Żabki Z życia grupy

 

Pyszna, zdrowa „Sałatka owocowa” w wykonaniu Żabek

Składniki:
• Jabłka, gruszki, banany, pomarańcze, kiwi, winogrona ciemne, winogrona jasne, truskawki, śliwki, nektaryny,
• Jogurt naturalny
• Miód
• Syrop z agawy

Sposób przygotowania:
Owoce myjemy, obieramy ze skórki, kroimy w kostkę. Wszystko razem mieszamy. Dzielimy owoce na dwie miski i przygotowujemy sałatkę na dwa sposoby:
I – z miodem i syropem z agawy
II – z miodem i jogurtem naturalnym

Przygotowywana i jedzona w grupie, podawana na talerzykach smakuje najlepiej.
   
                                                                                                                                                          Smacznego ! 


OWOCE

Owoce, podobnie jak warzywa, są bardzo ważne w codziennej diecie. Ich spożywanie nie jest zalecane tak często jak w przypadku warzyw, ale powinny znaleźć się na naszym talerzu codziennie.

1. Wartość odżywcza

Wartość odżywcza owoców jest oceniania pod kątem zawartości w nich białka, węglowodanów, błonnika pokarmowego, witamin i minerałów. Owoce nie są dobrym źródłem białka. Najwięcej ma go awokado (2 g), nieco więcej jest go w owocach suszonych, np. bananach (3,8 g).

2. Kaloryczność owoców

Owoce są nieco bardziej kaloryczne niż warzywa, jednak można je podzielić na 4 grupy pod względem zawartości w nich cukrów prostych, co decyduje o kaloryczności. Grupa I, 2–5% zawartości węglowodanów (np. arbuzy, cytryny, poziomki, truskawki), grupa II, 5–10% (agrest, borówki, gruszki, jabłka, maliny), grupa III, 10–25% (np. banany, winogrona, czarne porzeczki), grupa IV do 75% (ananasy, mango, owoce suszone).

Przy wyborze owoców można sugerować się także indeksem glikemicznym. Należy wtedy wybierać te o IG poniżej 50.

3. Źródło witamin i soli mineralnych

Owoce dzielą się na trzy grupy pod kątem zawartości witamin. Owoce, które są źródłem witaminy C, owoce, które są źródłem beta-karotenu, oraz inne owoce. Owoce bogate w witaminę C to np. maliny, truskawki, porzeczki. Źródłem beta-karotenu są morele. Do trzeciej grupy należą np. jabłka, gruszki, śliwki.

4. Źródło antyoksydantów

Antyoksydanty to związki zapobiegające reakcjom utleniania w organizmie. Nie tylko wyłapują wolne rodniki, ale także wspomagają antyoksydacyjne działanie witamin. Owoce są bardzo dobrym źródłem przeciwutleniaczy.
Witamina C, witamina E, glutation, likopen, kwercetyna, rutyna, koenzym Q10 – są to antyoksydanty, które można znaleźć w owocach i warzywach. Bogate w antyoksydanty są jagody, jeżyny, śliwki, maliny, wiśnie, aronia, granaty, czerwone winogrona, czerwone grejpfruty, pomarańcze i awokado.

5. Źródło błonnika

Owoce to cenne źródło błonnika, bardzo potrzebnego w diecie. Jest on ważny, ponieważ wspomaga pracę przewodu pokarmowego, wzmaga uczucie sytości, zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi, zwiększa wydalanie tłuszczu.

6. Witamina C

Podczas obróbki owoców trzeba uważać na straty witaminy C. Owoców nie należy rozdrabniać zbyt wcześnie przed spożyciem. Lepiej spożywać je na surowo. Obrane i pokrojone owoce należy chronić przed dostępem powietrza, światła i ciepła.

7. Owoce suszone zamiast słodyczy

Owoce suszone mogą z powodzeniem zastąpić słodycze. Pomimo swojej kaloryczności są wartościowe odżywczo i zaspakajają ochotę na coś słodkiego.

8. Szybka przekąska

Owoce są nie tylko dobrym dodatkiem do dań, ale stanowią doskonałą formę przekąski jako drugie śniadanie, a czasem podwieczorek.

 9. Najlepsze owoce – sezonowe!

Najlepsze dla zdrowia jest jedzenie owoców, które rosną w danej strefie klimatycznej o danej porze roku, czyli owoców sezonowych.