Krasnoludki Propozycje zabaw sensorycznych

Boberkowy World : Nasze zmysły- zabawy sensoryczne; scenariusz ...

Propozycje zabaw z elementami integracji sensorycznej:


Zabawa dotykowa - Sensoryczne pudełko
 
Przygotowanie do zabawy: napełnienie dużego pudełka ryżem, makaronem płatkami kukurydzianymi, kaszą gryczaną lub piaskiem, a następnie umieszczenie w środku kilku różnych przedmiotów.
Ćwiczenie polega na zanurzaniu dłoni w pojemniku i znajdowaniu w nim przedmiotów (bez patrzenia). Można napełniać pudełko czymś ciepłym, zimnym, szorstkim, gładkim lub po prostu małymi zabawkami, które dziecko musi odnaleźć i zidentyfikować.
PUDEŁKO SENSORYCZNE DUŻE - Znajdź niespodziankę NIEBIESKIE ...  Montessori duże i małe: Pierwsze pudełko sensoryczne  
 
 
Zabawy z zakrętkami – doskonalenie motoryki małej
 
Zabawa prosta w przeprowadzeniu, a daje ogromne możliwości modyfikacji w zależności od potrzeb dziecka!
 
Wersja pierwsza: umieszczenie zakrętek w kubeczkach lub miseczkach za pomocą klamerek do prania. Zadanie można wykonywać na czas i zrobić z tego wyścigi z rodzicem lub rodzeństwem.

Ważne: Aby pracować nad obustronną koordynacją ruchową, można prosić dziecko, aby wzięło po klamerce do obu rąk i zbierało zakrętkę raz jedną, a raz drugą ręką lub dwiema rękami jednocześnie.

Zabawy z nakrętkami | Kreatywnie w domu  

Jak dodatkowo pracować nad percepcją słuchową? Prezentujemy dziecku dwa dźwięki, np.

- klaskanie – oznacza, że zbieramy nakrętkę prawą ręką. Tyle razy, ile klaśniemy, tyle zakrętek zbiera dziecko. Klaszczemy poza zasięgiem wzroku dziecka (pod stołem, za swoimi plecami lub dziecko zamyka w tym czasie oczy).

- stukanie ołówka o stół – zbieramy nakrętkę lewą ręką. Zbieramy tyle zakrętek, ile stuknięć. Stukamy poza zasięgiem wzroku dziecka.

Stuknięcia i klaśnięcia możemy wymieszać, np. jedno klaśnięcie, dwa stuknięcia, jedno klaśnięcie – oznaczają: jedna zakrętka zebrana prawą ręką, dwie lewą, jedna prawą.

 
Bujanie
 
Rodzice  łapią się za ręce i splatają je tak, by powstał „hamak”. Kładziecie na nim dziecko w pozycji horyzontalnej. Musicie stać dostatecznie blisko, aby delikatnie naciskać ciałem na dziecko. Bujajcie dziecko do przodu i do tyłu tak, aby najpierw głowa dziecka była wyżej niż stopy, a potem odwrotnie.  Podczas bujania możecie rytmicznie śpiewać wybraną piosenkę.
Cel: połączenie impulsów pobudzających zmysł równowagi,  propriocepcję (czucie głębokie ciała) oraz bodźców słuchowych.

Rozpoznawanie przez dotyk
 
Potrzebne przedmioty: poszewka na poduszkę, dwie identyczne maskotki, piłki i inne znane dziecku przedmioty np. naczynia.

Przebieg zabawy: Włóż jeden przedmiot do poszewki. Drugi identyczny połóż na stole, aby dziecko go widziało. Poproś dziecko, by włożyło rękę do poszewki, nie zaglądając do środka, a następnie opisało przedmiot, którego dotyka. Gdy zrozumie, że informacje dotykowe zgadzają się ze wzrokowymi, możesz utrudnić zabawę.
Aby zwiększyć trudność, połóż na stole więcej przedmiotów. Zadaniem dziecka jest zidentyfikowanie przedmiotu w poszewce.
Gdy mu się to uda, pomóż dziecku w opisaniu czynności i przedmiotu, np. Wybrałeś monetę, która jest okrągła, gładka i płaska. Możesz też spytać: Czy to jest miękkie czy twarde? Gładkie czy puszyste?

 
Utrzymywanie poduszki
 
Potrzebne przedmioty: mała poduszka i rzecz, która się nie stłucze (np. książka, teczka, ręcznik);

Sposób zabawy:

- dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej;
- dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej na palcach;
- dziecko idzie po linii prostej z poduszką na głowie, trzymając w rękach nietłukący się przedmiot.

Cele zabawy:
planowanie motoryczne- utrzymywanie poduszki na głowie wymaga koordynacji ciała i przyjęcia odpowiedniej pozycji; na dodatek ćwiczenie wymaga koordynacji ciała w dynamice.
integacja zmysłu wzrokowego i proprioceptywnego (inaczej czucia głębokiego) w celu zachowania równowagi.


Zabawa ze szczoteczką do zębów – zabawa zapachowa

Potrzebne przedmioty: szczoteczka do zębów, pasta do zębów, blacha do ciast, woda

Przebieg zabawy: Dziecko wyciska trochę pasty na blachę i miesza ją z odrobiną wody za pomocą szczoteczki. Zadaniem dziecka jest wyszorowanie blachy pastą do zębów.
Dziecko może też czyścić pastą wybrane plastikowe zabawki (np. myć im zęby lub zrobić myjnie samochodzikom).
Jeśli dziecko odczuwa silną potrzebę wąchania różnych zapachów, użyjcie różnych rodzajów past, np. o smaku miętowym, gumy do żucia i owocowym. Niech dziecko wącha pastę podczas zabawy (uważamy, żeby nie podsuwało jej zbyt blisko nosa).
Znalezione obrazy dla zapytania pasta do zębów
 
Malowanie na folii – zabawa pobudzająca kreatywność i zwysł wzroku
 
Przygotowanie tej zabawy, która zafascynuje dziecko na długo (a Wam da chwilę wytchnienia), zajmie Wam tylko dwie minutki. Przezroczystą folię spożywczą można rozwinąć pomiędzy nogami stołu lub krzesła lub przykleić ją do okna. Dziecko może malować po niej pędzlem lub palcami. Temat dowolny :)

Pamiętajcie, że chętnie zobaczymy Wasze prace! Można je wysyłać na adres: pani.marta.pp29@gmail.com

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba  Galeria - Kategoria: Malowanie na folii | PRYWATNE NIEPUBLICZNE ...
 
Zabawa ulubionym jedzeniem – cel: odczuwanie przyjemności z dotykania różnych faktur
Wykopywanie robaków
Przygotujcie błoto z budyniu czekoladowego i pokruszonych ciasteczek/sucharków. Następnie dodaj żelkowe robaki. Zadaniem dziecka jest zanurzanie dłoni w „błotku” i  odnajdowanie robaków.