Biedronki Tematyka zajęć



 
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI CZTERO/PIĘCIOLETNICH NA MIESIĄC GRUDIEŃ
Tematy tygodnia:
  1. Jak wyglądał świat przed milionami lat
  2. Idzie zima ze śniegiem
  3. Idą święta
  4. Projekt Prezent
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
  • Kształtowanie umiejętności planowania.
  • Usprawnianie aparatu oddechowego dzieci.
  • Doskonalenie umiejętności ustalania położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby.
  • Rozwijanie mowy, wzbogacenie słownictwa  o nazwy wykonywanych czynności
  • Kształtowanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek różnego typu
  • Rozwijanie wyobraźni dzieci.
  • poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat
  • poznawanie wybranych właściwości fizycznych węgla kamiennego i soli kamiennej.
  • poznawanie różnych źródeł energii (węgiel, ropa naftowa, energia słoneczna, siła wiatru, siła wody), form ich wykorzystania.
  • stopniowe dowiadywanie się o tym, że wiele przedmiotów, które otaczają człowieka, jest jego dziełem.
  • nabywanie szacunku dla pracy ludzi w różnych zawodach.
  • wsłuchiwanie się i określanie rodzaju dźwięków, ich natężenia, odległości, kierunku.
· słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
· opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje
· formułowanie dłuższych wypowiedzi o ważnych sprawach.
· tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku
· wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
· czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków
· wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
· wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych.
  • Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej.
  • Rozbudzanie zainteresowania dzieci zmianami zachodzącymi w przyrodzie.
  • Doskonalenie umiejętności manualnych (cięcie papieru, mocowanie)
  • Kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji.
  • Wdrażanie do wypowiadania się na podany temat.
  • Rozwijanie zdolności manualnych.
  • Kształtowanie u dzieci postawy dbałości o własne zdrowie.
  • Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
  • Kształtowanie u dzieci wiary we własne możliwości podczas zabaw konstrukcyjnych.
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów .
  • Wyzwalanie u dzieci aktywności pantomimicznej.
  • Kształtowanie umiejętności okazywania uczuć i wzmacniania więzi rodzinnych.
  • Rozwijanie u dzieci sprawności manualnej.
  • Rozwijanie umiejętności rzutu do celu.
  • Kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji.
  • Kształtowanie właściwych zachowań społecznych
  • Ćwiczenie pamięci dzieci: nauka i recytacja wierszy
  • Rozwijanie umiejętności kodowania informacji
  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych z świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
  • dostrzeganie potrzeb wyższych innych osób
  • poznawanie sposobów wyrażania własnych i odczytywania cudzych uczuć
  • dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii względem innych.
  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
  • Utrwalenie nazw figur geometrycznych
  • dostrzeganie zmian zachodzących z przyrodzie zimą, nazywanie ich.
  • poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków.
  • nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
· wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich
· kończenie zdań, np. Gdyby ryby potrafiły mówić, to…
· opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych według kolejności zdarzeń.
· poprawne stosowanie liczby mnogiej rzeczowników
· stosowanie przyimków, określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
· poprawne stosowanie przymiotników (ciepły, mokry…), przysłówków (ciepło, mokro, daleko…), spójników (i, bo…).
  • Zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania
  • Kształtowanie motoryki w zakresie zręczności i zwinności.
  • Wyrabianie szybkiej reakcji na sygnał
  • Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
  • Wspieranie ciekawości dzieci i kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków.
  • Wzbogacenie wiedzy na temat dinozaurów
  • Poznanie historii węgla
  • Utrwalenie wiedzy na temat kopalni
  • Kultywowanie polskiej tradycji
  • Kształtowanie odporności emocjonalnej.
  • Kształtowanie umiejętności współpracy w parach.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego obserwowania otoczenia, nazywania jego elementów, porównywania ich z tym, co znajduje się bliżej i dalej.
  • Ćwiczenia dykcji podczas śpiewu
  • Wdrażanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości, wnioskowania
  • Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych