Wiewióreczki Żyj zdrowo i kolorowo

BOŻE NARODZENIE to nie tylko dwa dni świętowania, poprzedzone uroczystą kolacją, ale także cztery tygodnie Adwentu, czyli czasu przygotowań.
Kilkulatek intuicyjnie wyczuwa, że oto dzieje się coś niezwykłego, odmiennego od tego, czym na co dzień żyje rodzina. Chce w tym brać udział i jak najwięcej wiedzieć. Bez przerwy więc plącze się pod nogami i pyta: dlaczego?, po co? Nie wysyłajcie go wtedy do dziecinnego pokoju, ale w miarę jego możliwości włączajcie do waszych zajęć, cierpliwie tłumaczcie i cieszcie się, że macie komu przekazać tradycję, która Was ukształtowała.
Dziś żyjąc w szaleńczym tempie, zapominamy jak ważna jest tradycja: przekazywanie z pokolenia na pokolenie umiejętności, obyczajów, prawdy. Wspólne jej pielęgnowanie jest czymś co zespala rodzinę, ułatwia porozumienie między rodzicami i dziećmi.
Przygotowując świąteczne smakołyki, mama robi to, co robiła jej mama, a tato ubierając choinkę to, co robił jego ojciec. Dzieci mają okazję pomagać i przy okazji uczyć się samodzielności. I cieszą się, gdy wszyscy zachwycają się ich dziełami. Razem z bliskimi czują niepowtarzalną, świąteczną atmosferę, którą zawsze będą pamiętać.


 
ŚWIĄTECZNE ZABAWY RODZINNE
 
Zachęcamy do wykorzystania w tym przedświątecznym okresie, naszych propozycji wspólnego spędzania czasu:
 
PRZYGOTOWANIE OZDÓB NA CHOINKĘ, np.:

  • Wesołe ornamenty – szlaczki, linie i ślimaczki wykonane nawet mało wprawną ręką, będą prawdziwą ozdobą wyciętych z kartonu przez mamę lub tatę półksiężyców i gwiazdek.
  • Kolorowe gwiazdki – można je wyciąć z gotowego szablonu lub samemu najpierw narysować kształt, a potem wyciąć nożyczkami. Gwiazdki mogą być pojedyncze albo składać się z kilku warstw. Łączy się je  - ułożone pod różnym kątem – klejem lub przyszywa nitką (jak guzik).
  • Łańcuchy na choinkę – wykonane z różnorodnego materiału: bibułki, kolorowego papieru, słomy, koralików, spinaczy itp. pięknie ozdobią choinkę w dziecięcym pokoju.
 
 
4 prezenty, które zawsze cieszą
 
  1. KSIĄŻKA – między jej stronami dziecko znajdzie wszystko, czego potrzebuje: wielkie emocje, dużo wiedzy i miłą rozrywkę. Możecie podarować dziecku książkę o nim samym. Na stronie www.twojabajka.pl zamówcie książkę, w której bohater nazywa się tak samo jak twój maluch, a akcja dzieje się tam, gdzie mieszkacie.
  1. FARBY – nawet jeśli malec nie ma szczególnego talentu plastycznego, malowanie farbami na pewno sprawi mu radość. Zajęcia plastyczne pomagają uporać się z trudnymi emocjami, np. z gniewem, czy strachem.
  1. GRA PLANSZOWA – kiedy cała rodzina usiądzie wokół planszy, a kostka zacznie krążyć z rąk do rąk – właśnie w takiej chwili radość bycia razem jest największa.
  1. BAJKA DO OGLĄDANIA – kiedy do oglądania dołączą rodzice, do pełni szczęścia będzie brakowało już tylko michy popcornu!
 
 
ŚWIĘTA W RÓŻNYCH KRAJACH
 
W Hiszpanii odpowiednikiem opłatka jest chałwa. Przed  Bożym Narodzeniem każda rodzina hiszpańska zaopatruje się w nową szopkę. Wigilijna wieczerza rozpoczyna się po pasterce. Następnie wszyscy wychodzą na ulice oświetlone tysiącami barwnych żarówek, śpiewają kolędy, tańczą i bawią się do rana. Głównym daniem jest pieczona ryba oraz "ciasto Trzech Króli", w który zapieka się drobne upominki. Prezenty rozdawane są 6 stycznia w święto Trzech Króli, na pamiątkę darów, które Jezus otrzymał od mędrców ze Wschodu.
W  Szwecji Święta Bożego Narodzenia  rozpoczynają się w pierwszą niedzielę adwentu. Tradycyjna szwedzka uczta składa się z iutfisk, czyli rozmoczonej suszonej ryby o dość mdłym smaku. Potem podaje się galaretkę wieprzową, głowiznę i chleb, a na deser pierniczki. Nie stawia się wolnego nakrycia na stole, ale za to odwiedza się samotnych. Szwedzi nie śpiewają kolęd, lecz tańczą wokół choinki.
Na Węgrzech w czasie świąt organizuje się wielkie bale dla dzieci. Najważniejszy z nich odbywa się w stolicy kraju, Budapeszcie, w budynku Parlamentu. Uczestniczą w nim znani aktorzy i artyści. Pod obrus leżący na stole wkłada się sianko. Wyciągnięcie najdłuższego źdźbła wróży długie życie. W czasie Wigilii i Świąt Bożego Narodzenia Węgrzy jedzą pieczonego indyka, zupę rybną oraz rosół z kury. Na stole nie może zabraknąć ciasta z makiem, bo mak zapewnia rodzinie miłość.
W Danii na Wigilię podaje się słodki ryż z cynamonem i pieczoną gęś z jabłkami. Tradycyjnym daniem jest budyń z ryżem, w którym gospodyni ukrywa migdał. Kto go znajdzie, ten dostaje świnkę z marcepanu, która zapewnia szczęście przez cały rok.
 

 
CHOINKA
 
Choinka, choć trudno w to uwierzyć, nie rośnie wcale w lesie.  W lesie rośnie świerk i jodła, natomiast ustrojone drzewko świerku lub jodły nazywamy choinką. Dawno temu choinkę ozdabiano ciastkami, piernikami w kształcie serca, orzechami i małymi rajskimi jabłkami. Wieczorem na gałęziach zapalano świeczki. Teraz dekorujemy drzewko nieco inaczej. Najbardziej popularną ozdobą są bombki, cukierki, papierowe łańcuchy i anielskie włosy. Całą choinkę rozświetlają kolorowe lampki. Tradycyjnie w wigilijny wieczór pod choinką znajdujemy prezenty. Zwyczaj ozdabiania choinki dotarł do Polski w XIX wieku z Europy Zachodniej.
 

 
Czy przedszkolak musi tyle chorować?
 
         Prawie wszystkie dzieci w pierwszym roku chodzenia do przedszkola częściej chorują. Malec styka się nagle z dużą ilością różnych wirusów, których „nie spotykał” w domu. Nawet jeśli jest bardzo odporny, nie potrafi zazwyczaj oprzeć się wszystkim. Pojawiają się infekcje – często wystarczy jeden zakatarzony malec w grupie, a już po kilku dniach połowa dzieci ma objawy przeziębienia.
         Lekarze przypominają, że w wieku przedszkolnym 6-8 infekcji wirusowych czy bakteryjnych w ciągu roku jest uznawanych za normę. Jeśli maluch w pierwszym roku przedszkola (czy nawet pierwszych dwóch, trzech latach) choruje, to jego organizm zyskuje w ten sposób pewną odporność: przystosowuje się do życia wśród „szalejących” wirusów i bakterii.
 
