Biedronki Propozycje zabaw sensorycznych

Propozycje zabaw z elementami integracji sensorycznej:

Robot na woreczki z grochem - wspomaganie układu przedsionkowego 
 
Daj dziecku woreczek z grochem (lub małą poduszkę, paczkę chusteczke higienicznych itp.) i wyjaśnij mu, że jest robotem, a worek jest jego baterią. Niech dziecko porusza się jak robot, utrzymając woreczek na głowie. Kiedy woreczek spadnie, powiedz dziecku, żeby się nie ruszało, ponieważ nie może się poruszać bez baterii. Przełóż woreczek na ramię lub wyciągniętą rękę i powtórzcie zabawę. 

Inne propozycje na zabawy z zakrętkami
  • Na podłodze za pomocą taśmy malarskiej stwórzmy pole, do którego dziecko będzie umieszczało zakrętki za pomocą „pstryknięć”. Można zachęcać dziecko, aby próbowało pstrykać wszystkimi palcami.
  • Można też umieszczać zakrętki w kubeczkach za pomocą słomek po napojach lub patyczków. To ćwiczenie wymaga większej koordynacji i skupienia od dziecka niż umieszczenie ich za pomocą klamerek.Kreatywnie w domu - Home | Facebook
Zabawa dotykowa - Sensoryczne pudełko
Przygotowanie do zabawy: napełnienie dużego pudełka ryżem, makaronem płatkami kukurydzianymi, kaszą gryczaną lub piaskiem, a następnie umieszczenie w środku kilku różnych przedmiotów.
Ćwiczenie polega na zanurzaniu dłoni w pojemniku i znajdowaniu w nim przedmiotów (bez patrzenia). Można napełniać pudełko czymś ciepłym, zimnym, szorstkim, gładkim lub po prostu małymi zabawkami, które dziecko musi odnaleźć i zidentyfikować.
PUDEŁKO SENSORYCZNE DUŻE - Znajdź niespodziankę NIEBIESKIE ...  Montessori duże i małe: Pierwsze pudełko sensoryczne  
 
 
Zabawy z zakrętkami – doskonalenie motoryki małej
Zabawa prosta w przeprowadzeniu, a daje ogromne możliwości modyfikacji w zależności od potrzeb dziecka!
 
Wersja pierwsza: umieszczenie zakrętek w kubeczkach lub miseczkach za pomocą klamerek do prania. Zadanie można wykonywać na czas i zrobić z tego wyścigi z rodzicem lub rodzeństwem.

Ważne: Aby pracować nad obustronną koordynacją ruchową, można prosić dziecko, aby wzięło po klamerce do obu rąk i zbierało zakrętkę raz jedną, a raz drugą ręką lub dwiema rękami jednocześnie.

Zabawy z nakrętkami | Kreatywnie w domu  

Jak dodatkowo pracować nad percepcją słuchową? Prezentujemy dziecku dwa dźwięki, np.

- klaskanie – oznacza, że zbieramy nakrętkę prawą ręką. Tyle razy, ile klaśniemy, tyle zakrętek zbiera dziecko. Klaszczemy poza zasięgiem wzroku dziecka (pod stołem, za swoimi plecami lub dziecko zamyka w tym czasie oczy).

- stukanie ołówka o stół – zbieramy nakrętkę lewą ręką. Zbieramy tyle zakrętek, ile stuknięć. Stukamy poza zasięgiem wzroku dziecka.

Stuknięcia i klaśnięcia możemy wymieszać, np. jedno klaśnięcie, dwa stuknięcia, jedno klaśnięcie – oznaczają: jedna zakrętka zebrana prawą ręką, dwie lewą, jedna prawą.

 

 
 
Zrób to, co ja – planowanie w obrębie dłoni
Rodzic i dziecko kładą dłonie na stole naprzeciwko siebie. Dziecko naśladuje ruchy rąk rodzica w odbiciu lustrzanym. Przykład na filmiku: https://pin.it/5VxLU2e
 
Ćwiczenia ruchomości gałek ocznych:
  • „rysowanie” płynnym ruchem oczu różnych figur: krzyżykow, ósemek,kręgów – dziecko wodzi wzrokiem po obrazku;
  • obserwacja ruchu wiszącej piłki;

 
Bujanie
Rodzice  łapią się za ręce i splatają je tak, by powstał „hamak”. Kładziecie na nim dziecko w pozycji horyzontalnej. Musicie stać dostatecznie blisko, aby delikatnie naciskać ciałem na dziecko. Bujajcie dziecko do przodu i do tyłu tak, aby najpierw głowa dziecka była wyżej niż stopy, a potem odwrotnie.  Podczas bujania możecie rytmicznie śpiewać wybraną piosenkę.
Cel: połączenie impulsów pobudzających zmysł równowagi,  propriocepcję (czucie głębokie ciała) oraz bodźców słuchowych.

