku
    (bez zaglądania) i badają zawartość pudełka odgadując nazwę materiału. Dzieci
    analizują czy rozpoznany materiał może służyć ptakom do budowania gniazd.

BAZIE - GALERIA - WIELKANOC - sorelkaPL - Chomikuj.pl

3. Przed wykonaniem pracy plastycznej „Wiosenne kotki” proponuje zaprezentować
    dzieciom poniższy wiersz wyjaśniający podwójne znaczenie słowa kotki.
 
Wiersz B. Szelągowskiej „Kotki i kotki”
 
Mleka nie piją
i nie biegają.
I jak to kotki -
futerka mają.
Lecz dziwna sprawa
- na drzewie rosną:
szare, puchate.
I tylko wiosną.
Patrzcie -  na stole
wazon z baziami!
A gdzie są kotki?
Zgadnijcie sami!
 
 
Rodziców po omówieniu wierszyka i wyjaśnieniu dwóch znaczeń słowa „kotki” zachęcamy do wykonania pracy plastycznej „Wiosenne kotki”, która rozwija precyzję ruchów, rozplanowanie kartki i sprawność paluszków. Potrzebne nam będą kartka papieru biała lub zielona jako tło, pestki dyni, plastelina. Z plasteliny toczymy długie i cienkie wałeczki, które po przyklejeniu na kartkę pionowo będą naszą gałązką wierzby. Doklejamy po bokach na plastelinę pestki dyni w łupinach jako bazie.
 
(dla chętnych: jeśli zostały nam pestki dyni w łupinach to możemy je wykorzystać do zrobienia myszki. Potrzebujemy jeszcze połówkę skorupki orzecha włoskiego, plastelinę. Połówkę orzecha odwracamy grzbietem do góry, z plasteliny formujemy oczka, nosek i ogonek i przyklejamy. Uszka z pestek dyni przyklejamy na plastelinę, wąsy też możemy zrobić z plasteliny)
 
 
Violetta Kokoszka – Drozdowska i Anna Torowska