         Co można zrobić, aby wzmocnić odporność dziecka:
 
  • Dbaj o zdrową dietę dziecka – podawaj przede wszystkim dużo świeżych warzyw i owoców, do picia owocowe soki, ale też herbatki z ziół czy owoców, np. malin.
  • Zapewnij mu ruch – najlepiej na świeżym powietrzu. Chodźcie na spacery, pamiętajcie o wycieczkach rowerowych. Nie obawiaj się chłodniejszych dni. Warto też zapisać dziecko na basen.
  • Przeziębionego malca w żadnym przypadku nie posyłaj do przedszkola– zarazi innych, i sam, osłabiony, łatwiej złapie kolejną.
  • W okresie wzmożonych zachorowań unikaj chodzenia z dzieckiem tam, gdzie może łatwo się zarazić. Gdy wszyscy wokół kichają, wystrzegaj się zwłaszcza centrów handlowych, to prawdziwa „wylęgarnia” chorób.
  • Zachęcaj malca do częstego mycia rąk. Powinien to robić nie tylko przed każdym posiłkiem, ale też po zabawie, powrocie ze spaceru czy sklepu.
  • Hartuj dziecko. Najlepszy jest czas wakacji, gdy możesz wyjechać nad morze lub w góry. Ale i jesienią możesz wiele zrobić. Często wietrz pokój, pamiętaj by temperatura do spania nie była zbyt wysoka. Nie przegrzewaj malca w domu i na spacerze (najlepiej ubieraj go na cebulkę).
 

Sezon na jarzębinę
 
Owoce jarzębiny zawierają sporo cukrów, składników mineralnych oraz pektyn. Są tak samo bogate w witaminę C, jak owoce cytrusowe. Można je stosować pod postacią naparu jako lek moczopędny oraz przy zaburzeniach przewodu pokarmowego, schorzeń wątroby i nieżycie żołądka. Z suszonej można sporządzać napary przeciw przeziębieniom. Nie wolno jeść surowej jarzębiny, zawiera kwas parasorbinowy, który może wywołać nudności, wymioty, biegunkę.
 


 
JABŁKA – lekarstwo dobre na wszystko
 
         Jabłonie rosły w Europie już w epoce kamiennej. Wzmiankowane są w Biblii oraz w mitologii greckiej. O ich zbawiennym wpływie na nasze zdrowie pisał już Hipokrates (V-IV w. p.n.e.), a nadworny lekarz cesarzy rzymskich Galen (II w. n.e.), zalecał wino jabłkowe jako cudowne lekarstwo   na wszystkie dolegliwości. Jabłonie uprawiano w dawnej Polsce, a ich ślady znaleziono w Biskupinie. Niegdyś 3 lutego, w dzień św. Błażeja, patrona od bólu gardła, święcono w kościołach jabłka, które potem spożywali i ludzie, i zwierzęta.
       Jabłka są prawdziwą bombą korzystnych dla naszego zdrowia substancji. W jednym owocu jest ich około 300!. Jabłka zawierają witaminy   A, B, C,  a także żelazo, wapń, potas, fosfor, miedź, cynk, kobalt, nikiel, molibden  i mangan. Jedzenie owoców zaleca się przy niedokrwistości, awitaminozach, wyczerpaniu fizycznym i psychicznym oraz w schorzeniach przewodu pokarmowego. Sole zawarte w owocach korzystnie wpływają na pracę serca i nerek. Surowe tarte jabłka są skutecznym środkiem na zaparcia, natomiast jabłka pieczone podaje się przy biegunkach. Pektyny zawarte w jabłkach utrzymują stały poziom cholesterolu, przyspieszają gojenie się ran. Według najnowszych badań substancje zawarte w jabłkach zapobiegają również chorobom nowotworowym. Jedzenie jabłek przyczynia się do oczyszczania naszych zębów, ponieważ kwasy organiczne nie dopuszczają do rozwoju bakterii w jamie ustnej. Warto jeść również jabłka suszone, które dają sześć razy więcej energii niż owoce surowe.
         Najlepiej spożywać jabłka razem ze skórką, bowiem w niej znajduje się bardzo dużo korzystnych dla zdrowia substancji. By ich działanie było optymalne, jabłka powinno spożywać się na czczo. Niewskazane jest natomiast jedzenie jabłek późnym popołudniem i wieczorem, gdyż żołądek potrzebuje dużo czasu, by je strawić.
      


