Biedronki
Tematyka zajęć
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI CZTERO/PIĘCIOLETNICH NA MIESIĄC GRUDIEŃ
Tematy tygodnia:
- Jak wyglądał świat przed milionami lat
- Idzie zima ze śniegiem
- Idą święta
- Projekt Prezent
- Kształtowanie umiejętności planowania.
- Usprawnianie aparatu oddechowego dzieci.
- Doskonalenie umiejętności ustalania położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby.
- Rozwijanie mowy, wzbogacenie słownictwa o nazwy wykonywanych czynności
- Kształtowanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek różnego typu
- Rozwijanie wyobraźni dzieci.
- poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat
- poznawanie wybranych właściwości fizycznych węgla kamiennego i soli kamiennej.
- poznawanie różnych źródeł energii (węgiel, ropa naftowa, energia słoneczna, siła wiatru, siła wody), form ich wykorzystania.
- stopniowe dowiadywanie się o tym, że wiele przedmiotów, które otaczają człowieka, jest jego dziełem.
- nabywanie szacunku dla pracy ludzi w różnych zawodach.
- wsłuchiwanie się i określanie rodzaju dźwięków, ich natężenia, odległości, kierunku.
· opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje
· formułowanie dłuższych wypowiedzi o ważnych sprawach.
· tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku
· wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
· czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków
· wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
· wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych.
- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej.
- Rozbudzanie zainteresowania dzieci zmianami zachodzącymi w przyrodzie.
- Doskonalenie umiejętności manualnych (cięcie papieru, mocowanie)
- Kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji.
- Wdrażanie do wypowiadania się na podany temat.
- Rozwijanie zdolności manualnych.
- Kształtowanie u dzieci postawy dbałości o własne zdrowie.
- Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
- Kształtowanie u dzieci wiary we własne możliwości podczas zabaw konstrukcyjnych.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów .
- Wyzwalanie u dzieci aktywności pantomimicznej.
- Kształtowanie umiejętności okazywania uczuć i wzmacniania więzi rodzinnych.
- Rozwijanie u dzieci sprawności manualnej.
- Rozwijanie umiejętności rzutu do celu.
- Kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji.
- Kształtowanie właściwych zachowań społecznych
- Ćwiczenie pamięci dzieci: nauka i recytacja wierszy
- Rozwijanie umiejętności kodowania informacji
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych z świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
- dostrzeganie potrzeb wyższych innych osób
- poznawanie sposobów wyrażania własnych i odczytywania cudzych uczuć
- dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii względem innych.
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
- Utrwalenie nazw figur geometrycznych
- dostrzeganie zmian zachodzących z przyrodzie zimą, nazywanie ich.
- poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków.
- nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
· kończenie zdań, np. Gdyby ryby potrafiły mówić, to…
· opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych według kolejności zdarzeń.
· poprawne stosowanie liczby mnogiej rzeczowników
· stosowanie przyimków, określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
· poprawne stosowanie przymiotników (ciepły, mokry…), przysłówków (ciepło, mokro, daleko…), spójników (i, bo…).
- Zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania
- Kształtowanie motoryki w zakresie zręczności i zwinności.
- Wyrabianie szybkiej reakcji na sygnał
- Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
- Wspieranie ciekawości dzieci i kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków.
- Wzbogacenie wiedzy na temat dinozaurów
- Poznanie historii węgla
- Utrwalenie wiedzy na temat kopalni
- Kultywowanie polskiej tradycji
- Kształtowanie odporności emocjonalnej.
- Kształtowanie umiejętności współpracy w parach.
- Kształtowanie umiejętności uważnego obserwowania otoczenia, nazywania jego elementów, porównywania ich z tym, co znajduje się bliżej i dalej.
- Ćwiczenia dykcji podczas śpiewu
- Wdrażanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości, wnioskowania
- Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych