Krasnoludki Propozycje zabaw psychologa

Jeżeli czują państwo potrzebę konsultacji czy rozmowy, albo szukają państwo pomysłu na to jak kreatywnie spędzić czas ze swoim dzieckiem,w sposób który pielęgnuje Wasze relacje, zapraszam do kontaktu e-mail:
hannawieczorek.psycholog@gmail.com


23.03.2020

Kiedy nieobecność w przedszkolach i szkołach przedłuża się, a #zostańwdomu zaczyna budzić sprzeciw najmłodszych warto porozmawiać z dzieckiem o sytuacji w ktorej się znaleźliśmy. @MamaSeksuolog w swojej książeczce, która bardzo polecam, pokazuje i tłumaczy dlaczego pozostanie w domu jest tak ważne i czym właściwie jest WIRUS, a przy okazji przypomina o tym jak ważne jest przeżywanie naszych emocji, niezależnie od wieku. Całość kończy kilka eksperymentów i zabaw dla dzieci, a także mini poradnik dla rodziców. 
 
Życzę udanej lektury i czekam na śmiałków, którzy wykonają eksperyment z brokatem lub mąką!  
 
https://karolinapiotrowska.com/wp-content/uploads/2020/03/zostanwdomuebook.pdf?v=9b7d173b068d&fbclid=IwAR0PQVkPxx4CUDH3T3gPEnHUB1HHmMacEa3RzihpuFCrDlADCvk-HHhJrH8  
 
Czas pandemii i izolacji społecznej odbija się nie tylko na naszych dzieciach, ale też na ich rodzicach. 
 

25.03.2020

O roli oddechu słów kilka…

Jest nam niezbędny do życia, a tak często zapominamy o jego istnieniu, nikt nas nie uczył oddychać, to czynność automatyczna, ale czy oby na pewno wykonujemy ją prawidłowo?

            Związek oddechu z regulacją emocjonalną każdego, małego i dużego, człowieka jest nierozerwalny. Jego rytm zmienia się w zależności od stanu emocjonalnego w jakim się znajdujemy. W chwili stresu, zdenerwowania czy przeżywania lęku oddech często spłyca się, przyspiesza, traci regularność lub zostaje całkowicie wstrzymany. Wpływa na napięcie naszych mięśni szkieletowych, ponieważ oddech ten koncentruje się głównie wokół klatki piersiowej. Czym może skutkować taki schemat oddechu? Niedotlenieniem naszego organizmu (w tym również mózgu), ale również hiperwentylacją.

Jaki oddech jest więc przez nas pożądany?

Taki, który obejmuje nie tylko klatkę piersiową, ale również część naszego „brzuszka” – przeponę. Oddech płynący przez przeponę pomaga nam się zrelaksować, jest głębszy i spokojniejszy. Oddech taki pozwala nam lepiej się koncentrować, a także budować świadomość własnego ciała, która bywa tak niedoceniona w codziennym życiu, a stanowi jego ogromną część.

By jeszcze bardziej przekonać o ważności prawidłowego oddechu należy zauważyć, że płytki, szybki oddech ma bezpośredni wpływ m.in. na odczuwanie zmęczenia, zaburzenia snu, odczuwanie niepokoju, spadek odporności organizmu, częstsze przeziębienia, czy też odczuwanie zawrotów czy bólu głowy.

Podeprzyjmy się na koniec słowami autorytetu:

Ćwiczenia oddechowe optymalizują rozwój mózgu dzieci, dzięki czemu poprawia się ich skupienie uwagi i zmniejsza podatność na stres

-Daniel Goleman-

 

Przejdźmy więc do konkretów. Jak ćwiczyć oddech, by móc w pełni korzystać z możliwości jakie daje nam nasza natura? Uwaga, mimo tego, co może nam się wydawać, praca z oddechem wcale nie jest łatwa, wymaga treningu, czasu i uważności. Jednak efekty tej pracy są powalające!

Zaczynamy!

 

Zadbaj o to, żeby pokój w którym będziesz ćwiczyć był wywietrzony i posprzątany. Ćwiczenia możemy wykonywać również w ogrodzie, jeżeli mamy taką możliwość. Zabawki nie mogą nam przeszkadzać, zaangażujmy w to ćwiczenie wszystkich domowników, maluchy również poradzą sobie z naszymi ćwiczeniami J  ćwiczenia oddechu i chwila relaksu przyda się dziecion i mamie i tacie, ale również babci i dziadkowi J

Połóż się na podłodze, zadbaj o wygodę – wykorzystaj dywan czy koc, po to, by móc w pełni skupić się na ćwiczeniu.

A teraz skoncentrujmy się na poleceniach:

·         Pobawimy się w węża J

·         Połóż ręce na brzuchu – tuż poniżej zakończenia żeber. To właśnie tutaj znajduje się ta słynna PRZEPONA

·         Przez 4 sekundy wciągaj powietrze nosem, rób to w taki sposób, żeby poczuć jak Twój brzuch „rośnie”

·         Powoli wypuszczaj powietrze przez zaciśnięte zęby, słyszysz jak wydajesz z siebie odgłosy węża? Brawo!

·         Ćwiczenie powtórz pięć razy, możecie urządzić zawody na najgłośniejszego, albo najdłuższego węża – to też świetna zabawa integrująca rodzinę! J

 

Kolejną propozycją jest zabawa w oddech słonia, tym razem przyjmij postawę stojącą, nogi ustaw w lekkim rozkroku i posłuchaj poleceń:

Ø  Za chwilę zmienisz się w słonika, postaraj się oddychać jak małe słoniątko

Ø  Nabierz powietrze bardzo powoli przez nos, jednocześnie unoś w przód ręce – to Twoja trąba, pamiętaj, żeby nabierać powietrza do Twojego brzuszka

Ø  Teraz powolutku wypuszczaj powietrze ustami, jednocześnie opuszczając swoją trąbę w dół.

Ø  Powtórzmy to ćwiczenie kilka razy

 

W ostatnim ćwiczeniu zostaniemy kotami, chyba wszyscy wiemy jaką pozycję przyjąć? Tak! Zapraszam do pozycji klęku podpartego J

o   Nabierz powietrze nosem, obserwuj jak napełnia się Twój brzuch. Co dzieje się z Twoimi plecami? Tak! Obniżają się w trakcie wdechu.

o   Powoli wypuść powietrze ustami. Brzuch się zmniejsza, a plecy unoszą do góry.

o   Powtórz to ćwiczenie 5 razy.

Pamiętajmy, aby kontrolować oddech nasz i naszych dzieci. Starajmy się, aby w trakcie ćwiczeń był to długi i spokojny wdech, a następnie wydech. Możemy powoli, spokojnie liczyć do 3 – 4, lub puścić spokojną wyciszającą muzykę w tle, która na pewno pozwoli nam dostosować tempo oddechu do swojego rytmu. Poniżej moja propozycja:

https://www.youtube.com/watch?v=kgqw-4mH7Kw

Życzę udanych ćwiczeń i przypominam o możliwości konsultacji e-mailowych!

Pozdrawiam!

Hanna Wieczorek