OWOCE
 
Owoce, podobnie jak warzywa, są bardzo ważne w codziennej diecie. Ich spożywanie nie jest zalecane tak często jak w przypadku warzyw, ale powinny znaleźć się na naszym talerzu codziennie.
 
1. WARTOŚĆ ODŻYWCZA

Wartość odżywcza owoców jest oceniania pod kątem zawartości w nich białka, węglowodanów, błonnika pokarmowego, witamin i minerałów. Owoce nie są dobrym źródłem białka. Najwięcej ma go awokado (2 g), nieco więcej jest go w owocach suszonych, np. bananach (3,8 g).
 
2. KALORYCZNOŚĆ OWOCÓW

Owoce są nieco bardziej kaloryczne niż warzywa, jednak można je podzielić na 4 grupy pod względem zawartości w nich cukrów prostych, co decyduje o kaloryczności. Grupa I, 2–5% zawartości węglowodanów (np. arbuzy, cytryny, poziomki, truskawki), grupa II, 5–10% (agrest, borówki, gruszki, jabłka, maliny), grupa III, 10–25% (np. banany, winogrona, czarne porzeczki), grupa IV do 75% (ananasy, mango, owoce suszone).
Przy wyborze owoców można sugerować się także indeksem glikemicznym. Należy wtedy wybierać te o IG poniżej 50.
 
3. ŹRÓDŁO WITAMIN I SOLI MINERALNYCH
 
Owoce dzielą się na trzy grupy pod kątem zawartości witamin. Owoce, które są źródłem witaminy C, owoce, które są źródłem beta-karotenu, oraz inne owoce. Owoce bogate w witaminę C to np. maliny, truskawki, porzeczki. Źródłem beta-karotenu są morele. Do trzeciej grupy należą np. jabłka, gruszki, śliwki.
 
4. ŹRÓDŁO ANTYOKSYDANTÓW

Antyoksydanty to związki zapobiegające reakcjom utleniania w organizmie. Nie tylko wyłapują wolne rodniki, ale także wspomagają antyoksydacyjne działanie witamin. Owoce są bardzo dobrym źródłem przeciwutleniaczy.
Witamina C, witamina E, glutation, likopen, kwercetyna, rutyna, koenzym Q10 – są to antyoksydanty, które można znaleźć w owocach i warzywach. Bogate w antyoksydanty są jagody, jeżyny, śliwki, maliny, wiśnie, aronia, granaty, czerwone winogrona, czerwone grejpfruty, pomarańcze i awokado.
 
5. ŹRÓDŁO BŁONNIKA

Owoce to cenne źródło błonnika, bardzo potrzebnego w diecie. Jest on ważny, ponieważ wspomaga pracę przewodu pokarmowego, wzmaga uczucie sytości, zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi, zwiększa wydalanie tłuszczu.
 
6. WITAMINA C
 
Podczas obróbki owoców trzeba uważać na straty witaminy C. Owoców nie należy rozdrabniać zbyt wcześnie przed spożyciem. Lepiej spożywać je na surowo. Obrane i pokrojone owoce należy chronić przed dostępem powietrza, światła i ciepła.
 
7. OWOCE SUSZONE ZAMIAST SŁODYCZY
 
Owoce suszone mogą z powodzeniem zastąpić słodycze. Pomimo swojej kaloryczności są wartościowe odżywczo i zaspakajają ochotę na coś słodkiego.
 
8. SZYBKA PRZEKĄSKA
 
Owoce są nie tylko dobrym dodatkiem do dań, ale stanowią doskonałą formę przekąski jako drugie śniadanie, a czasem podwieczorek.
 
 9. NAJLEPSZE OWOCE – SEZONOWE!
 
Najlepsze dla zdrowia jest jedzenie owoców, które rosną w danej strefie klimatycznej o danej porze roku, czyli owoców sezonowych.