Rozpoznawanie przez dotyk
Potrzebne przedmioty: poszewka na poduszkę, dwie identyczne maskotki, piłki i inne znane dziecku przedmioty np. naczynia.

Przebieg zabawy: Włóż jeden przedmiot do poszewki. Drugi identyczny połóż na stole, aby dziecko go widziało. Poproś dziecko, by włożyło rękę do poszewki, nie zaglądając do środka, a następnie opisało przedmiot, którego dotyka. Gdy zrozumie, że informacje dotykowe zgadzają się ze wzrokowymi, możesz utrudnić zabawę.
Aby zwiększyć trudność, połóż na stole więcej przedmiotów. Zadaniem dziecka jest zidentyfikowanie przedmiotu w poszewce.
Gdy mu się to uda, pomóż dziecku w opisaniu czynności i przedmiotu, np. Wybrałeś monetę, która jest okrągła, gładka i płaska. Możesz też spytać: Czy to jest miękkie czy twarde? Gładkie czy puszyste?
 
Ćwiczenie na rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej
Toczenie piłki plażowej po torze zrobionym ze sznura do bielizny zaczepionego o klamkę.
 
Rysowanie do muzyki –wersja druga - zabawa słuchowa
Daj dziecku papier i kredki. Powiedz mu, by rysowało tylko wtedy, gdy gra muzyka. Włączaj i wyłączaj muzykę, i zobacz, czy dziecko potrafi zaczynać i przerywać rysowanie wraz z nią. Staraj się różnicować tempo muzyki. Dziecko może rysować na kartce swoje wzorki lub możecie umówić się na rytmiczne kreślenie jednego wzoru, np. kółek, pionowych kresek.
                
Zabawa z worków na śmieci!? - tak! 

 
Zabawa tak prosta, że trzeba to zobaczyć i spróbować :) Podczas zabawy dzieci ćwiczą jak dostosować siłę nacisku, aby trafić do celu. 
https://video.xx.fbcdn.net/v/t42.9040-2/88347525_610888929758535_8725495721345679360_n.mp4?_nc_cat=111&_nc_sid=985c63&efg=eyJybHIiOjMzNiwicmxhIjo1MTIsInZlbmNvZGVfdGFnIjoic3ZlX3NkIn0%3D&_nc_ohc=o8tY17KLPrkAX-DjcdU&rl=336&vabr=187&_nc_ht=video-yyz1-1.xx&oh=ba89515f099810dbdf991d24a1245c0c&oe=5E9EAD28

Rysowanie do muzyki – zabawa słuchowa, ćwiczenie wyciszające
Wybierz jakiś utwór z muzyki klasycznej, np. „Wiosna” Vivaldiego. Poproś dziecko, aby zamknęło oczy i wsłuchało się w muzykę, a potem namalowało to, co kojarzy mu się z usłyszaną melodią. Jeśli jest taka potrzeba, włącz utwór kilkukrotnie.
Wskazówka: dzieci chętnie malują na większym arkuszu papieru

Markery, ciastolina, pachnące karteczki – zabawa zapachowa
Wersja z wykorzystaniem zapachowych flamastrów:
Podawaj dziecku po jednym markerze i pytaj: czy to pachnie jak truskawka czy guma balonowa? Jeśli dziecko udzieli poprawnej odpowiedzi, zatrzymuje marker.

Wersja z ciastoliną:
Możecie wykorzystać kupną ciastolinę lub zrobić ją własnoręcznie (przepis był podawany w poprzednich dniach), uzupełniając ulubiony przepis na masę o wybrany ekstrakt (cytrynowy, waniliowy, pomarańczowy, miętowy lub inny).

Wersja z karteczkami:
Aby przygotować pachnące karteczki, należy wymieszać zapach – np. cynamon, goździki, wanilię, rozgnieciony czosnek, mydło lub olejek eteryczny – z piaskiem, solą lub brokatem. Posmaruj kartkę klejem i posyp ja pachnącą mieszanką. Przygotujcie po dwie kartki z każdego zapachu, żeby powstały komplety. Zostawcie do wyschnięcia, a następnie strzepnijcie nadmiar mieszanki.
Zabawa polega na pocieraniu każdej kartki i dopasowywaniu drugiej kartki z takim samym zapachem.
 
Ćwiczenie kształtujące orientację przestrzenną
Poruszanie się według instrukcji: zrób dwa kroki do przodu, trzy kroki do tyłu, jeden krok w prawo (można wykorzystać planszę do gry „Twister”).